בית המשפט העליון קבע היום (חמישי) בדעת רוב כי אין לבתי החולים בישראל סמכות לאסור על הנכנסים בשעריהם להכניס מזון לתוך מתחם בית החולים במהלך חג הפסח, שאינו ירקות ופירות טריים או מזון ארוז הנושא תווית כשרות לפסח. עד כה, אושרה הכנסת מאכלים מסוימים. העתירות שהתקבלו נסבו סביב איסור זה, בפרט הכנסת המזון לחדרי המטופלים, אך לא עלתה בהם כל טענה לגבי כשרות חדרי האוכל של בית החולים והאוכל המוגש בו. 

בתשובה לעתירה שהוגשה לבית המשפט, נכתב כי האיסור על הכנסת החמץ במהלך החג הוא נוהל שלא נקבע בדרישה של משרד הבריאות מהמוסדות הרפואיים, אלא נוהג הוטל על ידי מרבית בתי החולים בארץ בעקבות דרישה שמקורה ברבנות הראשית. 

מכירת חמץ (צילום: פלאש 90)
מכירת חמץ (צילום: פלאש 90)

העליון קבע בדעת רוב, בראשות השופט פוגלמן וגרוסקופף, כי האיסור הגורף פוגע בזכויות היסוד של חופש הפרט לחופש מדת. בנוסף נקבע כי ההוראה פוגעת בכבוד המטופלים ובהכרה בזכותם להגדרה עצמית ולמימוש בחירותיהם. לעומתם, סבר השופט הנדל, בדעת מיעוט, כי ההחלטה בנושא מאתגרת, היותר ומדובר בבעיה חברתית, המצריכה, לטענתו, פתרון שאינו משפטי.

עוד הודגש בהחלטה כי במהלך הטיפול, במתכונת של אשפוז בפרט, חדרו של המטופל נחשב למרחב המחיה האישי שלו, ועל כן, פגיעה בבחירותיו וחירותו ניכרת בעת הגבלת הכנסת מזון לחדרו. כפשרה, הציע בית המשפט חלופה שהוצעה על ידי משרד הבריאות, לפיה, בכפוף לתנאים ומגבלות מסוימות, יוקמו בתחומי המרכזים הרפואיים מתחמים חיצוניים לבנייני האשפוז, בהם יוכלו לצרוך מזון שאינו מסופק על ידי המוסד, שיכונו "מתחמי חמץ".

עוד הוסיפו בקביעתם כי על פי המגבלות הקבועות בחוק, המאבטחים בתחומי בתי החולים לא רשאים לחפש מזון בכלים של המבקרים או להגביל את תנועתם החופשית במוסד בשל החזקת מזון. כמו כן, הם אינם מורשים להסב את תשומת לבם או להעיר להם על הכנסת החמץ. 

בית חולים (צילום: ingimage ASAP)
בית חולים (צילום: ingimage ASAP)

בתגובה לפסק הדין שנתן בג״ץ, מסרה עו״ד סאוסן זהר מעדאלה, מהמרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, אשר עתר נגד מדיניות זו:  ״החלטת בג״ץ היום מביאה סוף לנוהג המשפיל שביזה את החולים, העובדים והמבקרים בבתי החולים אשר אינם שומרים על חוקי הכשרות. אנו מברכים על הפסיקה שקובעת בבירור, כי לא ניתן לכפות על הציבור חוקי דת ובוודאי שאין לבתי החולים כל סמכות להפעיל את מאבטחי בית החולים לצורך כך. הצורך לאפשר לציבור שומר מסורת לקיים את אמונותיו אינו יכול לגבור על החירויות הבסיסיות לא של הציבור הערבי ולא של אף אדם אחר". 

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ ביקר את ההחלטה ואמר כי "בג"ץ ממשיך לחרב את עקרונות המדינה היהודית ולהשליט עליה עקרונות פרוגרסיביים מטורללים בצורה לא דמוקרטית ובחוסר סמכות. נראה שבג"ץ מנהל כאן את המדינה ומקבל החלטות בעוד ועוד נושאים בצורה שמייתרת את המערכת הדמוקרטית ואת העם".

גם יו"ר יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני, תקף את שופטי העליון ואמר: "אני מציע שיהיה פריימריז לשופטי בג"צ ולקבוע שבדברים שנוגעים לחקיקה של הכנסת שהנושא יעבור את תהליך החקיקה כמו בכנסת. השופטים חצופים גדולים. את מה שאנחנו המחוקקים עושים באינספור דיוני ועדות וארבע קריאות במליאה, הם מבטלים במחי החלטה שאין בה שום הגיון, ופוסקים על פי השקפת עולמם ככל העולה על רוחם. אם חפצי חיים דמוקרטים ויהודים אנחנו - יש לעשות סוף לתהליך הזה". 

חה"כ יעקב אשר מסיעת יהדות התורה הצטרף ואמר: "החלטת העליון לאפשר בפסח הכנסת חמץ לבתי חולים היא 'פיסקת ההתנתקות' של שופטי בית המשפט העליון מהציבור בישראל שרובו מעריך ומכבד את המסורת היהודית ושומר את מנהגי חג הפסח. מול המדרון החלקלק בו ערכי היהדות נדרסים ברגל גסה מוטלת על נבחרי הציבור האחריות למחות ולפעול בכל הכלים החוקיים לשמירת צביונה היהודי של המדינה".

גם גדעון סער הגיב בחשבון הטוויטר שלו לסוגיה הטעונה, לצד דברים נוספים, ואמר: "כך נראה אקטיביזם שיפוטי על סטרואידים. ביטול חוק הפיקדון למסתננים. ביטול איכוני שב״כ - קורונה. צו ביניים למניעת הארכת כהונתו של מ״מ פרקליט המדינה. ביטול איסור הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח. בשתי מילים: שכרון כוח".