הקורונה הביאה איתה לא רק דברים רעים: הכירו את האמבולנס החכם של מד"א, שתוך כדי הפינוי של הפציינט לבית החולים מספק לפרמדיקים את כל המידע הנחוץ ומסייע לחסוך באנשי צוותלא מעט תחומים בחיינו נגיף הקורונה היה זרז לשינויים הכרחיים, כאלה שנדחו במשך שנים. אחד מהם הוא הרפואה מרחוק (Telemedicine). לא צריך להתאמץ היום כדי לקבל ייעוץ טלפוני מרופא מומחה או טיפול ראשוני בלי לצאת מהבית, וכעת הגיע תור האמבולנס החכם של מד"א, עוד שלב בדרך להפחתת העומסים המוטלים על המערכת הרפואית, וכמו שלמדנו, ככל ששומרים על ריחוק ונמנעים ממגע - יותר טוב.

"אחד הנושאים הבעייתיים הוא החשיפה למטופלים", מספר ד"ר רפאל סטרוגו, סמנכ"ל רפואה במד"א. "אנחנו משתדלים, היכן שרק ניתן, להימנע ממגע ישיר. לכן מכניסים כעת מערכות רובוטיות ומצלמות, ככה נוהגים בבתי החולים. באנו ואמרנו שאנחנו יכולים ליישם את אותו עיקרון בשינוע חולי קורונה מאומתים".

בראשית המשבר מד"א פיתח, בשיתוף עם צה"ל, אמבולנס ייעודי עם מחיצה, המאפשר הפרדה מוחלטת בין תא הנהג לחלק האחורי של הרכב, כדי שיפחתו סיכויי ההידבקות של הצוות המטפל. במקרה הצורך נוצר קשר בין החובש לחולה בעזרת אינטרקום פנימי, אבל מדובר בחולים עצמאיים, שאינם במצב קשה.

השאלה שעלתה הייתה איך מסייעים למי שזקוקים להשגחה צמודה במהלך השינוע ובמקרה הצורך לטיפול חירום, מציל חיים. אין מדובר בצוותי הניידות לטיפול נמרץ, המאובזרות במיטב הציוד הרפואי ומאוישות על ידי פרמדיקים מיומנים. הכוונה היא לרוב האמבולנסים המסתובבים ברחבי הארץ ובהם נמצא חובש רפואת חירום או חובש בכיר, שסמכויותיהם מוגבלות יחסית לסמכויות הפרמדיק שבניידת טיפול נמרץ.

במהלך משבר הקורונה מפעל הפיס והשלטון המקומי החליטו, במסגרת תוכנית הסיוע למאמץ הלאומי, לרכוש עבור מד"א מערכות טכנולוגיות מיוחדות, אשר מצלמות ועוקבות אחר המדדים הרפואיים של החולים ומעבירות את הנתונים למוקד הרפואי של מד"א בכל רגע נתון. מערכות כאלה הותקנו כבר ביותר מ־100 אמבולנסים.

אלה למעשה מוניטורים שאליהם מחובר המטופל והם מעבירים בזמן אמת מדדים של חום גוף, לחץ דם, אק"ג, סטורציה (ריווי חמצן בדם) וכו'. במוקד מד"א בקריית אונו מקבלים את הנתונים, ובמקרה של חריגה מהנורמות הם יוצרים קשר עם האמבולנס ומתדרכים את הצוות כיצד יש לפעול.

החזון הוא שבעתיד כל האמבולנסים יהיו מצוידים במכשור מתקדם מסוג זה. אבל מה יקרה אם מאות מהם יסתובבו מדן ועד אילת, באותה שעה. איך מוקד רפואי אחד יוכל להשתלט על כל כך הרבה נתונים שיוזרמו אליו בו־זמנית?

למד"א יש צוות פיתוח המונה כ־40 איש. הצוות פיתח עבור המוקד הרפואי, לפי דרישות מד"א, תוכנה המתריעה מיידית על חריגות במדדי החולים, המחוברים לאותם מוניטורים - סטיות כמו עלייה בלחץ הדם, חום גבוה, פעילות מואצת של הלב. ההתרעה תופיע מיידית על מסך מול עיניו של הפרמדיק, שיהיה במוקד הרפואי, הוא גם יוכל לראות את החולה דרך מצלמות המותקנות ברכב, ומכאן יועברו הנחיות לצוות.

"אחד העקרונות המנחים אותנו בפיתוח האמצעים הוא פשטות השימוש וכמה שפחות התערבות של הצוות המטפל", מספר עדו רוזנבלט, מנהל אגף תקשוב במד"א. "רוב תהליכי העבודה הם אוטומטיים ומתרחשים ברקע, בלי כל התערבות. לא צריך לעשות פעילות מיוחדת בשביל להעביר את המידע. מדובר ברכיב משמעותי המשדרג ומעלה את היכולות והרמה התפעולית שמד"א נותן למטופליו".

אורית מיטב משמשת במהלך השבוע כסייעת בגן ילדים, והיא אם לחמישה מהמושב ברקת, שבגבול השפלה. לפני שבע שנים אורית איבדה את בתה, שחר, שנפטרה בגיל 9, מה שהוביל אותה להתנדבות במד"א. היום היא מתנדבת בתחנה בלוד, חובשת ונוהגת באמבולנס שבו הותקנה המערכת הטכנולוגית המתקדמת.

אורית מספרת שמדי יום היא מבצעת מספר העברות של חולי קורונה. "אני בדיוק באמצע הבישולים, מסיימת אותם ויוצאת להעברת חולה לבית החולים קפלן שברחובות", סיפרה כששוחחנו. "כחובשת המערכת הזו מעניקה לי הרבה ביטחון בזמן הנסיעה. לפני שהותקנה הייתי בלחץ, כשעברה בי המחשבה מה יקרה אם החולה לא ירגיש טוב ואני לא אדע על כך. היום, אם יש בעיה במדדים, אני מיד מדווחת על ידי המוקד. לי זה נותן שקט נפשי, והמטופל שלי יכול להיות בטוח. אין מצב שמצבו יתדרדר מבלי שיקבל מענה".

מיטב נזכרה איך בתחילת הקיץ, עוד לפני התקנת המערכת, היא ביצעה העברה מבית החולים וולפסון שבחולון עד לטבריה. חובשת ממוגנת הייתה צריכה לשבת לצד החולה כל הדרך לצפון, בבגדי מיגון מסורבלים, בחום כבד. אחרי התקנת המערכת אורית ביצעה נסיעה דומה, הפעם רק בסיועו של המוניטור, שהשגיח מאחור.

למעשה, הצוות במוקד הרפואי יכול היה לעקוב אחרי הנסיעה של אורית מחולון ועד טבריה ולא רק אחרי מצב החולה. צוות הפיתוח של מד"א גם ייצר מערכת חיישנים המאפשרת למוקד לדעת בכל רגע נתון אם האורות של האמבולנס דולקים, באיזו מהירות הוא נוסע ואפילו אם הנהג חוגר חגורת בטיחות.

השילוב בין צוות האמבולנס והשגחת המוקד הרפואי כבר הוכיח את עצמו לא פעם בזמן הקצר שבו המערכת פועלת. הוא התריע על חולה שקם מהאלונקה בזמן נסיעה, או על הפרעה נשימתית שחייבה עצירה בצד וחבירה מהירה לניידת טיפול נמרץ, כזו שיכולה לספק מענה מתקדם יותר.

מנכ"ל מד"א, אלי בין, אומר: "הארגון פועל ללא הרף על מנת להעניק את הטיפול הטוב ביותר ובאותה העת לשמור ולהגן על אנשיו. בזכות הירתמותו ותרומתו הנדיבה של מפעל הפיס, הפרויקט החדש פורץ גבולות באופן הטיפול".

יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, הוסיף: "אנחנו גאים על שיתוף הפעולה שיצרנו עם מד"א ומלאים בהערכה לאנשיו, המהווים את חוד החנית של המלחמה בנגיף קורונה יחד עם כל צוותי הרפואה בכל רחבי הארץ. מתחילת משבר הקורונה בישראל מפעל הפיס והשלטון המקומי התגייסו למאמץ הלאומי בהשקעה נרחבת של למעלה מ־100 מיליון שקלים. שיתוף הפעולה עם מגן דוד אדום, שמנגיש את הטיפול הרפואי לאזרח ברמה הגבוהה ביותר, הן בהיבט הטכנולוגי והן בהיבט המקצועי והאנושי, יימשך גם בעתיד".

אין ספק שהרפואה מרחוק קיבלה בחודשים האחרונים דחיפה רצינית קדימה. האפשרות לחסוך באנשי צוות שיוצאים למשימות ובכך להפחית הסיכון בהדבקה, היא יתרון גדול בתקופה המאתגרת. "האמבולנס החכם כבר מקל על החיים שלנו, עולם אחר לגמרי", אומרת אורית.

אבל את עדיין נשארת עם חולי הקורונה, אין חשש?
"שלוחי מצווה אינם ניזוקים, ככה אני מאמינה. מה שכתוב למעלה, זה מה שיהיה".

במד"א מתכננים שאפילו הכוננים על האופנועים יזכו למערכת טכנולוגית שתאפשר למי שייקלע ראשון לזירה, במיוחד במקומות מרוחקים, להעביר נתונים למוקד ואולי לפתור את הבעיה בלי לערב אמבולנסים שיגיעו במיוחד.

כבר היום קיימת אפשרות שצוות אמבולנס יגיע לבית המטופל ועוד לפני שיעלה אותו לרכב ויפעיל את הסירנה, הוא יערוך במקום סדרת בדיקות, כולל בדיקות דם, יקבל את התוצאות תוך זמן קצר ואז יוחלט, אחרי ייעוץ עם רופא מרחוק, אם בכלל יש צורך להגיע לחדר המיון, שגם ככה עמוס.

"אנחנו מנסים לגלגל בתוך המערכות את שינוי התפיסה", אומר אלי בין. "לא כל מי שמתקשר 101 חייב להגיע לבית החולים. מדובר ברפואה יותר חכמה, בשילוב מערכות ה־Telemedicine עם ציוד מתקדם, שבסוף יובילו להחלטה מושכלת מה לעשות עם המטופל. יש לנו כבר את המודל והצגנו אותו בכל דיסציפלינה אפשרית. זה רק עניין של זמן עד שהנושא ייושם, כי הקורונה לימדה את כולנו שזה פשוט נכון".