כבישי ישראל ממשיכים להיות כבישי דמים. אתמול, כ־14 שעות לאחר שנהרגו שני פועלים בהתנגשות רכב עם משאית ברמת גן, התרחשה תאונה נוספת, לא פחות קשה. בן רגע, בגלל טעות אנוש או אולי מתקלה טכנית, הפך אוטובוס קו 947 שיצא מירושלים לחיפה למלכודת מוות. ארבעה בני אדם נהרגו – שני גברים כבני 30 ו־50 ושתי נשים בנות 30 ו־50, ו־14 נוספים נפצעו, בהם שניים באורח קשה. ככל הנראה איבד נהג האוטובוס את השליטה על הרכב והתנגש בטרמפיאדה עשויה בטון בצומת בדק בכביש 40. נהג האוטובוס, אלכס לייבמן, תושב חיפה בן 44, נלקח לחקירה ובסיומה נעצר בחשד לגרימת מוות ברשלנות של הארבעה. הוא הובא לדיון בעניינו בבית משפט השלום בראשל"צ ומעצרו הוארך בארבעה ימים.



על רקע התאונה הקשה, ראש אגף התנועה לשעבר, ניצב בדימוס ברונו שטיין, אומר הבוקר (שני) לגל"צ כי המדינה חייבת לשנות את גישתה לסוגיית התאונות. "אם לא נשנה את גישתנו במד ההרתעה, אנחנו רק טוחנים מילים ללא תכלית. צריך 70 שוטרי אגף תנועה שיסתובבו בכבישים ויעוררו את תחושת האכיפה. מדינת ישראל חייבת לעשות מעשה", ציין שטיין.

ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים, אמר לכאן ב' כי "הנהגים נמצאים תחת לחץ עצום, יש נהגים שנוסעים שעות על גבי שעות ללא הפסקה, וגם כשיש הפסקה אין מקום לעשות אותה. נהגי אוטובוסים צריכים להיות רעננים, ואנחנו צריכים לתת להם את כל הכלים להיות כאלו". "מדובר בקו קשה, ואנחנו יודעים שיש מצוקה בירושלים בתחנה המרכזית. לנהגים אין מקום לעצור, וזו נסיעה של שעתיים וחצי ללא הפסקה", הוסיף גנון. 

צילום: פלאש 90

כמה שעות מותר להעסקים ביום נהג אוטובוס?
"התקנה שמתייחסת לזה מאוד מיושנת, בעוד שבאירופה שינו לפני 12 שנה את כל התקנות. פה מדובר על נהגים שנוהגים 12 שעות ואף יותר. זו שערורייה, כל מקבלי ההחלטות צריכה לעשות את זה היום בבוקר. יכול להיות שאלו שיקולים של עלות, אבל כל עלות מתגמדת אל מול התמונות שראינו אתמול. ההפסקות לא ריאליות, הנהגים עייפים". 
 
למה נהגים לא מתלוננים ועוצרים את הנסיעות?
"אנחנו מדברים על עניין פסיכולוגי. נהג לא רוצה להירדם על ההגה. צריך לבדוק מתי הנהגים עברו הדרכות בנושאי בטיחות דרכים. אנחנו הגשנו תכנית לשר התחבורה, שעוסקת באופן שבו אפשר להפוך את הנהגים שלנו למובילים בעולם. יש לנו את היכולת להפוך כל נהג לטייס, אבל צריך להשקיע בגורם האנושי". 
 
 
עד כמה יש לחץ להוציא נסיעות?
"הפיקוח של הבטיחות חייב להיות פיקוח חיצוני. לא יכולים לתת לחתול לשמור על השמנת. החברות דוחפות את הנהגים, בפועל זה מה שקורה. הנהגים תחת לחץ, מצופפים להם את הקווים. אני לא מכיר נהג שמסיים עבודה של 10-9 שעות עם הפסקות. והפסקות זה לא מותרות, זה משהו שחייבים לתת לו".

צילום: פלאש 90
 
מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ציינה בגל"צ: "לא ייאמן שמדינת ישראל עדיין שוחקת את התקציבים המיועדים לבטיחות בדרכים במקום להעלות אותם כל שנה. יש הרבה דברים שניתן לעשות לפני שנגיד 'מיצינו את הכל'". האירוע התרחש סמוך לשעה 20:00. כוחות גדולים של משטרה, מד”א וכבאות והצלה הוחשו למקום והחלו בחילוץ הנוסעים שהיו הלכודים בתוך האוטובוס ובמתן טיפול רפואי ראשוני לנפגעים.

“כשהגעתי למקום ראיתי אוטובוס נוטה על צדו, שעון על שיחים, ועל הגג שלו יש בטונדה גדולה”, סיפרה פרמדיקית מד”א גלי סופר. “ביצעתי סריקה מהירה של הזירה. נהג האוטובוס, שהיה בהכרה מלאה, נלכד במושבו. שישה מהנוסעים שכבו לכודים בתוכו והיו בדרגות פציעה שונות. פצועים נוספים במצב קל התהלכו בזירה”.
 
שתיים מהפצועות - אישה כבת 60 וצעירה כבת 18, חולצו, ולאחר שקיבלו טיפול רפואי על ידי כוחות כבאות והצלה הועברו בניידות טיפול נמרץ במצב קשה לבית החולים שיבא. עוד פצועים פונו במצב קל לשיבא וכן לבתי החולים אסף הרופא בצריפין ובלינסון בפתח תקווה, שכולם נערכו במתכונת מיוחדת בעקבות הדיווח על תאונה רבת נפגעים. “המראות בזירת התאונה היו קשים מאוד”, סיפר דובר זק”א מוטי בוצקין. “האוטובוס פגע בעוצמה בתחנה עשויה בטון, מהסוג שהיה פעם. הקורה חתכה את גוף האוטובוס, והוא המשיך בנסיעה של עוד כ־15 מטרים יחד איתה. כל מי שישב בצד הימני של האוטובוס נפגע”.

345 הרוגים בתאונות דרכים ב־2019

מתחילת שנת 2019 נהרגו 345 בני אדם בתאונות דרכים. כך עולה מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. בשבוע שעבר היו עשר תאונות דרכים קטלניות ונהרגו בהן 17 בני אדם. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בחודש נובמבר נרשמו 926 תאונות דרכים עם נפגעים, מהן 27 תאונות קטלניות ו־158 עם פצועים קשה. בתאונות אלו נפגעו 1,514 בני אדם, בהם 30 הרוגים ו־173 פצועים קשה.
 
למשטרה דווח על 3,012 תאונות עם נפגעים באורח קל, בהן נפגעו 3,880 איש. עוד עולה מהנתונים כי בחודשים ינואר־נובמבר 2019 נהרגו 320 בני אדם בתאונות דרכים – עלייה מדאיגה של 10.7% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. במספר הפצועים קשה חלה עלייה של 3%. עם זאת, בתקופה זו אירעו 11,471 תאונות דרכים עם נפגעים, ירידה של 0.7% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.