פסח השנה צפוי להיות פחות שמח בבתים רבים בישראל משבעבר. הסיבה: ירידה חדה בתרומות של מזון וכסף לנזקקים. עמותות סיוע גדולות מדווחות כי השנה מלאכת ההתרמה קשה בהרבה משבשנים קודמות. משה כהן, מנכ"ל עמותת חסדי נעמי, מפנה את האצבע המאשימה אל הפוליטיקאים שבחודשים האחרונים, לקראת הבחירות לכנסת, ליבו את השיח הציבורי ותיעלו אותו לפי האינטרסים שלהם, תוך התעלמות מהעובדה שרבע מאזרחי ישראל בכלל וחמישית מהקשישים בפרט הם עניים או חיים בשולי העוני.



"דווקא בתקופה כה רגישה עבור הנזקקים, ערב החג, דחקו את הבעיה לשוליים", מוחה כהן. "הרגשנו הפעם שקשה הרבה יותר להעלות את הנושא לסדר היום. אני מתחנן בפני ראש הממשלה, השרים וחברי הכנסת, הוותיקים והחדשים, הניחו לרגע את הפוליטיקה בצד והעלו על סדר היום את בעיית הנזקקים".



"מתחילים מאפס שקלים"


למגמה זו השנה יש מספרים. "בשנים קודמות בין פורים לשבוע לפני הפסח כבר נאספו מאות אלפי שקלים בעמותות", אומר כהן, "והשנה את השבוע האחרון שלפני החג מתחילים ממש עם אפס שקלים. לא הייתה לנו אפשרות לפרסם בפייסבוק, שהוא הצינור החשוב לגיוס תרומות, משום שעד ממש השבוע התעריפים היו גבוהים פי ארבעה בגלל הביקוש שיצרו הפוליטיקאים".



לנוכח המצב הקשה לא נותר למשה כהן מחסדי נעמי אלא לפנות אל העם במאמץ של הרגע האחרון. "אני מבקש מהציבור", הוא אומר, "תיכנסו לאתר חסדי נעמי והעבירו תרומות, או באמצעות הטלפון במספר 03־6777777".



איסוף מזון לנזקקים. קרדיט: חסדי נעמי



בני 50 ומעלה מצמצמים יותר


נתוני סקר שביצעה העמותה מגלה כי אכן המצב הכללי רחוק מלהיות מזהיר, גם בקרב מי שאינם נזקקים מוכרים בעמותות. 27% מהציבור הישראלי מעל גיל 25 ו־32% מבני 50 ומעלה יצמצמו את הוצאותיהם על פסח בגלל אילוצים כלכליים. לפי חלוקה אחרת, 32% מהחילונים ו־27% מהדתיים והחרדים דיווחו כי הם מנסים לחסוך בהוצאות המזון לחג.



נתונים אלה עולים מסקר שביצעה חסדי נעמי באמצעות מכון המחקר ZETATOOLS בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה בגילאים אלו, במסגרת מבצע חלוקת המזון וקמפיין למימון המונים של העמותה שעלה באתר "גיוסים לקהילה".



יותר נזקקים בירושלים ובדרום


נתונים נוספים: 34% מבעלי ההשכלה התיכונית ו־24% מבעלי ההשכלה האקדמית ציינו שיצמצמו הוצאות לקראת חג הפסח. בחלוקה לפי אזורי מגורים עולה כי באזור ירושלים מדווחים 33% מהתושבים על צורך בצמצום הקניות לחג מסיבות כלכליות וכך גם 32% מתושבי הדרום, לעומת 26% מתושבי השרון המבוסס יותר ו־24% מתושבי אזור תל אביב ו־23% מתושבי חיפה והצפון.



54% מתוך אותם 27% מצטמצמים יחסכו השנה בקניית דגים, 45% - בבשר ו־33% - בירקות. בקניית בשר חוסכים 50% מהחילונים הסובלים ממצוקה כלכלית לעומת 39% מהחרדים עם קשיים דומים. בדגים, לעומת זאת, בוחרים לחסוך 53% מהדתיים והחרדים, לעומת 46% מהחילונים. בקניית מצות לחג חוסכים 22% מהחילונים לעומת 17% מהדתיים והחרדים.



סל החג הנפוץ: עד 1,000 שקל


51% מכלל המשיבים בסקר מעריכים כי יוציאו עד 1,000 שקל על מזון לחג. 30% יוציאו בין 1,000 ל־1,500 שקל ורק 19% יוציאו יותר מ־1,500 שקל. ממוצע ההוצאות בקרב כלל המשיבים הוא כ־1,075 שקל. האוכלוסייה הצעירה (גילאים 25 עד 29) הנוטה להתארח בחג יותר מאשר לארח, תוציא הכי פחות על סל המזון: 924 שקל, כ־20% פחות מקבוצות הגיל 30 עד 60.



הסקר נערך בשיתוף עם "מעריב" במסגרת קמפיין מימון ההמונים של חסדי נעמי, המתמקד השנה בניצולי השואה, לצד נזקקים האחרים.