לא מרימים ידיים: הרעלתם למוות של שמונת הנשרים הנדירים מהמושבה ברמת הגולן המהווים 40% מהפרטים באזור, עדיין מטלטלת את שומרי הטבע שעמלו בעשרות השנים האחרונות על אישוש אוכלוסייתה של מושבת הנשרים ההיסטורית הזאת אשר סבלה כבר בעבר ממקרי הרעלות על פי החשד על ידי חקלאים שביקשו להרחיק זאבים בכלל משדות הגידולים. הערב עצרה המשטרה חשוד בשנות ה-30 לחייו, תושב טובא זנגרייה, בחשד להרעלת הנשרים. מהמשטרה נמסר כי החקירה נמשכת.

החברה להגנת הטבע מקדמת עוד השבוע שוב את הצעת תיקון חוק ההגנה על חיות הבר, תיקון שהממשלה כבר הפילה בכנסת לפני מספר שנים, ותתחיל בהחתמה מחודשת של ח"כים עליו. זאת בתקווה שבכנסת ה-21 שהחלה זה עתה את פעילותה תימצא קבוצת ח"כים משותפת לקואליציה המתהווה ולאופוזיציה שתיקח את החוק תחת חסותה ותקדמו במרץ מול הממשלה. 
עיקרו של התיקון לחוק הוא החמרת הענישה לכדי קנסות גבוהים פי ארבעה מהמקסימום הקבוע בחוק כיום שהוא כ-25 אלף שקל אשר מעולם לא נפסקו למרעילי חיות בר שנתפסו, ועד לשלוש שנות מאסר בפועל, וכן צעדים נוספים שיקלו על פקחי רשות הטבע לאכוף את הפגיעה בערכי הטבע, בהם: איסור על פיזור רעל או חומרי הדברה בנסיבות שיש בהן חשש לפגיעה בחיית בר, העברת נטל הראייה למי שנמצא בחזקתו פגר מורעל ובמקרה של חשד להרעלה, גם מתן היתר כניסה לפקחים לשטחים חקלאיים פרטיים ללא צו מבית משפט. 

אחד מהנשרים עובר טיפול בבית החולים לחיות. צילום: ברק ספקטור ורוני אליאס

 

אחד האתגרים העומדים בפני הכנסת הוא העברת סמכויות אכיפה המוקנות כיום למשרד החקלאות, בפיקוח על השימוש בחומרי הדברה אסורים, לידיה של רשות הטבע במקרים של הרעלת חיות בר, אתגר משמעותי בהתחשב בחוזקו של הלובי החקלאי מול כל ממשלה שתקום. "הממשלה חייבת להחליט אם הערך שיש במורשת ובהיסטוריה של ההגנה על הטבע הארץ-ישראלי הוא ערך ששווה להגן עליו או לא" אומרים בחברה להגנת הטבע.
 
דן אלון, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע, אמר למעריב: "הרעלות כאלה גרמו כבר לאובדן חצי מאוכלוסיית הנשרים בישראל בתוך עשרים השנים האחרונות בלבד. בישראל כולה אוכלוסייה קטנה מאד של 147 נשרים בלבד. מתוכם 110 בנגב ו-37 בצפון על פי הספירה האחרונה. מתוך ה-37 רובם בכרמל, מושבה שהיא תוצאה של עמל רב שהושקע ב"חי בר" בשיקום אוכלוסיית הנשרים. אנחנו לא מרימים ידיים כל עוד יש סיכוי להציל בעל חיים מהכחדה". 
מרשות הטבע והגנים נמסר כי הנשר התשיעי שנפגע וניצל מההרעלה, התאושש בבית החולים לחיות בר שבספארי ברמת גן ונמצא במצב טוב. הוא צפוי לחזור לטבע כבר בימים הקרובים. נשר נוסף שנבדק בשטח וניכר שלא נפגע מההרעלה, חזר כבר באותו היום לאזור המחיה שלו בגמלא ועל פי נתוני המעקב נמצא פעיל ובמצב טוב. במקביל,  ביום שישי הוגשה תלונה במשטרת ישראל ובוצעו סריקות לאיתור בעלי חיים נוספים שנפגעו מההרעלה כמו כן נאספו ממצאים מהשטח.

מנכ"ל רשות הטבע, שאול גולדשטיין, תומך ביוזמת החקיקה שמקדמת החברה להגנת הטבע ואמר: "יחד עם החברה להגנת הטבע נפעל לקדם תיקון החוק להגנת חיות הבר, במטרה להגן על חיות הבר במדינת ישראל מאירועים דומים בעתיד. ההרעלה הנוראית האחרונה למעשה כמעט חיסלה את אוכלוסיית הנשרים בצפון. החקיקה הלא מעודכנת מלפני עשרות שנים מאפשרת לאחראים להימלט מעונש וגם אם ייתפס יענש בצורה מגוחכת. לכן בכוונתנו לקדם את ההצעה לשינוי החוק ואני מאד מקווה שחברי הכנסת ירתמו כי בסוף לא יישאו לנו בישראל חיות בר בכלל, ולא רק נשרים".