עמותת "עמית לדרך", שסייעה בשש השנים האחרונות לכ־200 חיילים משוחררים בסיכון להתחיל מחדש, מתרחבת לראשונה בזכות תמיכה ממשלתית ממשרד הרווחה. עבור כ־2,000 חיילים בסיכון המשרתים בסדיר בכל שנה, הצבא הוא כור היתוך משמעותי - מסגרת שאליה הם יכולים לברוח מהמציאות הקשה בסביבה שבה גדלו. אבל כשנגמר השירות ומתחילים החיים, הם חוזרים למציאות הלא פשוטה שממנה באו ומגלים לא פעם שהם שוב לבד. 
 
בשבילם קמה עמותת "עמית לדרך", המסייעת לחיילים בסיכון בצעדים הראשונים באזרחות. העמותה הוקמה ב־2013 על ידי נטלי ספירו הורוביץ וענבל אלישע, שהיו מפקדות בחוות השומר, בסיס טירונות והכשרה לחיילי איתן (מקא"ם), המקנה לחיילים מרקע מוחלש כלים ומיומנויות להצלחה בשירות הצבאי.

השתיים זיהו את הבעיה של צעירים רבים שמשתחררים מהצבא למציאות חיים מאתגרת וצריכים מישהו שילווה אותם במסע, יאמין בהם ויעזור להם באזרחות. כיום מפעילה העמותה תוכנית שנתית רב־שלבית, הכוללת ליווי אישי ומקצועי של כל חייל בצעדיו הראשונים באזרחות, כשלכל חייל משוחרר מוצמד מלווה אישי, מנטור המסייע לו במעבר לאזרחות.
 
עד היום סייעה עמותת "עמית  לדרך" לכ־200 חיילים משוחררים, ונתמכה בעיקר מתרומות, בין השאר של עיריית רמת גן, שבה ממוקמים משרדי העמותה - במתחם בורסת היהלומים בעיר. אבל לאחרונה התקבלה העמותה לפיילוט של משרד הרווחה וקרן רש"י. אם בשנה האחרונה תמכה העמותה בכ־90 חיילים, הרי שבשנה הקרובה היא מתעתדת להתרחב לכ־140 חיילים.  

אייל נסים ועו"ס אורלי פרנקו. צילום: באדיבות עמותת "עמית לדרך"
אייל נסים ועו"ס אורלי פרנקו. צילום: באדיבות עמותת "עמית לדרך"

 

אחד החיילים הנתמכים על ידי העמותה הוא שני, חייל קרבי ללא עורף משפחתי, שעם שחרורו נתקל בקושי להשתלב בעבודה. "כמו שני יש עוד מאות ואף אלפי צעירים, שהצליחו להשתלב במסגרת הצבאית ולסיים שירות משמעותי, אך חוזרים לאותה מציאות מורכבת שממנה הגיעו. המסר שאותו קיבלו בצבא הוא מסר של שווה בין שווים, אבל לצערנו, המציאות האזרחית מורכבת יותר", מסבירים בעמותה.
 
"עמית לדרך" מלווה את החיילים מחצי שנה טרום השחרור ועד חמש שנים לאחר השחרור, כשאנשיה מגיעים לכנסי משתחררים של יחידות צה"ל ומשוחחים עם החיילים על האתגרים הצפויים להם באזרחות ועל פעילות העמותה. בנוסף, חיילים לקראת או אחרי שחרור יכולים לפנות אליה בעצמם גם באמצעות האינטרנט.
 
אייל נסים והמנטורית שלו, עו"ס אורלי פרנקו, הם דוגמה אחת מני רבות להצלחה של העמותה. בזכות הליווי שקיבל, האמון והקרבה שנוצרו בין השניים, נמצא היום אייל (25) בנקודת זינוק טובה לחיים. "כשהתגייסתי לגבעתי, הייתי מורעל לעשות שירות קרבי משמעותי, אבל רצה הגורל ונפצעתי, אז נאלצתי לעבור לתפקיד עורפי. אחרי הצבא ביליתי שנה בשליחות עם הקהילה היהודית במקסיקו, ושם קרה משהו. חליתי ושבתי לארץ, לבית אבי, בשכונה לא פשוטה בנתניה. לא מצאתי את עצמי והמצב הנפשי שלי התחיל להידרדר", מספר נסים.
 
"התקופה ההיא החזירה אותי לאחור בכל מה שקשור לאמונה שלי בעצמי. כבר בפגישה הראשונה עם אורלי מעמותת 'עמית לדרך', ניכר היה שיש לה המון סבלנות והכלה. היא עזרה לי להוציא את עצמי מהמקום שבו הייתי תקוע וגרמה לי להתחיל ליזום ולעשות למען עצמי. היום אני עובד בעבודה מסודרת, לקראת תחילת לימודים, ושואף להקים משפחה. המסר שלי לכל צעיר שאחרי השירות הצבאי הולך לאיבוד הוא לא להתבייש לבקש עזרה".
 
סמנכ"לית "עמית לדרך", עמית שפירא צור, מספרת: "על אף האתגרים העומדים בפני המשתחררים הצעירים שמגיעים אלינו, הם מתמסרים לתהליך עם אדם שהם אינם מכירים וקוטפים הישגים. גם המנטורים עוברים תהליך משמעותי. מעבר להשפעה ההדדית, במפגשים האישיים האלה מתקיימת גם השפעה חברתית המסייעת לשינוי עמדות סטריאוטיפיות, הגברת הערבות וחיזוק הרגישות לזולת".