בשעות הבוקר המוקדמות אתמול נחתה טיסה ועליה 111 עולים חדשים מאוקראינה שהתקבלה על ידי עובדי משרד העלייה והקליטה במתחם הייעודי לקבלת העולים בנתב"ג. מדובר בטיסה הגדולה ביותר של עולי הקרן לידידות מאז פרוץ משבר הקורונה והפחתה משמעותית של טיסות שחלה בעקבותיה. ״אני כל כך שמח לעלות לישראל וחיכיתי לכך כבר זמן רב. הרפואה בישראל היא ברמה אחרת ובמיוחד בימים של קורונה, הדבר בולט מאוד״, סיפר ואדים סרגיינקו, 57 שעלה לארץ לבדו. בין העולים ישנם 21 ילדים מתוכם 14 מתחת לגיל 10. העולה הצעיר ביותר הינו בן 8 חודשים בלבד והעולה הוותיקה ביותר היא בת 89.

העולים שנחתו מוקדם הבוקר אמורים היו להגיע לארץ כבר במרץ. עם החרפת משבר נגיף הקורונה בארצם, החליטה ממשלת אוקראינה לסגור את המרחב האווירי מעל מדינתם ולהדק את הסגר במדינה. למרות זאת פנתה הקרן לידידות לממשלת אוקראינה וביקשה לאשר החרגה עבור העולים שמצויים בין הפטיש לסדן, אחרי שמכרו את בתיהם ועזבו את עבודתם בידיעה שהם עולים לארץ ובדיעבד, נאלצו להמתין למעלה מחודשיים.

בין העולים היו גם בני הזוג אולנה (45) ורומן (50) קרבץ וביתם מריה (11) שעלו מהעיר דונצק. אולנה היתה עובדת מדינה באוקראינה ונחשפה מקרוב בתקופה האחרונה לציבור האנשים שלא קשוב להוראות. ״בביקור האחרון שלנו בישראל חווינו תחושת סולידאריות גדולה מצד האנשים שגרים במדינה. בתקופה הזאת במיוחד זהו הדבר החשוב ביותר, אחדות בין האנשים. בזכות הערכים האלו נוכל לעבור את המשבר הזה ואנחנו משוכנעים שהערכים האלו קיימים בקרב האנשים בישראל״.

בטיסה היה גם ואדים סרגיינקו (57), במקור מהעיר אודסה ועם תום תקופת הבידוד מתכנן לעבור לגור בעיר אשדוד. ״אני מחכה לעלות לישראל כבר זמן רב. הרבה שנים לא חשתי שאני גר במקום שבו אוכל להיות גאה ביהדות שלי. כעת נוסף לזה גם משבר הקורונה ואני מרגיש שההתנהלות בישראל אחראית יותר״ הוא סיפר. ״שמעתי שיש שרב בישראל ושחם מאוד, אבל אני לא חושש. אני מעדיף לגור במקום חם עם אנשים חמים״ סיכם סרגיינקו. 

העולים שהגיעו לארץ (צילום: משרד העלייה והקליטה)
העולים שהגיעו לארץ (צילום: משרד העלייה והקליטה)

העולים החדשים שנוחתים בישראל יעברו בהתאם להנחיות משרד הבריאות לבידוד מלא במשך 14 יום. עם תום תקופת הבידוד ובהנחה שאין כל שינוי בהרגשתם יהיו העולים רשאים לעבור לדיור הקבע שלהם ולהתחיל את תהליך הקליטה שלהם בישראל. בשבועות האחרונים נרשמה עלייה של ממש במספר המתעניינים בעלייה לישראל בקרב המדינות בהן פעילה הקרן לידידות. עם פתיחת השמים האוויריים במדינות השונות, יש צפי לעלייה של 20% בבקשות העלייה, זאת בנוסף לעומס הקיים לאחר עיכוב של חודשיים בטיסות עולים ובמתן אשרות עלייה שנובעות מסגירת המשרדים הרשמיים.

המקרה הראשון של נגיף הקורונה באוקראינה התגלה בסוף פברואר במחוז צ'רנוביץ במערב המדינה ונכון לעכשיו זהו האזור עם מספר מקרי ההדבקה הרבים ביותר (2,713). רבים מתושבי האזור עובדים מחוץ לגבולות אוקראינה במדינות אירופאיות שונות שהיו מהראשונות להידבק בנגיף והם שהביאו את הנגיף לתוך המדינה עם חזרתם אליה. מאז אמצע מרץ נמצאת המדינה בבידוד הרמטי וכך המצב צפוי להימשך עד סוף חודש מאי לפחות. סך הכל התגלו באוקראינה נכון לנתונים הרשמיים שהתפרסמו אתמול 18,616 הידבקויות. מתוכם 325 נפטרו כתוצאה מהנגיף עד כה. 

שרת העלייה והקליטה ח"כ תמנו-שטה בירכה

שרת העלייה והקליטה ח"כ פנינה תמנו שטה בירכה את 111 העולים החדשים מאוקראינה שנחתו הבוקר בישראל, ואמרה: ״ДОБРО ПОЖАЛОВАТЬ В ИЗРАИЛЬ! כל עלייה מרגשת בפני עצמה. עלייתם ארצה של יהודים מכל קצוות העולם היא סמל, סמל לכוח ולעוצמה של העם היהודי המאוחד בציון. אני זכיתי להתחיל את תפקידי כשרת העלייה והקליטה עם הגעתם של 111 עולים חדשים מאוקראינה. יחד איתם אני נרגשת להתחיל את המסע הישראלי-ציוני תוך דאגה לקליטתם המיטבית ולרווחתם ללא תנאי. העלייה בונה את הארץ הזו, כך היה וכך ימשיך להיות במשמרת שלי. ברוכים השבים הביתה!".

נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין, מסרה: “התקופה האחרונה היא תקופה מאתגרת עבור העולם כולו והעולם היהודי בפרט. למרות הקשיים ולמרות המצב הקרן לידידות ממשיכה לפעול בכל כוחה לטובת המשך פעילות העלייה. אני מבקשת לאחל הצלחה רבה לשרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה שנכנסה לתפקידה השבוע והופקדה במשמרת שתהיה מאתגרת אך חשובה במיוחד לעם היהודי בעולם ולקשר בינו ובין ישראל״.

הקרן לידידות עובדת בשיתוף פעולה מלא עם משרד העלייה והקליטה מזה יותר מעשרים שנה בסיוע בהעלאת יהודים לישראל והשקיעה במהלך השנים מעל ל-200 מיליון דולרים שסייעו לעלייתם של כ-750,000 עולים. הקרן היוותה במהלך השנים תורמת מרכזית לסוכנות היהודית ואף סייעה בהקמתו של ארגון "נפש בנפש". בשנת 2014 החלה הקרן לפעול עצמאית בתחום העלייה ומאז הגיעו בעזרתה לישראל מעל ל-23,000 עולים מ-30 מדינות ברחבי העולם.