הכישלון של ממשלות ישראל בסיפוק הביטחון ליישובי קו העימות בדרום כבר 19 שנה ברציפות גובה מחיר נפשי כבד הן ממבוגרים והן מצעירים שנולדו למציאות הקשה הזו. ל"מעריב" נודע כי בחודשים האחרונים עובדי רווחה במועצות באזור העוטף מדווחים על יותר מקרים של בני נוער המשתמשים דרך קבע בסמים קלים ובאלכוהול כדי "להתפרק" מהלחץ הנפשי המלווה את החיים חסרי הוודאות באזור, וחלק מהמקרים הגיעו עד לכדי התמכרויות של ממש. 
 
מדיווחים שהגיעו לידינו מפורום מנהלי הרווחה במועצות האזוריות של העוטף, עולה כי מדובר ב־4%־5% מבני הנוער באזור - גם במועצות האזוריות המאופיינות באוכלוסייה ממעמד סוציו־אקונומי מבוסס.לשם השוואה, בצפון תל אביב מדובר ב־1% בלבד מבני הנוער. 
 
"הדיווחים על נערים שמתמכרים מגיעים אלינו מהורים מודאגים שמרגישים שהם מאבדים שליטה על הילד כשהם עצמם, צריך לזכור, מתמודדים לא פעם עם מאפיינים של חרדה ולחץ נפשי בעקבות המצב הביטחוני", אומרים גורמי רווחה בכירים בשלטון המקומי בדרום הארץ, "אנו מקבלים דיווחים גם ממורים שרואים את התופעות הללו בין כותלי בתי הספר ממש וגם מהמשטרה.

"שני עשורים של התמודדות עם איום קיומי על החיים"
 

"צריך להבין שמדובר בשני עשורים של התמודדות עם מה שנתפס כאן כאיום קיומי על החיים ולא עם הטרדה יומיומית שאפשר להתרגל אליה" מספר אחד מגורמי הרווחה בקו העימות, "השבוע נשמעו באזור הגבול עם צפון הרצועה שני פיצוצים אדירים. הקירות רעדו. ילדים שהקירות רועדים אצלם בלילה צריכים להתגבר על החרדות שלהם - ויש מביניהם מי שבורח להתמכרויות. היה מקרה של נער שנאלצנו לשלוח למכון גמילה באזור ירושלים אך הוא נפלט משם ואנחנו עדיין בעיצומו של התהליך לשקם אותו. אנחנו עושים כמיטב יכולתנו עם כוח האדם המצומצם שיש לנו".
 
 רק לאחרונה פרסמו מהדורות החדשות של ערוצים 13 ו־12 ידיעות אודות הקשיים התקציביים בהם נתונים חמשת מרכזי החוסן שמפעילים משרדי הבריאות והרווחה בעוטף עזה ונועדו לתת תגבור לטיפול הנפשי בקהילות הסובלות ממצוקה נפשית בכל ימות השנה, ובין הקשיים, משרד הבריאות מעכב משכורות למטפלים עצמם. בשיחות שקיימנו עולה כי חסרה גם תקינה במחלקות הרווחה לנושא הרלוונטי, כשרק במועצה האזורית חוף אשקלון ובשדרות ישנם עובדים סוציאליים המתמחים בהתמכרויות. שניים בכל האזור, שכולל גם את המועצות האזוריות שער הנגב, שדות נגב ואשכול.
 
 אבל יש גם נקודות אור, בזכות תורמים בעיקר. בימים אלה נחנך מועדון נוער חדש באחד מיישובי העוטף. המועדון הממוגן הוא בשורה לבני הנוער באזור שיכולים כעת להגיע למקום מפגש "ניטרלי", להזמין לראשונה חברים ללא חשש ולהפיג את המתח. מועדון הנוער שופץ ואובזר על ידי הארגון הפילנתרופי JNF UK שתומך בפרויקטים רבים לחיזוק ההתיישבות ביישובי העוטף ובנגב. 
 
שמואל חייק יו"ר JNF UK אמר ל"מעריב": "אנו מאמינים כי מועדון הנוער הזה הוא סנונית ראשונה למענה שבני הנוער בעוטף עזה כה זקוקים לו. המועדון יאפשר להם טעימה של חיים נורמליים כמו חבריהם במרכז הארץ". 
 
ממשרד העבודה והרווחה נמסר: "הקצינו 5.5 מיליון שקלים לשנה לתגבור הטיפול הקהילתי המשפחתי והפרטני, במסגרת החלטות ממשלה לחיזוק תושבי עוטף עזה. במקביל, המשרד הקצה תקציב למרכזי החוסן שמופעלים על ידי משרד הבריאות. לאחרונה יזם המשרד הרצאות להורים בנושא התמודדות וטיפול עם התמכרויות וכן מופעלות תכניות ייעודיות לנוער בסיכון כגון 'בית חם לנערות' ותכנית ייעודית לנוער במגזר הכפרי".