בשבוע שעבר פורסם כי משרד ראש הממשלה העביר להערותיהם של המשרד להגנת הסביבה ושל ארגוני הסביבה את הטיוטה ליישום החלטת הממשלה מחודש דצמבר האחרון, לייעול הרגולציה הסביבתית על התעשייה בישראל. אבל מאחורי הקלעים של המהלך מתרחשת דרמה של ממש בין שני המשרדים.
גורמים שנחשפו לתכתובות בנושא מספרים ל"מעריב" על מה שהם מכנים "מחטף של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בניסיונו להיטיב עם בעלי ההון השולטים בתעשיות המזהמות והמסוכנות ביותר".
 
עוד הוסיפו: "הם עושים שימוש מתחכם בדוח של ה־OECD הממליץ על ייעול הרגולציה בישראל, כדי לגדוע את ההישג המרכזי של המשרד להגנת הסביבה בהגבלת התעשיות המזהמות לרגולציה קשוחה באחת המדינות צפופות האוכלוסייה בעולם". 
 

ואכן ממסמכים שהגיעו לידינו עולה כי במכתב של אגף מדיניות רגולציה במשרד ראש הממשלה, שנשלח למשרד להגנת הסביבה, מתוארות ה"בעיות" בפיקוח הקיים של המשרד על התעשייה: "מדיניות סביבתית מחמירה ביחס לנהוג במדינות ה־OECD", נכתב בפנייה, "למשל, דרישות מחמירות מכוח חוק אוויר נקי, כמות המזהמים להם קבועים הערכים המותרים לפליטה וכן הערכים עצמם, שקיפות רגולטוריות תוך כדי הנגשת מידע לממשלה ולתעשייה, לוחות זמנים ארוכים לקבלת מענה לסוגיות עסקיות הדורשות לפעול בגמישות ובמהירות", ועוד ועוד. 
 
 יש לציין כי לאחר שיחות שקיימנו במהלך השנה האחרונה עם ארגוני התעשיינים בכלל ואיגודי תעשייני הנפט והגז הפוסילי בפרט, עולה כי מדובר במסמכים המצטטים אחד לאחד את דרישות וטענות התעשיינים עצמם. אלא שעכשיו, משרד ראש הממשלה מאמץ את טענותיהם אחת לאחת. 
 
 ל"מעריב" נודע כי בצעד חסר תקדים כונסה בשבוע שעבר ישיבה ביוזמת בכירים במשרד להגנת הסביבה עם ראשי ארגוני הסביבה הגדולים בישראל. אנשי המשרד תיארו את הרפורמה שמבקש ראש הממשלה לערוך ברגולציה כלא פחות ממסכנת את עצם קיומו של המשרד להגנת הסביבה כזרוע המפקחת על התעשייה. "הם ממש ביקשו את הסיוע שלנו בהעלאת הנושא לסדר היום ובמאבק ציבורי שהועיל בסיבוב הקודם", אומר ל"מעריב" גורם שנכח בפגישה, "נתניהו מבקש להפוך את המשרד לאיכות הסביבה מגוף מפקח עם שיניים לטובת בריאות הציבור לגוף עקר, בתירוץ של 'ייעול הרגולציה' לטובת המפעלים המזהמים ביותר בישראל". 
 
בתכתובת פנימית של המשרד להגנת הסביבה שהופצה בסוף השבוע בין עובדי המשרד והגיעה לידינו, עולה כי מדובר בחשש שלא מאפיין רק את ארגוני הסביבה, שבדרך כלל מרבים לבקר את המשרד, אלא גם בקרב אנשי המשרד עצמו על עצם עתידו: "המדיניות שמבקש ראש הממשלה להנהיג תשפיע על המשך קיומו של המשרד כמשרד להגנת הסביבה. אין הצדקה במימון עוד גוף ממשלתי להגנת התעשייה לצד הגופים הקיימים ועוד גוף ממשלתי שיעסוק בהצדקת המפגעים ולא במניעתם". 
 
בדצמבר 2018 אישרה הממשלה את הקמתו של צוות בין-משרדי לבחינה מחדש של הרגולציה הממשלתית. כעת מתברר כי בבואו של משרד ראש הממשלה ליצוק תוכן לאותה החלטה, מנסים אנשיו להצר את סמכויות הרגולציה של המשרד להגנת הסביבה על התעשיה ולבזר אותן בין כמה משרדים, בהם משרד ראש הממשלה עצמו. 
 
 מארגוני הגנת הסביבה שנטלו חלק בהתייעצויות עם משרדי הממשלה נמסר: "משרד ראש הממשלה מבקש להרפות את הפיקוח הסביבתי על התעשיינים על חשבון בריאותו של הציבור. מדובר בצעד חמור שיוביל לפגיעה אנושה בכל ההישגים הסביבתיים, החוקים והתקנות ששומרים על בריאותנו כציבור.
 אנו קוראים לראש הממשלה לקיים רגולציה חכמה המושתתת על יסודות בריאות האדם ולא על שיקולי בעלי הון. הוצאנו מכתב משותף לשר להגנת הסביבה זאב אלקין, בבקשה בהולה להיפגש עם מטה ארגוני הסביבה, ובמקביל - לארגון OECD בבקשת התערבות דחופה בדה־רגולציה ובעמימות השקיפות הציבורית בניגוד לדרישות הארגון". 
 
ממשרד ראש המשלה נמסר: "אין בכוונתנו לעקר משרד זה או אחר, אלא להביא להתייעלות ומקצועיות. בשנים האחרונות מוביל משרד ראש הממשלה מדיניות של רגולציה חכמה שמטרתה להביא לאיזון מיטבי בין האינטרסים הציבוריים השונים, הזוכה לשבחים בעולם. בדצמבר הוחלט על הקמת צוות ממשלתי לבחינת סוגיות רגולטוריות מערכתיות. לגיבוש המלצותיו, מקיים הצוות פגישות עם כלל הגורמים הרלוונטיים ולא רק בתחום הרגולציה הסביבתית".