מערכת המשפט סוערת בעקבות תיקי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והעימות בין שר המשפטים, אמיר אוחנה, לבין היועמ"ש מנדלבליט, לגבי מינויה של עו"ד אורלי בן ארי לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה, במקומו של שי ניצן שסיים את תפקידו. מי שכיהן כשר המשפטים תחת ראש הממשלה אהוד אולמרט, פרופסור דניאל פרידמן, התייחס היום (חמישי) בראיון ל-103FM למתיחות המשפטית. 


 


"תקופתו של נתניהו, מבחינות רבות, הייתה נוחה מאוד למערכת המשפט. במערכת הזו יש בעיות לא קלות ונתניהו נמנע מלטפל בה והוא בלם כל ניסיון לעשות איזשהו שינוי במשך שנים רבות שבהן הוא היה בשלטון. עכשיו הכול התהפך. אבל כמובן זה לא בדיוק הזמן הכי טוב לדברים כאלה. הבעיות קיימות וחבל שלא טופלו בשלב קודם".





"תשים לב שהמאבק מתנהל בין שני אנשים שהוא מינה לתפקיד", המשיך פרידמן, "גם אמיר אוחנה וגם מנדלבליט אלה בעצם מינויים שלו. אני לא יכול להבין בדיוק את הפסיכולוגיה או מה היו השיקולים בעבר. ישנה איזושהי השקפה שאומרת שעדיף לפוליטיקאי לא להתעסק עם מערכת המשפט וככל שהוא יימעט לעשות את זה - כן ייטב לו. במקרים לא מבוטלים, זה עוזר".



לגבי מינויה של בן ארי לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה אמר פרידמן כי "כל העניין חורג מפרופורציה, בסך הכול מדובר במינוי זמני. דבר שני, ישנה השאלה של החוק שהוא בכל זאת אומר שהסמכות היא של שר המשפטים. עומדת כאן השאלה, מי שולט ומנהל. הגישה, לפחות בהתחלה, הייתה, כך הבנתי, שאומרים 'מה השר שייך בכלל לעניין? יש פקידות והיא מנהלת. בית המשפט אומר שהסבירות של הפקידים הרבה יותר טובה מהסבירות של השר, ומה זה משנה גם אם יש חוק במדינה שאומר שהסמכות היא של השר או לא משנה, אנחנו לא נקבל את זה' - וזה בעצם מה שעומד מאחורי העניין הזה. 


אביחי מנדלבליט. קרדיט: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90


"לגבי המינוי עצמו אני רוצה לומר כך, אינני מכיר את המועמדת באופן אישי ואינני יכול לשפוט אך ורק על פי הבדלי דרגות כפי שעושים בצבא. אני בהחלט יכול לתאר לעצמי שלוקחים סמל וממנים אותו למפקד פלוגה. היו דברים כאלה בעבר גם בצה"ל. רמת החשדנות היא כזו שמינוי לא סביר ישר הולך לשם. בהחלט יכול להיות שרמת החשדנות מאוד גבוהה. אני גם יכול בהחלט להבין את זה. אל תשכח שגם הטיפול של המערכת ושל מנדלבליט בתיקים האלה, עוד לפני השר אוחנה, רחוק מלהלהיב". 

"מנדלבליט נמצא בניגוד עניינים זועק ביחס לנתניהו, הוא לא היה צריך לטפל בתיקים שלו", המשיך ותקף פרידמן, "הוא סוחב את העניינים ללא סוף, וכל העניין הוא בעייתי מלמעלה ועד למטה. עכשיו אתם מקשרים את העניין הזה לתיקי נתניהו - המציאות היא שזה פשוט לא רלוונטי, משום שמי ששולט בתיקים האלה זה היועץ המשפטי מנדלבליט. אם הוא איננו סומך או לא ירצה לסמוך על המינוי הזמני של פרקליט המדינה, אז שלא ישתף אותו בנושא הזה ושיטפל בעניין הזה ביחד עם אותם עוזרים שהוא כן סומך עליהם. הנושא היה ונשאר בידיו של מנדלבליט, הוא בשליטה מלאה על הנושא, לא צריכה להיות לזה שום השפעה וזה המצב בעניין".

"ברור שמתנהל כאן מאבק סביב השלטון או השליטה על מינויים בפרקליטות ואני מוכרח לומר לך שבעבר אני לא התפעלתי מהמינויים הפנימיים, שבעצם אנשי הפרקליטות אומרים 'אנחנו רוצים למנות את עצמנו', ואני יכול לתת דוגמה של דרך מאוד לא מוצלחת שבה בוצעו הדברים, בניגוד להמלצות של מבקר המדינה ובניגוד להמלצות של גוף שבדק את זה, קרו דברים כאלה. כך שהרעיון שהפרקליטות ממנה את עצמה, הוא גם כן רעיון לא מלהיב. אנחנו סך הכול נמצאים בסיטואציה שהיא כל כולה, לא לגמרי טובה. השאלה אם סביר או לא, אני לא יכול לחוות כי אינני מכיר את המועמדת ולא מכיר את המועמדים האחרים במידה שאני יכול להתייחס לכך".