שר החינוך יואב גלנט קיים היום (רביעי) דיון בחמ"ל ה-1 בספטמבר, בו נקבע מתווה הלימודים לשנת הלימודים הבאה. בתוכנית – שילוב למידה פרונטלית ומקוונת, הגדלת כוח האדם במערכת החינוך והגבלת מספר הנוכחים פיזית בכיתת לימוד.

שר החינוך ציין כי פעילות מערכת החינוך הכרחית לתפקודו של המשק, והוסיף כי "חייבים לאפשר את פעילותה המלאה גם מסיבות כלכליות וגם מסיבות פדגוגית". לצורך המחשה, עלות השבתתו של יום לימודים אחד מוערכת על ידי הכלכלן הראשי של משרד האוצר בכ-300 מיליון שקלים.

לפי המתווה, התרחיש בו תפתח שנת הלימודים הקרובה הינו תרחיש מניעתי – פתיחת בתי הספר והגנים במצב שיאפשר למידה בצל הקורונה ויפחית את ההדבקה, במקום לקיים לימודים ולסגור כל מוסד בו מתגלה תחלואה, כפי שהיה נהוג בשנת הלימודים שהסתיימה. "אי אפשר לשנות כל פעם תרחיש. צריך ללכת על אחד שיהיה גמיש", אמר גלנט.

העקרון המוביל הינו שילוב של למידה מרחוק עם למידה פיזית ב"קפסולות" – חצאי כיתות בהן ילמדו עד 18 תלמידים. ההנחיה מאפשרת גמישות למנהלי המוסדות לבחור כיצד לחלק את הכיתות, ואילו ימים.

"אנחנו מעוניינים שכל תלמיד באילו מעל כיתה ה' יהיה לפחות פעם אחת בשבוע בבית הספר, שתישמר המסגרת הבית ספרית והוא יפגוש את המורה שלו לפחות יום בשבוע, תחת העקרון של לא יותר מ18 תלמידים בחלל אחד", הסביר השר גלנט, והדגיש כי המורים יהיו בבתי הספר לאורך כל שבוע הלימודים ואילו התלמידים יוכלו לבוא בימים ובשעות שונות.

שר החינוך יואב גלנט (צילום: צילום מסך)
שר החינוך יואב גלנט (צילום: צילום מסך)

תחת המתווה, יוכל כל גן להיות מחולק לשניים עם מחיצה על מנת להפעילו בקפסולות ויתווספו סייעות. כמו כן, נבחנת האפשרות של שימוש במתנ"סים ומבנים של הרשויות השונות על מנת להרחיב את מקומות הפעילות החינוכיים. עם זאת, כיוון במערכת החינוך כ-2.5 מיליון תלמידים ועובדי הוראה – מדגיש השר כי עשוי להיות שוני באופן ההפעלה ממקום למקום בהתאם לאופיו, האוכלוסייה שבו ונתוני התחלואה.

לצד הפעילות הפיזית, יתחיל משרד החינוך גם בפעילות הסברה על המתווה – גם לסגל ההוראה וגם להורים ולילדים, על מנת להדגיש כי כאשר הילד במסגרת חינוכית עולה סיכוי ההדבקה שלו והדבר עשוי לסכן את הסבים והסבתות, גם אם הילד לא בא איתם במגע ישיר, אלא דרך ההורים אשר מהווים מתווכים.

על מנת לקיים את המתווה כסדרו, יידרש כוח אדם משמעותי נוסף, במיוחד בגנים ובכיתות א' עד ג'. לצורך כך נשקל שילוב של כוח אדם מהמשק כמו פנסיונרים, מורות חיילות, מובטלים עם הכשרה מתאימה וסטודנטים בשנה האחרונה לתואר. השילוב יהיה רגולטיבי, כיוון שהזמן קצר וקשה יהיה לקיים מכרזים.

"כל ההחלטות שלי בשיתוף פעולה של משרד החינוך, האוצר, הבריאות, השלטון המקומי וההורים, המורים וארגוני המורים. המשמעות של העניין הזה הוא מניעה של המחלה", סיכם השר.