חוב ישן בסך 1,100 שקל, שנוצר בשנת 2014 בגין אי־תשלום אגרת רשות השידור ז"ל, גורם נדודי שינה בימים אלו לנ', אם חד־הורית לארבעה קטינים, שמתפרנסת בדוחק רב. נ' גילתה לאחרונה כי עיקול הוטל על חשבון הבנק שלה בשל אותו חוב ישן. 
 
שניים מילדיה של נ' נמצאים במסגרת חינוך מיוחד, היא מוכרת לרשויות הרווחה ואף מקבלת סיוע בשכירת דירה קטנה. האגודה לזכויות האזרח מסייעת למאבקה של נ' (42), שהכנסתה החודשית מסתכמת בכ־7,000 שקל, מחציתם מדמי מזונות של אבי ילדיה, שהתגרש ממנה ולא לוקח חלק פעיל בגידולם. המחצית השנייה של הכנסתה נובעת ממשרה חלקית שלה בחנות, כאשר את מרב זמנה הפנוי מקדישה נ' לגידול ילדיה. 
 
עד שהמרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה עיקל בחודש שעבר את חשבון הבנק שלה, נ' כלל לא ידעה על החוב שלה. בתחילה הייתה משוכנעת כי מדובר בטעות: "התראה על החוב לא קיבלתי, ואם היא נשלחה יכול להיות שאחד השכנים קיבל אותה בטעות", מספרת נ' ומוסיפה: "אני אדם מאוד מסודר, ויודעת תמיד בדיוק מה אני צריכה לשלם. היה לי חוב קטן בחברת החשמל ולא יכולתי למשוך את הכסף כדי לשלם אותו, וכל הטלפונים להוצאה לפועל לא עזרו. אמרו לי שאין טעם שאגיע לקבלת קהל, כי יגידו לי אותו דבר, לא משנה כמה הסברתי. בסופו של דבר, החשמל בבית גם נותק, ואז מתוך מצוקה פניתי לאגודה לזכויות האזרח. אם הם לא היו מתערבים, לא היה לנו חשמל עד עכשיו". 
 

המקרה של נ' הוא לא יוצא מן הכלל. עו"ד משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח אמרה ל"מעריב": "למרבה הצער, אנחנו נתקלים שוב ושוב בפניות של אנשים שרק לאחר שהוטל עיקול על חשבון הבנק שלהם הם מגלים שיש להם חוב, שלפעמים מגיע לגובה של אלפי שקלים. כאשר מדובר באנשים החיים בעוני, זו מכה קשה, שמשמעותה היא שאין להם כסף לצרכים הבסיסיים ביותר". לדבריה, תיקי הוצאה לפועל מתנהלים מבלי שחייבים יודעים על קיומם ולכן אינם יכולים להתגונן מפני דרישת החוב או להגיע להסדר כשבמקביל החוב תופח בשל הריביות הוצאות הגבייה.
 
מרשות האכיפה והגבייה נמסר בתגובה: "המרכז לגביית קנסות שלח לכל חייבי האגרה איגרת, שבה פירוט חובותיהם והצעה לתשלום ללא ריבית. לאחר תום המבצע נשלחו דרישות תשלום לבתי החייבים, ורק לאחר מכן בוצעו עיקולים. כל האמור נעשה כדי לאפשר לשלם את החוב ללא הליכים, או לבקש הפחתה בפיגורים בגין מצב כלכלי. ב־25 ביוני פנתה החייבת למרכז בכתב (פנייה שביצעה עבורה האגודה לזכויות האזרח – י"ב), וטענה לקושי כלכלי בשל מצבה המשפחתי. אף שלא צירפה מסמכים נדרשים, הוחלט להעמיד את החוב על הקרן בלבד ולפרוס אותו לשבעה תשלומים. עם החלטה זו הוסר העיקול על חשבון הבנק כדי לאפשר לה לשלם. כל פניית חייב עוצרת את ההליכים עד לבירורה המלא".