הזמר יהודה פוליקר, המשתתף היום (חמישי) בחלק האומנותי בטקס המרכזי שלאחר "מצעד החיים" הנערך סמוך למחנה ההשמדה אושוויץ בירקנאו, אמר לפני תחילת הטקס כי החליט להגיע השנה לפולין אחרי שנים רבות שסירב לבקר בפולין.

"כשעשינו את האלבום 'אפר ואבק' לא חשבנו בכלל שמשהו יקרה איתו, חשבנו שהוא יגיע להורים שלנו וזהו", אמר פוליקר, בן לניצולי שואה, "האלבום הזה החזיר אותי לפה, שחרר ממני ומיעקב (גלעד) את השסתום הזה שהעיק עלינו כל החיים ואני פעם ראשונה לאחר שכל השנים סירבתי להגיע לפה, החלטתי להגיע".עוד הוסיף הזמר: "אני מאוד נרגש מכל מה שקורה סביבי. אני זוכר את המשפט שאבי תמיד אמר לנו - 'לזכור ולא לשכוח אף פעם. תעבירו את זה לכולם. מה שאנחנו עברנו היה גיהנום עלי אדמות. זה היה השטן בהתגלמותו'. המדינה צריכה להיות חזקה וצריך לחבר ולאחות".

האלבום 'אפר ואבק', של יהודה פוליקר ויעקב גלעד, שיצא לאור ב–1988, העז לפתוח את פצעי הטראומות של ניצולי השואה ולהתמודד לראשונה עם הצלקות שהותירה בהם מלחמת העולם השנייה. באותה שנה ביצע פוליקר יחד עם שלמה ארצי מופע מיוחד שכלל את שיר הנושא "אפשר ואבק" ואת "חום יולי אוגוסט". 

מצעד החיים בפולין. צילום: רויטרס

כמו בכל שנה מאז 1989, יצא היום בעיר קרקוב בפולין "מצעד החיים", בהשתתפות יותר מעשרת אלפים בני נוער, ניצולי שואה, ובני משפחותיהם, אשר נמצאים כבר מאמש בעיר על מנת לעבור סיורים והדרכות בכל הקשור לזוועות במחנות ההשמדה, ועל מנת ליצור זיכרון מהדהד שלא יישכח. יו"ר ארגון "מצעד החיים", ד"ר שמואל רוזנמן, אמר בפתח הצעדה כי "אנו צועדים בזמן שגל האנטישמיות הולך וגדל ברחבי העולם. האמת היא, שהאנטישמיות אל נעלמה מעולם - היא פשוט שכבה, בקושי מוסתרת, מתחת לפני השטח, והמתינה לזמן הנכון להכות שוב". 

"היא הכתה בצורה קטלנית בבית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג בשנה שעברה, ושוב לפני כמה ימים, בבית הכנסת של חב"ד בסן דייגו, ביום האחרון של פסח. היום אנחנו מתאספים יחד באושוויץ-בירקנאו, ביום השואה, כדי להתאבל על 6 מיליון אבותינו, שליש מכל העם היהודי ושני שליש מכל יהודי אירופה, שנרצחו ברצח עם, שלא היה כמותן בכל ההיסטוריה".
"כאן אנחנו מכריזים, בקול רם וברור: לא נהיה מובסים! נחזור לכאן, שנה אחר שנה, להרים את קולנו נגד האנטישמיות, ולמעשה נגד כל צורה של גזענות ושנאה - בין אם הקורבנות הם יהודים, נוצרים או מוסלמים או מכל קבוצה אחרת. ניצול של אושוויץ אמר פעם: יש רק דבר אחד יותר גרוע מאושוויץ. כלומר – אם העולם ישכח שהיה פעם אושוויץ. אנחנו מבטיחים לא לתת לזה לקרות אף פעם – ואנחנו מתחייבים להמשיך ולהזכיר לעולם את הזוועות של אושוויץ, ואת השיעורים שלה, שאנחנו לא מעזים לעולם, לעולם לשכוח".

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, אמר בטקס שלאחר המצעד כי "74 שנים לאחר המלחמה הנוראית הזאת היהודים שוב אינם בטוחים. יהודים לא יכולים להירצח בפיטסבורג ובסן דייגו או בכל מקום אחר. אני קורא למנהיגי העולם להיאבק באנטישמיות המשתוללת בעולם כולו". 
 
בנאומו, הזכיר הרצוג את אביו, חיים הרצוג, הנשיא השישי של מדינת ישראל שלחם במלחמת העולם השנייה בצבא הבריטי והיה ממשחררי מחנה הריכוז ברגן בלזן. "הוא חצה נהר הריין באחד הקרבות המאתגרים של המלחמה ובאפריל 1945 הגיע למחנה הריכוז", אמר הרצוג. "כאשר נכנס למחנה הריח היה איום ונורא. גופות ושלדים נערמו מחוץ לקרמטוריום. מראות שהיו בלתי אנושיים ובלתי נתפסים. כקצין בריטי צעיר הוא צעד אל עבר הניצולים, ה"שלדים החיים", ואמר להם ביידיש: "אני יהודי, אני מארץ ישראל, באתי להציל אתכם". חלקם חששו ופחדו כי מדובר במניפולציה נוספת של הנאצים. כמה ימים לאחר מכן, בערב שישי, הוא ערך תפילה עבור אלה ששרדו את הזוועות".
 
עוד אמר, כי "גם לאחר שסבלנו את הזוועה הגרועה ביותר של האנושות, אנו נשארים מחויבים לתיקון עולם. בשבוע שעבר, קבוצה של מדענים ישראלים פורצי דרך השתמשו במדפסת תלת-ממד כדי להדפיס לב. לב שיסייע לנו להמשיך להאיר אור על האנושות ושישאף להפוך את העולם למקום טוב יותר".