בעקבות הפרשה המזעזעת באילת: חדר אקוטי הוא יחידה בבית חולים המציעה טיפול הוליסטי בנפגעי אלימות מינית, הכולל בדיקה פורנזית, לקיחת דגימות, מתן תרופות נגד זיהומים וגלולת היום שאחרי, טיפול ראשוני, ליווי עובד סוציאלי, הגשת תלונה ועוד. חדר כזה כולל לא רק את הציוד הנדרש אלא בעיקר רופאות ורופאים שעברו את ההכשרה המתאימה. 

מתוך 21 בתי חולים בישראל, רק בחמישה מהם פועלות יחידות החירום החשובות הללו - בחולון, טבריה, חיפה, ירושלים ובאר שבע כשעל פי מחקר של מרכז המחקר של הכנסת, מספר החדרים האקוטיים בישראל נמוך מאד ביחס לעולם. 

הבדיקה בחדר אקוטי אמנם לא מתקיימת על פי נוהל ואינה יכולה לחייב אף נפגעת תקיפה מינית אלא אם היא עצמה בוחרת בכך, אבל עצם קיומה וזמינותה של האפשרות הזאת וכן הידיעה עליה, הן של הנפגעת והן של הצוות המטפל כדי להציע אותה לנפגעת, חשובות מאד לא פעם בתהליך איסוף הראיות בחקירת מקרי אונס.

מי שעוסק רבות בנושא בכנסת הנוכחית הוא ח"כ יואב סגלוביץ' מיש עתיד, ניצב בדימוס ולשעבר ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל. ב-8 ליוני השנה הציג סגלוביץ' במליאת הכנסת שאילתה בנושא לסגן שר הבריאות יואב קיש מהליכוד, לגבי הקמת חדר אקוטי לתושבי השרון בעקבות סיור שערך בבית החולים מאיר בכפר סבא. 

ח''כ יואב סגלוביץ  (צילום: דוברות יש עתיד)
ח''כ יואב סגלוביץ (צילום: דוברות יש עתיד)

באוקטובר 2019 שר הבריאות לשעבר ליצמן אמנם הודיע כי משרדו יקים חדר אקוטי ב"מאיר" אלא שהמדינה הקצתה עבורו 600 אלף שקלים בלבד לשנה, בעוד העלות הנדרשת היא כ- 1.6 מיליון שקלים, ולכן היחידה טרם הוקמה וכתוצאה מכך בכל אזור השרון אין חדר אקוטי לאחר שגם יחידה שפעלה בעבר בנתניה נסגרה מחוסר תקציב. 

"מיליון וחצי תושבים בין חיפה לחולון נותרו ללא מענה בנושא בזה. אני אומר באחריות שנדרש מימון לשלושה תקנים כשמשרד הבריאות כבר אישר תקן וחצי", אמר ח"כ סגלוביץ' במליאת הכנסת לקיש, שהשיב: "לא הכרתי את הנושא, אבל בשורה תחתונה אין כרגע פתרון, המשרד נמצא בתהליך של חשיבה כוללת על פריסת השירותים ועל האופן בו ניתן להנגיש בצורה נרחבת יותר את המענה גם בבתי חולים בהם אין מרכז אקוטי".

בראיון למעריב אמרה אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, החברה בוועדה הבוחנת את פריסת החדרים בישראל: "הפריסה היא רק בעיה אחת. צריכה להיות אפשרות לקבל חלק מהטיפול בכל בית חולים ואם את רוצה את כל הטיפול, תופני לחדר הייעודי. אבל ההנגשה של השירות היא בעיה לא פחות קשה כי מגיעות נפגעות לרופאים שבכלל לא יודעים מה זה חדר אקוטי. 

מסדרון בית חולים, ארכיון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
מסדרון בית חולים, ארכיון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

אם נפגעת באילת תגיע לחדר שבבאר שבע זה לא סוף העולם אבל לא בטוח שהיא תדע על האפשרות ושמישהו ידע להפנות אותה. אני יודעת על מקרה של נפגעת שהגיעה למרפאה בירושלים והופנתה לטיפול ב'שערי צדק' בלי שהרופאים ידעו כי החדר האקוטי הוא בכלל ב'הדסה'".

בדומה למצב בשרון, גם המחסור בחדר אקוטי באילת ידוע זה שנים. מנייר עמדה שהזמין ח"כ סגלוביץ' מהלובי למלחמה באלימות מינית, עולה כי "באילת, אזור בו מתקבלות תלונות רבות על אלימות מינית, נוסעים נפגעים במצבים הכי רגישים למרכז הרפואי הקרוב לביתם ונשלחים לבתי חולים הנמצאים לעתים במרחקים של שעות ממקום מגוריהם. נפגעים רבים מוותרים על הנסיעה, והמצב הקיים פגע בנפגעות גם נפשית וגם משפטית". 

רק החודש החליטה הממשלה שיוקם חדר אקוטי גם בבית החולים יוספטל באילת, אבל התקצוב למימונו לא הועבר עד כה. רק בעקבות האירוע המזעזע האחרון הבטיח שר הבריאות אדלשטיין בעקבות פנייה של יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, לתעדף את הנושא.

סגן שר הבריאות יואב קיש בדיון בוועדת הקורונה (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
סגן שר הבריאות יואב קיש בדיון בוועדת הקורונה (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

לסוליציאנו חשוב להוסיף: "כשבחורה או בחור עוברים טראומה כזאת ופונים לבית חולים, הם רוצים לדעת קודם כל כאינסטינקט שהם בריאים ושלמים. צריך לדעת שגם אם זמין חדר אקוטי, לעולם אי אפשר לחייב אדם לעבור בדיקה פולשנית שתשמש גם בחקירה משום שגם החשיפה למערכת אכיפת החוק בעבירות מין כרוכה בייסורים והרבה לא רוצות לשלם את המחיר הזה. הבעיה המרכזית היתה ונשארה מיעוט כתבי האישום שמוגשים ועל המשטרה והפרקליטות להגיש אותם גם כשהראיות מבטיחות 80% להרשעה ולא 95%". 

ח"כ סגלוביץ' מודה: "רק מיעוט מהמקרים מסתיימים במיצוי הדין עם הפוגעים. טיפול בעבירות מין מחייב רגישות אנושית, מקצועיות והבנה עמוקה בתחום ואין די בידיעת החוק והפסיקה. המערכות לא תמיד יודעות להתמודד עם הנושא בצורה מקצועית מספיק. שוטרים, פרקליטים ושופטים עוברים השתלמויות, אך חייב להעמיק את הידע בנושא עוד יותר".