"כל ילד צריך אדם מבוגר שיאמין בו" - זה המסר של מירי (שם בדוי), בת 23, שקיבלה כמה הזדמנויות מהמדינה לחולל מהפך בחייה ואכן הצליחה לבסוף לצאת ממעגל הסמים, לחדול מסחיטה מינית של גברים שעמם קיימה יחסים, ולהשתקם - כמעט כנגד כל הסיכויים.



רק כשהגיעה לתחתית הצליחה מירי לעלות ממנה, כדבריה. היום היא מספרת את סיפור השיקום שלה כדי לתת תקווה לאחרים ומדגישה שכל זה קרה בזכות הגורמים שתמכו בה, בהם הסנגור שלה מטעם הסנגוריה הציבורית, שופטת בית המשפט בנצרת, קצינת המבחן והקהילה הטיפולית לנשים שבה נגמלה, עברה טיפול נפשי והחזירה את האמון שלה בעצמה.



סיפור חייה של מירי כמעט שלא הותיר לה ברירה אלא לצעוד בשבילים הבעייתיים שבהם צעדה. היא גדלה במשפחה קשת יום מאזור טבריה שסבלה ממצב כלכלי קשה. אחרי שאביה נפטר הידרדרה אמה לסמים, והמשפחה שיוועה לכסף והפכה לטרף קל לניצול. "התמכרתי לסמים בגיל 12. בגיל 14 התמכרתי לסמים קשים", היא משחזרת. "בתוך זה היו זנות וגניבות. בגיל 18 נעצרתי בפעם הראשונה בעקבות הונאות שעשיתי".



מירי הכירה מבוגר שניצל אותה מינית ובהמשך אילץ אותה להיפגש עם גברים ולקיים עמם יחסי מין. הוא נהג לתעד את המעשים ולאחר מכן לסחוט אותם גברים. בתמורה סיפק לה סמים. חלק מהמקרים אירעו כשהייתה קטינה. נגדה ונגדו הוגש כתב אישום. "הייתי מספר חודשים בכלא, עד שהעבירו אותי למרכז הגמילה מלכישוע. הייתי שם שנה, אבל הפרתי את התנאים, אז החזירו אותי לכלא".



למזלה, השופטת, תמר ניסים שי, לא התייאשה ממנה. "למרות מעשיה, היה ברור שבגלל שהייתה קורבן לעבירות מין, היא הפכה לתוקף", מסביר עורך הדין סעיד חדאד מהסנגוריה הציבורית, שייצג אותה. "נלחמנו כדי שהיא תקבל עוד הזדמנות". מירי נשלחה למסגרת טיפולית נוספת, נכשלה שוב והתייצבה בפני השופטת בפעם השלישית. "הפעם הגעתי אליה ממקום של אין סיכוי. הייתי מקרה אבוד. באותה תקופה הדחפים שלי היו מעל הכל". למרות הכל השופטת לא ויתרה עליה והיא נשלחה לקהילת אריאלה בחיפה, שם מטופלות נשים בלבד. ושם החל המהפך. "חיטטו לי בנשמה", היא מספרת. "נשברתי לאלפי רסיסים, והייתי צריכה לאסוף את עצמי, כדי לבנות את עצמי מחדש. גיליתי שיש בי הרבה פצעים מדממים, שלהתמכרות שלי יש סיבות, כמו פגיעות מיניות שעברתי. נגעתי בדברים שלא נגעתי בהם קודם אף פעם. הבנתי שאם כולם מאמינים בי, אז אולי יש בזה משהו. הייתי בתחתית ועמדתי בפני מאסר של חמש שנים, אבל הייתי צריכה מישהו שיאמין בי".



שותפה של מירי הורשע ונידון למאסר ממושך. "במקרה של מירי, המדינה מצאה איזון ראוי", אומר עורך הדין חדאד בסיפוק. "לא נכון היה לשלוח אותה למאסר והוחלט שתרצה עונש קל בדמות עבודות שירות". מירי נקייה מסמים כבר יותר משנה. לפני כמה חודשים עזבה את קהילת אריאלה ועברה להוסטל. היא עובדת כטבחית ולדבריה, "החלומות חזרו. חלמתי ללמוד הנדסת תוכנה. התחלתי להאמין שאני יכולה". לאחרונה החלה להרצות בפני צעירים בסיכון. "פתאום רואים בי דוגמה, השראה", הוא מסכמת בגאווה. "קיבלתי הזדמנות נדירה - והצלחתי".