במוצאי שבת האחרונה, ולאחר שמשרד הרווחה נאבק בישיבת הממשלה ביום שישי, הוחרגו חלק מהעובדים הסוציאליים ברשויות המקומיות כחיוניים בתקנות לשעת חירום שעליהן חתם שר הפנים. אבל מאבקם של שירותי הרווחה, שמבקשים להמשיך ולתפקד בתקופת החירום, רחוק מלהסתיים.

מתברר שלא כל העובדים הסוציאליים החיוניים להמשך תפקוד מערכת הרווחה הוחרגו. ארגוני הסיוע לנשים נפגעות אלימות דיווחו כבר בשבוע שעבר על עלייה של פי חמישה במקרי אלימות במשפחה בימי ההסגר החלקי, אבל רק 30% מהעובדים הסוציאליים ממשיכים בעבודתם בשירות המבחן למבוגרים ולנוער, בחקירות הילדים ובחקירות מיוחדות וביחידות הסיוע שליד בתי המשפט. "עובדים סוציאליים אלה מחזיקים בשירותים קריטיים וייחודיים, הנותנים מענה לאוכלוסיות שללא המשך רציף של הטיפול עלולות להיפגע או לפגוע באחרים באופן קרוב לוודאי", מתריעים באיגוד העובדים הסוציאליים בפני הממשלה. במכתב לראש אגף התקציבים באוצר שאול מרידוד, ששלחה השבוע יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים ענבל חרמוני, היא התריעה: "הפסקת מימון תוכניות ברשויות המקומיות בימים אלה כתוצאה מהיעדר תקציב מדינה מאושר, הוא שערורייה וחוסר אחריות. בימים אלה אני בטוחה שמיותר להסביר מדוע תוכניות הרווחה השונות חייבות להמשיך ולתפקד, גם אם במתכונת שונה, תוך התאמות מבחינה בריאותית".

חרמוני מפרטת כי מדובר בעובדים סוציאליים האמונים על תוכניות רבות שתקצובן נעצר, למרות החרגת העובדים הסוציאליים כחיוניים, ובהן מרכזי הורים-ילדים למשפחות עם בעיות במערכות היחסים עם הילדים, דווקא בשעה שמערכות יחסים רק נעשות מתוחות יותר לנוכח המצב.

דוגמה נוספת הן מועדוניות לילדים בסיכון, שסופגות קיצוץ מהאוצר. "הם לא מפסיקים להיות בסיכון, זה רק מתגבר, ועכשיו גם אף אחד לא בקשר עם הילדים האלה", מתריעה חרמוני. תוכניות נעצרו גם במרכזים למיצוי זכויות ותמיכה באוכלוסיות מוחלשות שחיות בעוני, מרכזי סיוע לאובדן ושכול, מוקד טלפוני לנוער להט"בי במצוקה ועוד ועוד. ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה לפניית איגוד העובדים הסוציאליים או לפנייתנו בסוגיה.

יו"ר איגוד העו"סים אמרה ל"מעריב": "לאורך שנים אנחנו מתריעים כי לא ייתכן שחלק ניכר מתוכניות הליבה של הרווחה ברשויות המקומיות יושב על תקציבי פעולה ולא על תקציב קבוע. אחת ההשלכות היא שברגעי משבר אלה השירותים הראשונים שמבטלים. נראה שמשרד האוצר מנצל את משבר הקורונה כדי לקצץ בתקציבי הרווחה המועברים לרשויות המקומיות, ובכך פוגע הלכה למעשה ביכולתן לדאוג לתושבים שנמצאים ממילא ומראש בסיכון. אוכלוסיות כגון נוער בסיכון, משפחות בעוני, ילדים בסיכון, נשים נפגעות אלימות, משפחות במשבר נקודתי או מתמשך. כל המצוקות האלה לא נעלמות בעת משבר ובידוד, אלא מחריפות".