גורמים זרים מחוץ לישראל היו מעורבים לכאורה בהסתה ובהתססת המהומות של חלק מיוצאי אתיופיה, באמצעות פרופילים בדויים ברשתות חברתיות. כך טוענים מומחים לרשתות חברתיות שבדקו את הנושא. "יש סימנים ברורים לפעילות רשת מתואמת ולא אותנטית המלבה את מחאת יוצאי אתיופיה", אמר מומחה רשת בעל עבר מודיעיני עשיר, אחרי שערך בדיקה והגיע לעמוד שקיים יותר משנתיים ומציף באופן מתמשך טענות על גזענות כלפי יוצאי אתיופיה כדי להפוך אותו לוויראלי.
 
לדבריו, מהבדיקה עלה בסבירות גבוהה כי העמוד מנוהל מחו”ל על ידי פרופיל המשתף תוכני מחאה הקשורים לעדה האתיופית. אותו פרופיל פיקטיבי פעיל גם בפרופילים של שירותי ליווי למטרות מין בחו”ל. “בעמוד הודיעו לאחרונה על פתיחת עמוד חדש וגם הוא עוצב באופן שנועד לייצר ויראליות ולמשוך גולשים”, מציין המומחה. “העמוד החדש מכיל ומשתף קבוצות טלגרם שבה מאות חברים, המתאמת את פעולות המחאה ומעודדת לאלימות”.
 
“אין הכוונה לטעון, חלילה, שהמחאה של בני העדה האתיופית אינה אותנטית או מוצדקת”, מדגיש המומחה. “הכאב אמיתי. אולם גם ברור שיש גורמים המנסים לנצל אותו באופן ציני כדי להגדיל את השסע”.

"פייק ניוז מעצים אירועים בדידים". מחאת יוצאי אתיופיה בבאר שבע. צילום: יאסר עוקבי


ראש חטיבת המחקר לשעבר באמ”ן, תא”ל במיל’ אלי בן מאיר, שהוא כיום שותף בחברת הסייבר סייגוב, מתריע שבתקופת בחירות במקומות שונים בעולם וגם בישראל, ישנן מדינות שפועלות באמצעות הרשתות החברתיות כדי להעמיק שסעים חברתיים ולייצר מוקדי חיכוך על מנת להשפיע על דעת הקהל. “בבחירות האחרונות בארץ הייתה מעורבות לכאורה של איראן, קטאר ומדינות נוספות”, הוא אומר. “לפני כחצי שנה, בעת המחלוקת על חוק הלאום, הייתה גם פעילות זרה שניסתה להשפיע על הדרוזים באמצעות הרשתות”.
 
“שיטת הפעולה של אותם גורמים היא לקחת אירועים בדידים, לייצר להם ויראליות ולהעצים אותם בעיקר באמצעות הוספת פייק ניוז ברשתות החברתיות והכל בזהויות בדויות”, הוא מזהיר. “ישנן בגופי מודיעין בעולם יחידות לוחמה פסיכולוגית, שתפקידן ללוות את הסוגיות שבמחלוקת ולהגביר את הסכסוך”.

בן מאיר מוסיף: “היו שני כוחות בולטים השבוע, על רקע המהומות: גופי שמאל, שפעילים רבים שלהם בלטו ברחובות ובצמתים בעת ההפגנות, ומעורבות זרה, מחוץ לישראל”. יש לציין כי במהלך ההפגנות נראו גם פעילי שמאל קיצוני ופעילים שהפגינו בעבר נגד מתווה הגז.
 
בן מאיר מעריך שבדיקה מעמיקה עשויה לחשוף מאות עמודים שפועלים בהם משתמשים בזהות בדויה, המופעלים על ידי גורמים עוינים מחוץ לישראל. “על המדינה ליזום ולממן את הבדיקות. מדובר בנושא בעל חשיבות לאומית”, הוא אומר. “כדי לתפעל עמודים כאלה לאורך שנים יש צורך במימון של עשרות ומאות אלפי דולרים”, הוא מעריך ומזהיר: “אנחנו לא ערוכים מספיק טוב לאיתור פעולות חיצוניות, באמצעות פייק ניוז ויראלי, שנועדו לסכסך וליצור שסע בתוך החברה הישראלית”.
 
הוא מוסיף: “כשהמחאה מתחילה מלמטה ולא דרך ההנהגה, כפי שקרה השבוע, השפעת הרשתות החברתיות והפייק ניוז גדולה אף יותר ועלולה להגביר את השסע וההסתה”.

נרות לזכרו של סלומון טקה ז"ל. הרבנים הראשיים קוראים לסיום המהומות. צילום: פלאש 90

 
“לנהוג באיפוק”

בתוך כך, כתבנו אריק בנדר מוסיף כי הרבנים הראשיים לישראל הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו נפגשו אתמול עם הרב הראשי של בני העדה האתיופית הרב ראובן וובשת, ועם קייס הקייסים של העדה ברוק טגניה וסיכמו על “סיום המחאה”. הרבנים הראשיים אמרו כי אסור להתעלם מהאפליה הקיימת כלפי העדה, אך קראו גם למשטרת ישראל לנקוט משנה זהירות בפעולתה למניעת האלימות ולאפשר לבני העדה לקיים את המחאה על הכאב העצום בפטירתו של סלומון טקה. 
 
הרב יוסף אמר: “אנחנו קוראים לבני העדה האתיופית לקיים את המחאה בדרכי שלום וקוראים למשטרה לנהוג באיפוק כלפי בני העדה, הכואבים את כאבם על האפליה הקיימת כלפי העדה. הרבנים הראשיים והרבנות הראשית עושים הכל כדי לעזור ולפתור את הבעיות והאפליה כלפי העדה האתיופית”.
 
בינתיים, סקר שבוצע עבור “מעריב” על ידי מכון סמית בהנהלת רפי סמית, מצא כי %63 מהציבור חשב שתגובת המשטרה על אירועי המחאה הייתה מתונה מדי, בעוד שרק %19 חשבו כי היא הייתה במידה הנכונה. %8 חשבו כי היא חריפה מדי, ו־%10 לא הביעו דעה.
 
זאת ועוד, בית משפט השלום בראשון לציון האריך אתמול ביממה את מעצרם של שני קטינים, בני 17, שנעצרו בחשד שהשליכו בקבוקי תבערה לעבר תחנת המשטרה בבאר יעקב, במהלך הפגנת מחאה קטנה בהשתתפות כ־20 בני אדם.