תל אביב-יפו, ראשון לציון, גבעתיים ורמת גן הן העיריות שקידמו הכי הרבה את צרכי קהילת הלהט"ב בשנה החולפת, כך עולה מהמדד העירוני הגאה שהגישה היום (ראשון) האגודה למען הלהט"ב לנשיא המדינה, ראובן ריבלין. עיריות נהריה ובת ים בתחתית הרשימה. המדד, שהוגש בפתח חודש הגאווה, בדק בצורה מקיפה את יחסן של ערים ורשויות המקומיות ברחבי הארץ לקהילת הלהט"ב וכיצד תמכו וקידמו את צרכי הקהילה במרחב העירוני בשנה החולפת.

29 ערים ורשויות מקומיות שמקדמות עשייה למען להט"ב ומלוות על ידי האגודה, נמדדו על סמך עשרות שאלות בחמש קטגוריות: רווחה, חינוך, תשתית, נראות ובטחון ותרבות. מטרת הפרויקט הינה לחזק את שיתוף הפעולה מול הרשויות המקומיות להן השפעה ישירה על חייהם של חברי הקהילה הגאה. בין היתר, נבדק האם העירייה ביצעה התאמה בטפסים העירוניים השונים עבור משפחות להט”ביות, האם קיים מענה טיפולי עבור להט"ב והאם עירייה תמכה או סירבה לתמוך באירוע הגאווה. כ-20 ערים ורשויות מקומיות קיימו הכשרות לצוותי חינוך בנושאי להט"ב. בכ-16 ערים יש עו"ס פעיל שאחראי על נושא הלהט"ב. כ-17 עיריות תקצבו את אירוע הגאווה וכ-20 עיריות תלו את דגל הגאווה במרחבים הציבוריים.

מנתוני המדד עולה כי עיריית תל אביב יפו נמצאת במקום הראשון ביחס ללהט"ב. העירייה נמצאת במקומות הראשונים בתחומי התשתיות (ביחד עם עיריית חיפה) והרווחה (ביחד עם עיריית ב"ש). תל אביב גם מפעילה ומממנת את המרכז הגאה, שמוביל בתמיכתה מאות פעילויות, אירועים, פרויקטים קהילתיים, מקומות התנדבות ושירותים לכל הקשת הגאה.

מצעד הגאווה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
מצעד הגאווה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

במקום השני השנה ניצבת עיריית ראשון לציון עם ציון גבוה במיוחד בתחום התרבות שיזמה עשרות אירועי גאווה, פעילויות תרבות והסברה לכלל העובדים. ראשל"צ מפעילה שירותי רווחה ומענים ייחודים לקהילה ואף הכשרות לצוותי חינוך בנושאי להט"ב.

במקום השלישי ממוקמת עיריית גבעתיים שבנוסף למענים השוטפים, הוציאה אמנת שוויון וסובלנות של העיר במטרה להבטיח את ביטחון חברי וחברות הקהילה בעיר, הקימה האחרונה מרכז תמיכה להורים לילדים על הקשת הטראנסית וכינסה את כלל עובדיה וצוותי החינוך בנושא הרגישות בטיפול בלהט"ב. במקום הרביעי ניצבת עיריית רמת גן שנמצאת במקומות הראשונים בתחומי הנראות והביטחון ללהט"בים, ובמקומות החמישי עד העשירי נמצאים עיריות כפר סבא (המובילה בתחום החינוך), באר שבע, חיפה, רמת השרון, קריית ביאליק ורעננה.

עיריית ירושלים ניצבת בדירוג התחתון של הרשימה במקום ה-22 בלבד, המקום הנמוך ביותר לעיר גדולה. העירייה לא מקיימת פעילות מטעמה לציבור הלהט"בי בעיר, אינה פונה ללהט"בים בפלטפורמות העירוניות ואינה מנגישה שירותים בסיסיים קיימים לצרכים הקהילתיים. בנוסף, ירושלים לא משתתפת כלל במימון חודש הגאווה והסובלנות בעיר למרות רצח שירה בנקי ז"ל במצעד הגאווה בעיר לפני חמש שנים, וגם לא בתקצוב הבית הפתוח בירושלים, ארגון הלהט"ב המרכזי בעיר. בתחתית הרשימה במקומות 27-29 ממוקדמות בת ים, פרדס חנה כרכור ונהריה.

מצעד הגאווה בירושלים (צילום: רויטרס)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: רויטרס)

נשיא המדינה ראובן ריבלין, אמר עם קבלת המדד לידיו: "השלטון המקומי בישראל הוא מקור גדול לאופטימיות.  ברשויות רבות מכהנות קואליציות הנשענות על שיתופי פעולה בין השבטים והמגזרים השונים המרכיבים את החברה הישראלית. ההישג הראשון הוא הציון הגבוה שקיבלו במדד העירוני הגאה, המעיד על עשייתם המשמעותית לטובת שיפור רווחת תושביהם מקרב קהילת הלהט"ב. ההישג השני, והחשוב לא פחות - הוא שעשייה זו נעשתה במסגרת קואליציונית רחבה. לעתים תוך הסכמה שבשתיקה, לעתים תוך פשרה עמוקה - ודווקא זהו ההישג הכביר. פשרות והסכמות הן הדרך היחידה בה חברה בעלת שסעים עמוקים ומחלוקות תהומיות תוכל לשמור על לכידותה הפנימית".

יו"ר האגודה למען הלהט"ב הילה פאר, הוסיפה: "כל עיר צריכה לתת ביטוי לאופי התושבים והתושבים שנמצאים במרחב העירוני שלה ואנחנו שמחים לראות את העשייה הנרחבת לטובת חברי וחברות הקהילה בערים השונות. בעידן שבו להט"בים מכל רחבי הארץ עדיין חווים להט"בופוביה, שנאה ואפליה רק בשל נטייתם המינית וזהותם המגדרית, עלינו לוודא שאור הגאווה והסובלנות יגיע לכל מקום ולכל מגזר. נמשיך להשמיע את קולנו בכל מקום עד לשוויון זכויות מלא".