הממשלה ממשיכה להפלות לרעה את העיוורים מול נכי הגפיים בסיוע שהם מקבלים לדמי ליווי בניידות. חצי שנה לאחר ששופטי בג"ץ זעמו על המדינה שמושכת את תשובתה לעתירה בעניין השוואת התנאים – הממשלה ביקשה וקיבלה ארכה שנייה עד לאחר הבחירות, בנימוק כי אינה יכולה לקבל החלטות כממשלת מעבר.



לאחר שנים של מאבק, המרכז לעיוור בישראל רשם הישג היסטורי בזכות מאמץ של שר הרווחה חיים כץ (הליכוד) מול משרד האוצר. במסגרת תיקון החקיקה, שאפשר העלאה בקצבאות הנכות, דרש השר גם תוספת ייחודית להעלאת דמי הליווי לעיוור ב־50 מיליון שקל לשנה, וכיום הם עומדים על 1,353 שקל לחודש.


אלא שכדי להשוות את תנאי הזכאות לאותו סיוע בניידות שמקבל נכה גפיים ללא רכב, 2,450 שקל לחודש, יש צורך בעוד כ־100 מיליון שקל לשנה, ומשום כך עתר המרכז לעיוור לבג"ץ. כעת, לאחר יותר מחצי שנה של משיכת זמן מצד המדינה, התבשרו העיוורים בסוף השבוע כי יאלצו לחכות לפתרון הקיפוח הזה עד לכינונה של הממשלה הבאה.



מתוך 24 אלף מחזיקי תעודת עיוור בישראל, רק 8,500 מקבלים לצורך ניידות דמי ליווי כלשהם. ארגוני העיוורים לא דורשים לפתוח בשלב זה את הקריטריונים לזכאות, אלא רק להעניק לאותם זכאים את מרווח הנשימה הכלכלי שהם זקוקים לו.



מנכ"ל המרכז לעיוור, נתי ביאליסטוק־כהן, זועם. בשיחה עם "מעריב" אמר: "את משבר הפנסיות, שעולה לקופת המדינה מיליארדים, יכולה ממשלת מעבר לפתור. אולם אני, שמבקש רק עוד 100 מיליון שקל לכמה אלפי עיוורים, הרי לא יכול להשבית את המשק. עיוור זקוק לסיוע בניידות במרחב הציבורי יותר מנכה גפיים, אבל את הממשלה זה לא מעניין. המדינה קבעה דמי זכאות לניידות לנכה גפיים ללא רכב, וזה כל מה שאנחנו מבקשים. האפליה הזאת חייבת לעבור מן העולם. אנחנו לא דורשים יותר, אלא את אותו דבר".



בדיון שהתקיים בעתירה לפני כחצי שנה זעמו שופטי בג"ץ על משיכת הזמן בתשובת הממשלה לעתירה, והורו לה בצו על תנאי להשיב תשובה מנומקת בתוך שלושה חודשים. אבל מאז המשיבים - משרדי האוצר והרווחה והמוסד לביטוח לאומי - ביקשו וקיבלו ארכה נוספת במתן התשובה הפשוטה לעתירה מדוע מופלים עיוורים בישראל מול נכי גפיים, ומהי ההצדקה לאפליה ההיסטורית הזאת. גם הארכה פגה זה מכבר, וכעת, לאחר שכבר הוקדמו בשנית הבחירות לכנסת, טוענת הממשלה כי בהיותה ממשלת מעבר היא אינה יכולה לקבל החלטות בנושא, וביקשה בשנית ארכה במתן תשובתה לעתירה, והפעם עד לאחר הבחירות.



לצערם של ארגוני העיוורים, בג"ץ קיבל את עמדת המדינה ואפשר לה ארכה שנייה במתן תשובתה לעתירה, והפעם רק בעוד חמישה חודשים, לאחר הבחירות.


מטעם המשיבים לעתירה נמסר כי תשובת המדינה תימסר לבג"ץ עד המועד שעליו הוחלט.