רגוע בגזרה הצפונית: אומנם חסן נסראללה מאיים, אך בצפון הארץ בסוף אוגוסט - השבוע האחרון של חופשת הקיץ - נראה כי העסקים כרגיל. התושבים הוותיקים זוכרים את איומי העבר שהתממשו והפעם לא מתרגשים, אלא מאשימים את התקשורת ביצירת פאניקה. המטיילים ממשיכים לגדוש את הצימרים, אתרי התיירות והנופש, המסעדות ובתי הקפה וגם מי שאחראי לביטחון התושבים לא ממהר לשלוח אותם למרחבים המוגנים. הצפון, לפחות בינתיים, שומר על הקצב הרגוע והשלו שמאפיין אותו בשנים האחרונות. 
 
"הכל בטלוויזיה; החיים פה שגרתיים לחלוטין, מפוצץ במטיילים, אף אחד לא מרגיש כלום ואף אחד לא בלחץ", אומרת תמי עמיעד, תושבת קריית שמונה בת 70 המתגוררת בעיר הצפונית זה 40 שנה. "גידלנו פה ארבעה ילדים ועברנו תקופות קשות. בשבוע הראשון שבאנו לגור כאן כשהייתי מורה, היה הכי קשה להתמודד עם פחדים של תלמידים ולהיות איתם שעות במקלט. פעם אחת נפלה קטיושה על חדר המורים. אבל היום זה אחרת. אנחנו יודעים שמדי פעם נסראללה מקשקש".
 
עמיעד דווקא חושבת לא מעט על תושבי דרום הארץ, שמתמודדים מדי יום עם טילים מרצועת עזה. "האמת היא שלא הוגן לגדל ככה ילדים. אני לא מקנאה בהם, כי אלה חיים לא פשוטים. לחשוב עשר פעמים לפני שיוצאים מהבית ולפני שהולכים להצגה. אין ספק שהילדים גדלים עם פחדים. יש לי 11 נכדים ואני לא רוצה שגם הם יגדלו ככה". 

מטיילים בתל דן (למצולמים אין קשר לנאמר). צילום: רשות הטבע והגנים

 

תושבים וותיקים בכפר יובל שבאצבע הגליל זוכרים היטב את אירוע חדירת המחבלים בשנת 1975. "היו תקופות קשות. הייתה לאחרונה תקופה ששמענו חפירות של מנהרות", מספרת מירה איילון, תושבת הכפר בת 71, נשואה ואם לחמישה. "גם אני שמעתי ודיווחתי. אבל גם מי שהיה בזמנו יודע שהיום זה לא אקטואלי. יש מערכות שיכולות לאתר חדירה ולהתריע. הצבא מרגיע אותנו. אני לא מרגישה מתח או חשש, אין לי בעיה להישאר לבד בבית. שגרה".
 
גם עודד תפארת, רבש"צ הכפר, שומר על קור רוח: "חוץ מישיבות תכופות, לא באמת קורה דבר", הוא מרגיע ומוסיף: "הצבא רוצה לשמור על שגרה. הכפר מלא במטיילים, כמו שצריך להיות בתקופה הזאת. גם התושבים רגועים. חוץ מבחורה אחת שהתקשרה לשאול מה לעשות - הכל שקט. לא צריך לרוץ אחרי התקשורת".
 
אצל יובל רווה, בעל "בקתות תמוז" ביסוד המעלה, לא נרשמו ביטולים. "האיום הביטחוני הכי גדול שלנו זה ביבי", הוא אומר בחצי חיוך. "אצלנו עסקים כרגיל. חווינו תקופות שנתנו מקלט לתושבים מהדרום שברחו אלינו. פה לא היו לנו ביטולים בעקבות המצב הביטחוני. הפעם היחידה שביטלו לי השנה הייתה חבורה של צעירות שההורים אסרו עליהן לנסוע, אחרי שהייתה רעידת אדמה".
 
לדברי ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן, "אין הנחיות מיוחדות. אני נמצא בקשר קבוע עם הצבא. אתמול היו כמה טלפונים למוקד 106 בעקבות סטטוס שגוי שמישהו פרסם שפותחים מקלטים. נכון להיום השגרה כרגיל. הדבר היחיד ששובר שגרה ומעסיק אותנו בקרית שמונה הוא הפסטיבל 'יוצאים בחוץ', שיתחיל השבוע לראשונה. מדרחוב ענקי, מתחמים, במה מרכזית עם זמרים כמו עדן בן זקן. לא הייתה מחשבה לבטל. ממש רגוע פה. עיקר הלחץ מגיע מהתקשורת. אין סיבה לדאגה ובכל מקרה ערוכים לכל תרחיש".