בשבועות הקרובים צפוי יצוא הגז הטבעי להתרחב גם למצרים: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש היום (חמישי) עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס, ועם נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס, באתונה. נתניהו פגש כל אחד מהם בנפרד, ולאחר מכן קיימו המנהיגים מפגש טרילטרלי, ישראל-יוון-קפריסין, במהלכו נחתם הסכם צינור הגז "East-Med".

הצינור יעבור מישראל, דרך קפריסין ויוון, לאירופה. על ההסכם חתמו שר האנרגיה יובל שטייניץ, שר האנרגיה ואיכות הסביבה של יוון ושר האנרגיה של קפריסין. מדובר בהסכם בין-ממשלתי, שמגיע בהמשך למזכר ההבנות שנחתם ב-2017, ולאחר שנערך סקר היתכנות ראשוני. ההסכם מעגן בתוכו את המחויבות של שלושת המדינות להקמת הפרויקט.

"זהו יום היסטורי לישראל, משום שישראל הופכת במהירות למעצמה אנרגטית, למדינה שמייצאת אנרגיה", אמר נתניהו, "אנחנו פתחנו לפני ימים אחדים את שדה הגז ב"לוויתן". זה מביא לנו תפוקות כבירות, אבל עם הייצוא שמתאפשר דרך הצינור הזה, אנחנו נוכל לתת הכנסות של מאות מיליארדי שקלים לאזרחי ישראל - לרווחה, לבריאות, לצעירים ולקשישים - לכולם. זאת התפתחות יוצאת מן הכלל".

"אני גם מציין את העובדה שאנחנו חתמנו הסכמי אספקה עם שכנינו הערבים. זה מחזק את השלום, זה מחזק את הכלכלה, זה מחזק את העתיד. זהו גם יום היסטורי, משום שיש כאן שיתוף פעולה שהולך ומתבסס בין יוון, קפריסין וישראל. ממש ברית במזרח הים התיכון, שהיא גם כלכלית, היא גם מדינית והיא גם מוסיפה לביטחון וליציבות של האזור. לא נגד אף אחד, אבל למען הערכים ולטובתם של אזרחי המדינות שלנו". 

"אנחנו קוראים לכל מדינה נוספת שרוצה להצטרף לזה. איטליה קודם תצטרף, אבל גם מצרים, וכל מדינה אחרת שמעוניינת להצטרף לזה. זה יחזק מאוד את הברית. זהו שינוי גדול מאוד. ישראל הייתה תמיד מדינת קצה, מדינה שבעצם לא היו לה חיבורים, תרתי משמע. עכשיו, יש לנו בנוסף ליחסי החוץ שלנו, שהם פורחים מעבר לכל דמיון, מעבר לכל מה שהגענו, גם ברית ספציפית למען המטרות החשובות האלה במזרח הים התיכון".

המפגש באתונה מהווה המשך לפסגת המנהיגים בירושלים, שהתקיימה יחד עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו בחודש מרץ האחרון. הסכם הגז הוא הסכם בין־ממשלתי, שמגיע בהמשך למזכר ההבנות שנחתם ב־2017, ולאחר שנערך סקר היתכנות ראשוני. 

שר האנרגיה והתשתיות, יובל שטייניץ. צילום: מירי שמעונוביץ'
שר האנרגיה והתשתיות, יובל שטייניץ. צילום: מירי שמעונוביץ'

בתוך כך, שר האנרגיה והתשתיות יובל שטייניץ הודיע אתמול על תחילת אספקת הגז הטבעי לירדן ממאגר לווייתן, לאחר שעד כה יצוא הגז לירדן היה ממאגר תמר. שטייניץ ציין כי ישראל הפכה לראשונה בתולדותיה ליצואנית של גז טבעי. בשבועות הקרובים צפוי יצוא הגז הטבעי ממאגר לווייתן להתרחב גם למצרים.

שטייניץ דחה את הטענות של תושבים המתגוררים באזור חוף הכרמל לגבי החשש מזיהום, וטען שהחשש היה מיותר וללא בסיס, והוסיף כי בארה"ב ובאירופה יש אלפי מתקני גז דומים ואף תושב לא פונה.