"המקור הוא תרבות ארגונית קלוקלת שאנחנו נאבקים בה": בשמונת הימים הראשונים של 2020 נהרגו שלושה בני אדם בתאונות עבודה ברחבי הארץ. הבוקר מסכם מינהל הבטיחות בזרוע העבודה של משרד העבודה והרווחה את 2019 כשנה המדממת ביותר בתאונות העבודה בישראל. ודווקא בשנה זו הגיעה לשיא פעילותו של המינהל, שהוזנחה קשות על ידי שרי הכלכלה והתמ"ת, ואשר זכה לחיים חדשים מאז חזר למשרד העבודה והרווחה השר לשעבר ח"כ חיים כץ. 

אלא שהחוליה המרכזית של סנקציות פליליות ממשיות על קבלנים ושלילת רישיונם נמצאת בסמכות רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון, וקצב איוש מפקחי הבטיחות החדשים למינהל עדיין אטי בשל תנאי העבודה הירודים שלהם. לכן גם אכיפה משופרת טרם הביאה לתוצאות הרצויות בשטח: מיגור מגיפת תאונות העבודה הקטלניות. זאת ועוד, העלות השנתית למשק בגין היפגעות בעבודה עומדת על כ־5 מיליארד שקל.

דוח תאונות העבודה והאכיפה לשנים 2017־2019 של אגף המידע והמחקר במינהל הבטיחות, המתפרסם הבוקר, פורס תמונה רחבה של הגורמים לתאונות הקטלניות במקומות העבודה בישראל ולא רק מפרט את פעילות האכיפה של המינהל. מספר ההרוגים בתאונות עבודה קטלניות בשנת 2019 עמד על 84 הרוגים - 40 מהם נהרגו בענף הבינוי (48%) בעוד ש־44 עובדים נהרגו במהלך עבודות יצרניות אחרות (52%): 19 עובדים נהרגו בענפי השירותים והמסחר, 17 - בענפי התעשייה, ו־8 - בענפי החקלאות.

בשליש מהמקרים בשנים האחרונות נהרגו העובדים בנפילה מגובה, ובכחמישית (19%) מהמקרים נהרגו העובדים מפגיעת עצם במישור או מנפילת עצם מגובה. בדומה למגמה בענף הבינוי, נפילה מגובה היא הגורם השכיח לתאונות הקטלניות גם בשירותים ובמסחר.

פועל בניין (אילוסטרציה). צילום: באדיבות קרן "מעגלים"
פועל בניין (אילוסטרציה). צילום: באדיבות קרן "מעגלים"


במשרד העבודה מודים: "מספרם המצומצם של התקנים במינהל הבטיחות - הגם שתוגברו השנה ב־60 תקנים - אינו מספק רשת ביטחון מלאה למניעת התרחשן של תאונות עבודה, בייחוד לנוכח היקף פעילות המשק בישראל ולאור התרבות הארגונית בענפים מסוימים".

מה שהדוח אינו מציין הוא העובדה שקבלנים ממשיכים לגרור בערעורים לבתי המשפט את הקנסות והצווים המוטלים עליהם. במינהל הבטיחות אומרים כי מספר ההרוגים בתאונות עבודה קטלניות בענף הבנייה גדל בהשוואה לתחילת העשור, ואין חולק שהדבר דורש טיפול משולב של כל הגורמים הרלוונטיים, במטרה לשפר את תרבות הבטיחות בענף.

מהקואליציה למאבק בתאונות הבניין והתעשייה נמסר בעקבות הדוח: "אנו בעיצומו של משבר חסר תקדים בחומרתו במצב בטיחות העובדים בישראל. המידע החשוב ביותר בדוח אינו זוכה להדגשה: שיעור ההרוגים בתאונות העבודה הקטלניות בכל ענפי התעסוקה זינק בשנתיים האחרונות ב־56%. זה הנתון הגבוה ביותר בעשור האחרון, שעד שנת 2017 התאפיין בירידה עקבית כמעט בשיעור תאונות העבודה הקטלניות".