בשנה האחרונה נקלעה מדינת ישראל לתוך פלונטר המאלץ אותה להתמודד עם משבר כלכלי ובריאותי חמור וסוגיות ביטחוניות מדיניות מורכבות, כשבראשה ממשלת אחדות, המגבשת את צעדיה בהעדר תכנית תקציבית. בן כספית ואריה אלדד, שסיכמו את שנת תש"ף בתכניתם ברדיו 103FM, עסקו בשאלה – כיצד הקורונה שינתה את פני הפוליטיקה הישראלית, וכמו כן, כיצד הפוליטיקה הישראלית השפיעה על הקורונה? 

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה על הטלת סגר במהלך חגי תשרי. צילום: עומר מירון, לע״מ

מגפת הקורונה ממשיכה להתפשט ברחבי העולם במהירות, ועל פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, תועדו למעלה מ-900 אלף מקרי מוות כתוצאה מנגיף קורונה. מדינת ישראל, שבדומה למרבית מדינות העולם נמצאת במצב חירום בריאותי וכלכלי, החליטה לנקוט צעדים מיוחדים למיגור התחלואה, והרגילו את האזרחים לשמור על ריחוק החברתי, לעטות מסכות ולמצוא את הדרך לעבוד וללמוד על אף המציאות המורכבת. חשוב לזכור כי משבר הקורונה פרץ בעיצומו של המשבר הפוליטי החריף בתולדות המדינה, והיווה את נקודת השפל התהומית של הפוליטיקה בישראל. כך, בתום 484 ימים ושלוש מערכות בחירות רצופות ללא הכרעה ממשית, קמה ממשלת האחדות בראשות רה"מ בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ.

בפתח הדברים, שיבח בן כספית את עמיתו להנחיה, אריה אלדד על היותו "יהודי רגוע בסך הכול, שלא נקלע לתבהלה במהירות, מפגין מהרגע הראשון גישה יציבה ומחמירה מאוד, וגורר אותי קצת איתך", וחתם בשאלה: למה פרופ' אריה אלדד, הקרפ"ר, הסתכל על הדבר הזה, מהרגע הראשון כדבר רציני?" על כך השיב אלדד: "הייתי קרפ"ר, וחלק משמעותי מהזמן שלי התמקד בהיערכות לאפשרות של מלחמה ביולוגית", והדגיש: "את דפוסי החשיבה קניתי שם, בחיל הרפואה, לפני 20 שנה - כשהקמנו את צוות הטיפול במגפות, ידענו איזה כלים הקמנו למדינת ישראל כדי להיערך וחשבתי שהגיע הזמן להפעיל אותם".

בנימין נתניהו ובני גנץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
בנימין נתניהו ובני גנץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

על קמה התהום הפוליטי

"הפוליטיקה שלנו שינתה צורה אל מול המגפה העולמית" טען בן כספית. "אין לישראל מדיניות חוץ, רק מדיניות פנים – והכול פוליטיקה". עוד ציין כי בתחילת התפרצות הנגיף בישראל, נתניהו זלזל בחומרת המגפה, אך נדרשו יומיים כדי שישמע אחרת ויטען כי "גם בעקבות הערכות שנמסרו לו וגם ביוזמה עצמאית, יהיו מיליוני נדבקים, עשרות אלפי הרוגים בישראל". לטעמו "נתניהו תמיד התמחה בזיהוי איומים. כעת הוא מזהה את ההזדמנות הפוליטית, אך הוא יודע שהוא במבוי סתום, שכולנו במבוי סתום".

עוד הוסיף בן כי "שיאה של המגפה היא גם סוג של מפץ פוליטי – פירוק עבור נתניהו וכחול לבן, וגם בצד השני, בפירוק גוש הימין שהשאיר את בנט מחוץ לממשלה, מה שעלול לעלות לו ביוקר באחד הסיבובים הבאים". אריה תהה: "האם הוא באמת ידע שזו עלולה להיות קטסטרופה, ורצה שישראל תיערך לזה בכול הכוח? או שראה את הקטסטרופה הפוליטית והשתמש באיום המגפה כדי לגייס את הכוחות לפרק את כחול לבן, ולהביא את גנץ לממשלה? לא ברור אם נתניהו ראה בזה ויתור, אך נראה לי שבשעתו הוא לא ממש בכה על הבחירה להשאיר את בנט מחוץ לממשלה".

נפתלי בנט בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
נפתלי בנט בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

השנה של בנט

כספית הדגיש כי לטעמו "נתניהו ידע להחזיר את המנדטים של בנט בפעם הבאה לגודלם הטבעי והחד ספרתי". לפתע נזכר אריה בנאום המפורסם של בנט "אתם השתגעתם?" במשכן הכנסת בתחילת חודש אוגוסט. בתגובה, סייג בן את ההתלהבות והדגיש כי "אי אפשר לתת סופרלטיביים מיותרים לנאום הזה -  בדיעבד אולי היסטוריונים יגידו ההסטוריונים כמה אחוזים מתגובתו של בנט, שכמעט בכה על הפודיום, הייתה אמת, וכמה אחוזים ממנה היו משחק. 

בן הדגיש כי: "האיידול הגדול והנערץ של בנט הוא נתניהו, אם כי לעומתו בנט אדם ישר מיסודו, ומתגלה בתקופת המשבר כפטריוט ישראלי אמיתי". בן הרחיב כי "בחצי שנה האומללה הוא קיבל את תיק הביטחון, בו משתמש נתניהו לא מסווה ככלי פוליטי לכבות שריפות. בנט מצדו, לקח את ההזדמנות הקטנה הזו, עשה ממנה זהב טהור וזינק בזכותה בסקרים האחרונים מ-6 מנדטים ל-21. כספית הוסיף להרעיף מחמאות ואמר: "זו נשמה של יזם – נשמה של איש ביצוע".

מנהיגי כחול לבן (צילום: רויטרס)
מנהיגי כחול לבן (צילום: רויטרס)

פירוק כחול-לבן

בדבריהם התייחסו השניים לפירוקה של מפלגת "כחול לבן" לטובת הכניסה לממשלת האחדות. כספית טען: "נתניהו עושה שימוש בצורה אומנותית במשבר, והסביר כי "זה לא שגנץ עד דקה קודם היה "צוק איתן", אלא שבתום קמפיין הבחירות השלישי ברציפות, סיים טירון פוליטית (שזו חתיכת טירונות סיירת מטכ"ל). אין לאף אחד ממשלה והוא גם מקבל את ההבטחה המגוחכת של רוטציה בחקיקה, בחוק שאי אפשר לשבור. עוד הוסיף כספית כי "הגיע הזמן שבמקום לשרת את לפיד, אשרת את בני גנץ בגיבוי אשכנזי", והדגיש: "אני חושב ששני הרמטכ"לים עושים את זה מרגשות פטריוטיים אמיתיים, אם כי תמימים בצורה מחרידה".

אריה תמך בדבריו, ואמר: "אני מסכים שזה לא היה ספין פוליטי, אלא מחשבה אמתית שהם לא יכולים אפילו להרשות לעצמם לעשות מאמץ להיכנס לממשלה, ולהקים ממשלת אחדות שתתמודד מול הכלכלה והקורונה – אולי הם קיוו גם שנתניהו יעמוד בדבריו". בתגובה, הזכיר כספית: "לכן אמרתי – תמימים בצורה מחרידה".

פרופ' רוני גמזו (צילום: צילום מסך)
פרופ' רוני גמזו (צילום: צילום מסך)

רמזור מהבהב

בהמשך הסיכום, התמקדו השניים בהשפעה של הפוליטיקה הישראלית על הקורונה, והתייחסו להחלפת שר הבריאות עם הקמת ממשלת האחדות, ולמינוי הפרויקטור שארך זמן רב גם לאחר הכרזתו. אלדד טען כי "עד שגמזו שם את תוכנית הרמזור, כל אחד מבעלי העניין הפוליטיים הסקטוריאליים, ניסה למשוך לכיוון שלו, וכך למעשה הרמזור לא נדלק, כי לא מחברים אותו לחשמל".

בן התרכז דווקא בוויתור של פרופ' גבי ברבש על התפקיד, והדגיש כי "ההבדל בין ברבש לגמזו הוא לא דבר זניח. ברבש קיבל את ההצעה וניהל משא ומתן קשוח מאוד כי הוא ותיק יותר ולכן ידע". עד הוסיף כספית כי נתניהו דיבר על הניסיון של גמזו במערכת הבריאות, אך לגמזו אין ניסיון במערכת הפוליטית. כשברבש ראה שמחפשים לא פרויקטור אלא שעיר לעזאזל, הוא ויתר". בן הזכיר כי באותו הלילה, תוך הוויתור של ברבש, מינו את גמזו, ולכן אשרו את תוכנית "הרמזור" למעלה מחודש ימים לאחר שהוצגה. על כך השיב אריה בתסכול: "הסוסים ברחו מהאורווה".

בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90,נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90,נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

"איש הישר בעיניו יעשה"

לאחר שאריה הדגיש כי ניתן לראות קפיצה בנתוני התחלואה בקורונה לאחר פתיחת שנת הלימודים, בן טען כי "כל אחד מתעקש על חלקת האלוהים הקטנה שלו, אך נתניהו, שאמנם יודע לזהות קטסטרופות, מתקשה לקבל ההחלטות נגד קבוצות מסוימות באוכלוסייה". בן חתם את דבריו באזכור לדבריו של ליברמן ואמר: "בקיצור, "איש הישר בעיניו יעשה", ואנחנו עם 5,000 נדבקים ליום – הללויה".

אריה הדגיש בהמשך להתייחסות לדבריו של יו"ר ישראל ביתנו כי "מדובר ביותר מאשר "איש הישר בעיניו יעשה", והדגיש: "פעם ראשונה שאני זוכר קולות מהצמרת הפוליטית שלנו, שקוראים לא לקיים את החלטות הממשלה –  בין אם ליברמן ובוגי ובין אם ראש עיריית נצרת וראשי המפלגות החרדיות.

"לסיכום", אמר כספית: "ימים ספורים לפני ראש השנה, עם ישראל לא יודע איפה הוא חוגג, איך חוגג ,עם מי והאם הוא חוגג. זה אומר הכול על מצבנו ובסופו של דבר זה הכול עניין של משמעת", והשוואה: "בטאיוואן, לדוגמה, כולם שמים מסכות על הפה והאף, אז אין קורונה". אריה צידד בדבריו והדגיש כי "זו משמעת ציבורית וממלכתיות של נבחרי ציבור – אני מניח שבסוף השנה הבאה לא תהיה קורונה, אבל יהיו צרות אחרות. בן חתם סיכום השנה, ואמר: "נקווה שזו שירת הברבור של הקורונה ולא שלנו".