"הביקורת מעלה ליקויים משמעותיים בנוגע לעמידה בנהלי האבטחה והבידוק הביטחוני במעברים, בהכשרת המפקדים ובכשירותם המבצעית של המאבטחים במעברים", מתריע מבקר המדינה יוסף שפירא בדוח ביקורת נוקב שפרסם לרגל יום ירושלים שחל היום (ראשון).



בדוח האחרון שלו כמבקר המדינה, מותח שפירא ביקורת על שורת נושאים הקשורים בהתנהלותה של עיריית ירושלים ומוסדות ממלכתיים. עם זאת, הביקורת מתייחסת לתקופה שלפני כניסתו של ראש העירייה הנוכחי משה ליאון לתפקידו, בדצמבר 2018.



שפירא מזכיר בדוח, כי ב-7 בפברואר חדר מחבל מחברון לירושלים דרך אחת מהפרצות בעוטף ירושלים ורצח באכזריות ביער עין-יעל את אורי אנסבכר ז"ל, בת ה-19, מהיישוב תקוע. שפירא קובע, כי חרף הערות קודמות של משרד מבקר המדינה, המשטרה אינה מיישמת החלטת ממשלה ומסרבת לקבל את הנחיות השב"כ, במעברי עוטף ירושלים, שבידיו הסמכות בתחום הטיפול הביטחוני.



"המשך קיומן של פרצות במכשול, אשר מאפשרות כניסה של שוהים בלתי חוקיים משטחי איו"ש מסכן את ביטחון תושבי ישראל בכלל ותושבי ירושלים בפרט", מתריע שפירא.



המחבל שרצח את אורי אנסבכר ז"ל. קרדיט: פלאש 90, באדיבות המשפחה



בדוח הביקורת המיוחד, קובע שפירא כי הסיכונים לחוסנה הכספי של עיריית ירושלים ותלותה בממשלה, כדי לשמור על איזון תקציבי, הולכת וגדלה.


"המשאבים שבידי העירייה למתן שירותים לתושבים נמוכים בהרבה מאלו שיש בממוצע ערי מטרופולין אחרות", מציין המבקר – "המאפיינים הדמוגרפיים והחברתיים-כלכליים של העיר עלולים להביא להכבדה נוספת על תקציב העירייה ולהיחלשותה הכלכלית. בניהול הפיננסי של העירייה נמצאו בנושאים שנבדקו ליקויים שאינם עולים בקנה אחד עם עקרון החיסכון".



בשנת 2007 הסתכם גובה "מענק הבירה" שהעירייה מקבלת מהמדינה בכ-197 מיליון שקלים ושיעורו עמד על כ-6% מסך תקציב העירייה, אבל בשנת 2017 השיעור כבר כמעט הוכפל ל-13% וגובה המענק הסתכם בכ-700 מיליון שקלים.



"העיר מלוכלכת"



בדוח גם נמתחת ביקורת על רמת הניקיון בחוצות ירושלים. "למרות שהעירייה מחויבת לספק לתושביה שירותי ניקיון ותברואה נאותים ואף שהיא משקיעה מאות מיליוני שקלים בתחום, אין היא עושה די כדי לקדם את מדיניותה המוצהרת, לפיה עיר הבירה של ישראל תהיה נקייה ומטופחת, ונמצא כי העיר מלוכלכת וממוקמת במקום האחרון במדד שביעות הרצון של התושבים מהניקיון באזור מגוריהם".



מסיור שקיימו עובדים ממשרד מבקר המדינה עלה, כי באתרים תיירותיים במזרח העיר רמת הניקיון הייתה ירודה עוד יותר. "רמת ניקיון ירודה במיוחד נמצאה ברחוב סולטן סלימאן, מול חומות העיר העתיקה, בין שער שכם לשער הפרחים, לאורך דרך שכם ובאזור התחנה המרכזית במזרח ירושלים", נטען בדוח – "באתרים אלו נמצאו כתמים על המדרכות, פסולת במרחב הציבורי וכלי אצירה שעלו על גדותיהם. לאורך דרך שכם, לצד בתי מלון ואתרי תיירות, הוצבו כלי אצירה גדולים, חלקם חלודים או שרופים והם נמצאו מלאים מעל גדותיהם".



בדוח גם נמתחת ביקורת נוקבת, לנוכח טענות על תחזוקה בלתי נאותה של אתרי תיירות בעיר העתיקה. "מהממצאים עלה, כי אזורים רבים בעיר העתיקה מוזנחים ומלוכלכים ויש בהם מפגעים חזותיים בולטים, המעיבים על חוויית הביקור בעיר העתיקה", מתריע שפירא – "באזורי התיירות המרכזיים, כגון רחוב הנוצרים, רחוב הגיא והסמטאות הסמוכות לו, סביבות שער שכם ושער האריות והר ציון, נמצאו ערימות אשפה ופסולת, שקיות אשפה תלויות על הגדרות, פחי אשפה העולים על גדותיהם ואשפה צפה בתוך בריכות של מזרקות. ליד מגדל דוד ובהר ציון נמצאו גם כלי אצירת אשפה פתוחים ומלוכלכים שסביבתם גם היא מוזנחת ומלוכלכת".



יוסף שפירא. קרדיט: יונתן זינדל, פלאש 90



בדוח גם נמתחת ביקורת על מצב התחזוקה והניקיון באזורי תיירות נוספים בירושלים, כגון במרכז העיר, ברחוב יפו ובאזורים מרכזיים במזרח העיר (לאורך שער שכם ובאזור התחנה המרכזית) ובשכונת עין כרם. "גם נמצאו מדרכות רבות משובשות ומוזנחות עד כדי סכנה להולכי הרגל ומניעת המעבר מאנשים עם מוגבלות בניידות ומהמתקשים בהליכה באופן כללי", נטען.



מבקר המדינה מתריע עוד, כי נמצאו כתובות גרפיטי רבות בצירי תיירות ובמרכז העיר. גם נמצאו כתובות גרפיטי שלא הוסרו מהקירות ויוצרות כיעור. עיריית ירושלים הודיעה בתגובה, כי היא תיזום איתור כתובות גרפיטי באמצעות סיירי הרובעים והמפקחים.



מהביקורת עלה עוד, כי בעירייה מעריכים שבמרחב הציבורי בירושלים פזורות בין 2,000-1,500 קופות צדקה, אבל במהלך השנים 2018-2014 החרים אגף האכיפה והשיטור 822 קופות צדקה בלבד.



עוד קובע שפירא, כי ברחבי העיר ובעיקר במרכזה, נמצאו מודעות שהודבקו בניגוד לחוק העזר העירוני והעירייה לא פעלה להסירן. "ריבוי מודעות פיראטיות במרחב הציבורי פוגע בחזות העיר ומשווה לה מראה מוזנח, כעור ומלוכלך. גם נמצאו מודעות רבות המודבקות על עמודי חשמל, מפגע שעלול להוביל להתחשמלות או התלקחות דליקות ולסכן את בטיחות התושבים", מזהיר מבקר המדינה ומציע להציב יותר לוחות מודעות ציבוריים כתחליף.



"על ראש עיריית ירושלים ועל משרד התיירות לפעול נמרצות לשיפור הניהול של אזורי התיירות בירושלים, פיתוחם, ניקיונם ותחזוקתם לרווחת התיירים והתושבים", קובע שפירא.



בדוח גם נמתחת ביקורת על שירותי החינוך והרווחה לילדים במזרח ירושלים. מהביקורת עלה, כי כ-23 אלף ילדים תושבי מזרח ירושלים רשומים במסגרת חינוכית כלשהי המוכרת לרשויות. 66 אלף התלמידים במזרח ירושלים הלומדים לפי התכנית הפלסטינית, כמעט שאינם מקבלים ממשרד החינוך שעות לימוד בעברית. "על משרד החינוך לבחון את החסמים בנושא לימוד העברית ואת הדרכים להסרתם ולהרחיב ככל שניתן את היקף לימוד העברית", סבור שפירא.



"על רשויות המדינה ובפרט עיריית ירושלים, משרדי החינוך, העבודה והרווחה, לפעול כל אחת בתחום אחריותה ובשיתוף פעולה על פי הנדרש כדי לשפר את שירותי החינוך והרווחה במזרח ירושלים", ממליץ שפירא.



בנוסף, מבקר המדינה מתריע עוד על רמת שירותים ירודה שהמדינה מעניקה גם בתחומים אחרים. "תושבי מזרח ירושלים, שמשפחותיהם התגוררו בארץ שנים רבות לפני שהוקמה מדינת ישראל, זכאים כתושבי קבע, לקבל שירותים מרשות האוכלוסין וההגירה ומהמוסד לביטוח לאומי ביעילות, בשקיפות ובזמן סביר, למען מיצוי זכויותיהם בנושא מעמדם האזרחי ומיצוי זכויותיהם הסוציאליות ובכללן ביטוח בריאות", קובע שפירא.



ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: משטרת ישראל מברכת על דו"ח מבקר המדינה ותפעל ליישום הנושאים העולים בו. יתרה מכך, חלק ניכר מההערות שעלו בדו"ח המבקר, נבחנו ואומצו ע"י המשטרה עוד בטרם פרסומו, במסגרת תהליכי בקרה ולמידה אותם מקיימת המשטרה תדיר. דוח הביקורת מעלה סוגיות חשובות ומרכזיות אשר רובן ככולן מצויות על סדר יומה של המשטרה וזוכות לקשב ארגוני רב מזה תקופה ארוכה.
בכל הנוגע לפעילות במתכונת מצומצמת לאור פערי איוש כוח אדם במעבר אדומים, ממשטרת ישראל נמסר: "מעבר אדומים פועל זה מספר חודשים במתכונת חלקית משעות הבוקר ועד הצהריים לאור דרישות מכרז ייחודיות אל מול חברות האבטחה. משטרת ישראל גיבשה את תפיסת הפעלת מעבר מצודת אדומים ביחד עם המל"ל ומשרד הביטחון, ולפיה עד לאזרוח המעבר הוא יופעל ע״י שוטרים לצד מאבטחים ובודקים בטחוניים אזרחיים. על אף מסגרת תקציב המקוצצת שאושרה לנושא זה, הרי שהעיכוב נובע הן בגלל הקיצוץ הנרחב בתקציב המשטרה והן בגלל סוגיות שונות הנוגעות לבניין הכוח באופן סדור והקושי בגיוס מאבטחים ובודקים אזרחיים. נציין כי למרות כל הקשיים והאתגרים השונים, המשטרה נערכת בימים אלו להפעלת המעבר בעתיד הקרוב.
בכל הנוגע לריענון ומחסור במאבטחים, ממשטרת ישראל נמסר: "מאבטחי העוטף מועסקים על ידי חברת אבטחה פרטית המחויבת להכשרתם והדרכתם באופן שוטף. עקב אי עמידה בדרישות אלו ולאור מחסור בכוח אדם מיומן, התקיימו מספר פגישות עם החברה, התקיימו שימועים והוטלו קנסות. 
לאור הפערים פורסם לאחרונה מכרז חדש בו זכו שתי חברות שונות שעתידות לספק שירותי אבטחה ובידוק אזרחיים דבר שיקל על החברות שכן המעברים יחולקו בין שתיהן".

תגובת עיריית ירושלים: "הדוח המדובר עוסק בשנים קודמות ומאז חלו תמורות רבות וחיוביות בסעיפים המתוארים, בדגש על ניקיון העיר.
עיריית ירושלים לומדת לעומק את הדוח, מסיקה את המסקנות, שחלקן כבר בוצעו בשטח, ותמשיך לבצען ככל שניתן".

תגובת דובר צה"ל: "צה״ל מברך על הביקורת, ויפעל לתקן את הליקויים העולים בה במהרה. נדגיש, כי צה״ל קיבל לידיו את הגרסה הסופית לדו״ח לפני מספר ימים, וימסור מענה מטעמו לידי משרד מבקר המדינה בזמן הקרוב. כמו כן, נציין כי במרבית סעיפי הליקוי שצויינו בביקורת צה״ל הינו מבוקר משני בלבד.
 
כבר במהלך הביקורת צה״ל למד את עיקריה, ומרבית הליקויים שעלו כבר טופלו או נמצאים בתהליך עבודה. המענה לליקויים ניתן כחלק מעבודת מטה נרחבת, במסגרתה התבצע ארגון מחדש של גזרת החטיבה המרחבית ״בנימין״, בכדי לשפר את המענה המבצעי בגזרת עוטף ירושלים וכדי לייעל את התיאום ושיתוף הפעולה בין גורמי הביטחון. כחלק מעבודת מטה זו, השתנו גבולות הגזרה בין החטיבות המרחביות, כדי שיוכלו להתמקד ולהתמחות במרחב זה. 
 
בעקבות זאת, צה"ל בשיתוף משטרת ישראל, שב"כ ומשרד הביטחון העמיקו את שיתוף הפעולה ביניהם, המתבטא בהערכות מצב משותפות, שיתוף ידע בין הגורמים, תרגילים, פעילויות מבצעיות וחמ"ל משותף.
 
בנוגע למעברי התפר, יושמו כלל הלקחים המופיעים בדו״ח. כחלק מתוכנית נרחבת לשדרוג המעברים ביהודה ושומרון, שודרגו גם שלושה מעברים בגזרת עוטף ירושלים. באמצעות הרחבת המעברים, הטמעת אמצעים טכנולוגיים, אמצעי שיקוף, הרחבת מסלולי הבידוק, הקמת מעברים ביומטריים והוספת עמדות בידוק, המעבר נעשה יעיל ומהיר עבור הפלסטיניים והתיירים הרבים העוברים בהם מידי יום. כמו כן, כחלק משיתוף הפעולה עם משטרת ישראל, לוחמי המעברים של המשטרה הצבאית עוברים גם הכשרה ע״י משטרת ישראל בכדי לוודא שהנהלים אחידים בין הגופים.
 
לסיכום, צה"ל רואה בשמירה על מרחב עוטף ירושלים בהיבטים שבאחריותו, אחת ממשימותיו החשובות ביותר, תוך שיתוף פעולה מלא, איכותי וצמוד עם שאר גופי הביטחון בגזרה".