כ-53% מהצעירים בגילאי 35-18, המתגוררים בתל אביב נפגעו ולעיתים אף נפגעו מאוד בשל משבר הקורונה. כך עולה מסקר שנערך על ידי מרכזי הצעירים העירוניים בתל אביב.

מהסקר, שנערך בקרב כ-300 נשאלים, עולה עוד נתון מדאיג: כ-36% מקרב שוכרי הדירות עזבו או חושבים שיאלצו לעזוב את מגוריהם בתל אביב בקרוב בעקבות הרעה במצבם כלכלי.

בתוך כך, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה סקר בקרב מנהלי עסקיים במדינה, ממנו עולה שכ-100-85 אלף עובדים שיצאו לחל"ת לא ישובו לעבודה גם החודש. בלמ"ס ציינו, כי 13.3% מהעובדים עדיין נמצאים בחל"ת ו-3.6% פוטרו.

מסעדה בתל אביב פועלת בצל משבר הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
מסעדה בתל אביב פועלת בצל משבר הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

עוד עולה מהסקר, כי כ-36.9% מהעסקים קיבלו סיוע ממשלתי. שיעור העסקים שקיבלו סיוע ממשלתי היה הגבוה ביותר בענף שירותי האוכל (64.6%) והנמוך ביותר בענף שירותם מקצועיים וטכניים ושירותי תחבורה והובלה (13.8%). קרוב ל-30% מהעסקים דיווחו שקשה או קשה מאוד ליישם את הנחיות "התו הסגול". מהפילוח עולה, כי בענפי הבינוי והמסחר נרשם קושי משמעותי לעומת שאר הענפים. בענף התעשייה נמצא שיעור העסקים הגבוה ביותר שמסגרת האשראי הבנקאי שלהם גדלה (כ-18.7%) ולאחריו בענף שירותי אוכל (כ-15.7%).

עוד עולה מהסקר, כי 45% מהמועסקים בענפי המזון עדיין היו בתחילת החודש בחל"ת, לעומת ממוצע של 9% בשאר הענפים ושיעור המפוטרים היה הגבוה ביותר עם 5.8% לעומת ממוצע של 3.3% בשאר הענפים, וכי החזרה המשמעותית לעבודה נרשמה בענפי המסחר הקמעוני (79.8% מהעובדים כיום לעומת 55.8% בתחילת חודש מאי).

בענפי ההיי-טק והשירותים הפיננסיים והביטוח נרשמו נתוני תעסוקה גבוהים באופן יחסי ומספר העובדים בחל"ת בענפים אלו לא עלה על 14% לאורך המשבר. זאת, הודות ליכולת לעבוד מהבית.

עיריית תל אביב הודיעה בתוך כך על השקת תכנית סיוע לתושבים הצעירים בעיר. הסיוע ינתן בחזרה למעגל העבודה, תמיכה נפשית, ייעוץ משפטי וגישור בין שוכרי דירות למשכירים. "אחד מההישגים העיקריים שלנו בשנים האחרונות היה בחזרתם של הצעירים לעיר, לאחר עשורים רבים של נטישה וכיום כמעט שליש מתושבי תל אביב-יפו הם בגילאי 35-18", ציין ראש עיריית תל אביב רון חולדאי – "משבר הקורונה פגע בצורה דרמטית בשכבת גיל זו ואת גלי ההדף עוד נראה בחודשים הקרובים. אנו נחושים להשאיר את הצעירים בעיר".