"צריכים להחזיר את אמון הציבור לרכבת", אמרה היום (שני) שרת התחבורה מירי רגב בהשקת הקו המהיר מתחנת סבידור מרכז בתל אביב לתחנת נבון בירושלים, לנוכח המספר הנמוך יחסית של נוסעים מאז חידוש תנועת הרכבות לפני כשבוע. הנסיעה בקו תחל מחר ותימשך 40 דקות בלבד.  

עם החזרה, הממוצע בימים הראשונים עמד על כ-40 אלף נוסעים ביום, וביומיים האחרונים הוא עלה לכ-60 אלף. עם זאת, עדיין מספרם נמוך באופן משמעותי לעומת הקיבולת של כ-120 אלף נוסעים ביום. יש להסביר כי שהקיבולת בתקופות רגילות עומדת על כרבע מיליון, אך כעת, על מנת למנוע צפיפות, הקיבולת עומדת על 120 אלף, כאמור.

רגב הסבירה את הסיבה לאי חזרתם של הנוסעים לרכבות בנתוני התחלואה בקורונה שעלו בימים האחרונים, אבל הדגישה: "אין פיקוח במקומות אחרים כמו ברכבת. מקפידים על כל ההנחיות, תחזרו לרכבות". 

בהנהלת הרכבת רמזו כי ייתכן שאם לא תחול עלייה במספר הנוסעים - יחולו שינויים בקווים ובלוחות הזמנים שעלולים להיות מרוחקים יותר. אולם, רגב הבהירה שבינתיים לא נראה שייעשה שינוי והוסיפה: "נראה איך הציבור מגיב לרכבת. אני מאמינה שיותר ויותר ייסעו ברכבות, שהן יותר בטוחות היום". 

עוד אמרה השרה כי "השקת הקו המהיר בין תל אביב מרכז לירושלים היא בשורה אמיתית. יש גם שינוי תחבורתי חשוב ביותר, הוא יחבר את שני המטרופולינים בנסיעות קצרות ובטוחות".

מירי רגב בהשקת הקו המהיר מת''א סבידור לי-ם (צילום: משה כהן)
מירי רגב בהשקת הקו המהיר מת''א סבידור לי-ם (צילום: משה כהן)

פרויקט החשמול התעכב במשך שנים ארוכות, אך לדבריה, העבודות בחודשים האחרונים הואצו, וכבר עד סוף ספטמבר הן יגיעו להרצליה. בנוסף, ציינה השרה, יחלו עבודות לחשמול המסילה מאשקלון למרכז. "היעד הוא שכל המסילות יהיו מחושמלות ושניצור תנועת רכבות מקרית שמונה עד אילת. חייבים לפתח את התחבורה הציבורית, שתהיה תחבורה חכמה, אחרת הפקקים שאנחנו רואים היום בכבישים ייראו בעוד חמש שנים כאוטוסטרדה". 

רגב תקפה פקידים במשרד האוצר לנוכח הכנסת שירות הנסיעות "הובר" לחוק ההסדרים: "הפקידים באוצר יכולים להשתעשע בהצעות ורעיונות, אבל הם לא יקבעו את המדיניות של שרת התחבורה". היא הוסיפה בציניות כי "פקידי האוצר לא היו כנראה מאפשרים לבן גוריון לפתח בזמנו את הנגב. רק משרד התחבורה יקבע את מדיניות התחבורה ולא הם". 

שרת התחבורה רמזה שהיא נגד הכנסת "הובר" והבהירה שהיא רוצה לקבל הצעות נוספות ולהיפגש עם נהגי המוניות על מנת לא לפגוע בהם. בנוסף, היא הציעה להפוך תחנות רכבת גם לייעודים מסחריים על מנת ליצור מקום מימון נוסף למקומות הפיתוח.

מנכ"ל רכבת ישראל, מיכה מייקסנר, הגדיר את פתיחת הקו המהיר מירושלים לת"א-מרכז כ"חשוב ביותר". לדבריו, "פרויקט החשמול מוערך ב-12 מיליארד שקל, ורכבת ישראל תאיץ את העבודות".