יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים ענבל חרמוני שלחה אתמול מכתב אזהרה לשר האוצר ישראל כ"ץ ולשר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים איציק שמולי, שבו היא מתריעה מפני קריסת השירותים החברתיים. במכתב מסבירה חרמוני כי הקריסה הצפויה נובעת בעקבות משבר הקורונה ועל רקע הקיצוצים הצפויים במשרדי הממשלה. הקיצוצים הם חלק מהקיצוץ הרוחבי להקמת המשרדים החדשים וכוללים את משרד העבודה והרווחה.

"מדינת ישראל נמצאת בעיצומו של משבר בשירותים החברתיים. ביטוי למשבר זה ניתן לראות בעומס המשפחות המטופלות אצל כל עובדת סוציאלית (בין 100 ל־400 משפחות בטיפולה של עובדת סוציאלית אחת), במחסור אקוטי בעובדות סוציאליות, כאשר כאלף משרות עבודה סוציאלית אינן מאוישות, היעדר משאבים ומענים בקהילה, סגירת מסגרות הנותנות שירותים, אי־היענות למכרזים שמשרד הרווחה מוציא עבור שירותים במיקור חוץ ועוד", מסבירה חרמוני.

היא מדגישה כי מעבר לעלייה במספר המובטלים, משבר הקורונה הביא גם לעלייה במתח הנפשי בקרב כלל האוכלוסייה, הידרדרות מצבן הנפשי של אוכלוסיות הסובלות מבעיות רגשיות ותפקודיות גם בשגרה, עלייה בבעיות בתפקוד הורי, במקרי אלימות כלפי נשים וקטינים במסגרת המשפחתית, גדילת מספר המכורים לחומרים מסוכנים, ובאופן כללי עלייה דרמטית במספר המשפחות הזקוקות לסיוע של השירותים החברתיים והעמקת הצרכים בקרב משפחות אשר כבר הסתייעו בשירותים החברתיים לפני המשבר.

חרמוני מתריעה כי לאור זאת, התקופה הנוכחית מעידה יותר מתמיד על חיוניות העבודה הסוציאלית והשירותים החברתיים לשמירה על המרקם והחוסן החברתי בישראל וכותבת לשרים: "בעת הזו יש להרחיב את המענים ואת תקציבי הסיוע, על מנת לאפשר לחברה הישראלית להתמודד בשעתה הקשה, ובוודאי לא לקצץ על חשבון אזרחים הזקוקים לסיוע. ההשלכות מקריסת השירותים החברתיים יהיו הרות גורל, ויובילו קרוב לוודאי גם לאובדן חיים".

העובדים הסוציאליים מתמודדים בתקופה האחרונה עם גל של מתקפות אלימות נגדם במסגרת העומס הכבד על מחלקות הרווחה במדינה. רק לפני מספר ימים הותקפה עובדת סוציאלית בפעם החמישית מאז תחילת משבר הקורונה.