דוח הלהט"בופוביה, תופעת גילויי השנאה והסלידה מגברים ונשים הומואים ולסביות, ביסקסואלים וטרנסג'נדרים, התפרסם הבוקר (רביעי) זו השנה השביעית. מהדוח של מרכז הדיווח על שם ניר כץ ז"ל באגודה למען הלהט"ב עולה כי 2,125 מקרי להט"בופוביה דווחו השנה, כאשר בכל ארבע שעות בממוצע מדווח על מקרה להט"בופובי.

מדובר בעלייה של כ-36% במספר מקרי התבטאויות השינאה והאלימות כלפי הקהילה הגאה המדווחים לעומת השנה שלפניה. בחודש אוגוסט, לאחר התבטאות שר החינוך רפי פרץ (יו"ר הבית היהודי בסיעת ימינה) שאמר כי ניתן לבצע טיפולי המרה ללהט"בים, ובמקביל עליית קמפיין הבחירות של מפלגת "נעם" ("ישראל בוחרת להיות נורמלית"), נרשמה עלייה של 58% במקרי הלהט"בופוביה ברשת, בהשוואה לחודש שלפניו. 

פילוח הפניות למרכז הדיווח השנה מעלה כי 46% נעשו מצד גברים הומואים וביסקסואלים, 22% של נשים לסביות וביסקסואליות וכ-25% מהקשת הטרנסית. מדובר בעלייה של כ-40% בדיווחים של טרנסג'נדרים לעומת השנה שעברה. כ-63.5% מבין המדווחים השנה היו בני 19-30, כ-26% היו עד גיל 18. יותר מ-50% ממקרי הלהט"בופוביה שדווחו התרחשו ברשתות החברתיות ורובן נענו בתגובה מטעם האגודה למען הלהט"ב המפעילה את התוכנית למניעת בריונות ברשת על רקע להט"בופובי. 

קהילת הלהט
קהילת הלהט

הדוח השביעי על מצב הלהט"בופוביה בישראל מעלה שוב את השאלה עד כמה ישראל היא חברה ליברלית, מקבלת וסובלנית כלפי להט"בים כשהגילויים רק מהמקרים המדווחים מגיעים מכל סביבות החיים והמעגלים החברתיים של הפונים: 

הרשויות 

מנתוני הדו"ח עולה כי 39% מהמקרים שדווחו השנה אירעו בסביבת מוסדות המדינה, כשעיקר הדיווחים נגעו ביחסים מול רשות האוכלוסין ובהתנהלות פוגענית ומפלה של עובדי הרשות כלפי הקהילה הגאה. באגודת למען הלהט"ב מציינים עם זאת כי בחודש שעבר נפגשו האגודה וארגוני הקהילה נפגשו לראשונה עם מנכ"ל רשות האוכלוסין כחלק מהמאבק הגאה וכי ניכרת נכונות מצד הרשות לטפל במקרים המדווחים.

המשפחה 

כ-29% מכלל הדיווחים למרכז השנה היו על רקע של להט"בופוביה במשפחה. הדיווחים כוללים, בין היתר אמירות מעליבות, יחס משפיל ולעיתים גם סילוק מהבית והדרה מהקהילה. 272 נערים וצעירים נאלצו לעזוב את הבית השנה כתוצאה מלהט"בופוביה. המקרה הבולט ביותר השנה היה של דקירת הנער בן ה-16 על ידי אחיו מחוץ למקלט לנוער להט"בי בסיכון "בית דרור" בתל אביב. 

מערכת החינוך 

המקרים בבתי הספר ובמוסדות ההשכלה הגבוהה מהווים כ-5% מכלל המקרים שדווחו למרכז השנה. כ-75% מהדיווחים היו על להט"בופוביה בבתי ספר, וכרבע במוסדות השכלה גבוהה. לדוגמא, במסגרות ההשכלה גבוהה אמירות להט"בופוביות כגון "אני מאחלת לך שתתחתני עם גבר" הופנו כלפי סטודנטית גאה בחוג עבודה סוציאלית במוסד באזור ירושלים. בעקבות המקרה נערך יום עיון על הקהילה הגאה לחוג שלה, בשיתוף סגל החוג ותוך נסיון לחשוב על תכני יום העיון ככלים לסטודנטיות כמטפלות לעתיד.

סביבת העבודה 

כ-3% מכלל המקרים שדווחו למרכז השנה היו על להט"בופוביה בסביבת העבודה. בכמחצית מן המקרים המנהל/ת היו הגורם הלהט"בופובי, ובמחצית נוספת הקולגות התבטאו או התנהגו באופן להט"בופובי. בין הדיווחים, גבר בשנות ה- 30 לחייו דיווח שלאחר שעבר בהצלחה את שלושת הראיונות הטכניים לעבודה בחברת היי-טק, הוא רמז בראיון האחרון, שאמור להיות הקל ביותר, על הנטייה המינית שלו ולכן לא קיבל את המשרה. חלק מהדיווחים היו על מורים שרצו לצאת או יצאו מהארון בבית הספר וספגו תגובות להט"ביות מצד המורים והתלמידים. עובד נוסף סיפר: "לאורך רוב התקופה שבה עבדתי קיבלתי הערות לגבי הנטייה המינית שלי ובכלל ירידות עליי בשל הנטייה המינית. הרבה דאגו להסביר לי למה זה לא בסדר וכמה שזה כביכול 'סוטה'".

אילה כץ, אמו של ניר כץ ז"ל שנרצח באירוע הירי ב"בר נוער" לפני עשר שנים ועל שמו נקרא מרכז הדיווח של אגודת הלהט"ב אומרת הבוקר: "בזמן שיש יותר מודעות והכלה ויותר יציאות מתוקשרות מהארון של הורים ללהט”ב שעומדים לצד ילדיהם, מגיעות יותר אמירות קשות, מבזות ומשפילות מרבנים, פוליטיקאים, וביניהם שר החינוך. לאמירות כאלו יש השפעה אלימה והרסנית שפוגעת בעוצמה, במיוחד במי שמאמין ומושפע מהם. השנאה היא אותה שנאה ואותן אמירות הן כלי נשק. האקדח שירה בבני לפני עשור הוא אותו אקדח שמכוון היום כלפי אלפי נערים ונערות בחסות המדינה. אותו אקדח שזורק בני נוער להתנהגויות הרסניות לעצמם, אבל גם מעודד אחרים לפגוע פיזית או מילולית".

יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר, מתריעה בהמשך לנתוני הדוח: "הלהט"בופוביה הורגת ופוגעת באלפי קורבנות שמותקפים פיזית ומילולית, נזרקים החוצה מהבית ונדחפים לקצה - לעיתים עד ייאוש מובהק ואובדנות. המציאות הזאת לא מגיעה יש מאין, יש מי שבוחר להזין אותה. היא מתחזקת כששר החינוך של מדינת ישראל רוצה להמיר אוכלוסייה שלמה בחברה והמדינה בוחרת להעניק את פרס ישראל לאדם שקורא להחרים אלפי להט"בים. את ההשלכות של ההסתה הזאת אנחנו רואים יום יום בשנאה ואלימות במרחב הציבורי, ברשתות החברתיות, במקום העבודה ואפילו במוסדות השלטון".

פאר הוסיפה: "היום יותר מתמיד מוטלת עלינו הציבור, אחריות כבדה לקדם חברה שמוקיעה מתוכה מנהיגות מסיתה ואלימה. לא ניתן שימחקו אותנו מהמרחב הציבורי, נגן על הביטחון האישי של חברי וחברות הקהילה ונמשיך לפעול למען השוויון והחופש".

לדיווח על כל מקרה להט"בופובי ניתן לפנות למרכז הדיווח ע"ש ניר כץ של האגודה למען הלהט"ב באתר האגודה. קו הקשב של האגודה, "יש עם מי לדבר" פועל בימים א'-ה' בשעות 19:30-22:30 בטלפון 03-6205591 או דרך אפליקציית וואטסאפ (whatsapp) במספר: 058-6205591