המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים לקראת הסגר המלא שייכנס לתוקפו החל ממחר (שישי) בשעות הצהריים. בניגוד לפעמים הקודמות, הפעם מדובר בכוונה להחמיר באכיפה תוך כדי גילוי שיקול דעת והסברה. בכל מקרה מחולקת התוכנית לשלושה שלבים. השלב הראשון מתייחס לסוף השבוע הקרוב, השלב השני מתייחס ליום הכיפורים והשלב השלישי מתייחס ליום שאחריו והיציאה לכאורה למקומות העבודה החיוניים. במשטרה לא יקלו ראש בתקנה האוסרת יציאה מהבית למעט לאותם מקומות עבודה חיוניים.

"חשוב לנו שהציבור יבין שהמשטרה פועלת לטובתו ולמען בריאות כשמוקד 110 פעיל ללא הפסקה" מדגישים במשטרה. נצ"מ ישי שלם, רמ"ח מבצעים של המשטרה אומר: "אנחנו מוכנים באופן עקרוני אל מול התקנות וההגבלות המחמירות יותר שעומדת להיכנס לתוקף ב -14.00 בצהריים ויימשכו בינתיים למשך שבועיים ועד ל-11.10.2020". עוד הוא קורא לציבור לגלות אחריות ולשמור על הכללים וההנחיות כדי לסייע בבלימת התחלואה.

שוטר מנסה לאכוף את הסגר הלילי בבני ברק, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני)

לדברי נצ"מ שלם, "איסור יציאה מהבתים למעט לצורך הצטיידות במזון או תרופות. אסור לשהות בבית של אחר במהלך ימי הסגר ותפילות יעשו בטווח של עד 1,000 מ"ר מהבית. כרגע מספר המתפללים בתוך המבנה לא ידוע והתפילה בשטח פתוח מחייבת בשלב הזה שמירה על מרחק. יציאה לעבודה רק במקרים של עבודה חיונית ובאישורים מותאמים. כל העסקים יהיו סגורים למעט חנויות לממכר מזון ופארמים. השווקים יהיו סגורים אף הם. התקהלויות במבנה עד 10 אנשים ובשטח פתוח עד 20 איש. בהפגנות קיימת חובת שמירה על מרחק של שני מטרים מאדם לאדם ושוטר יהיה רשאי להרחיק אדם במחאה ולהטיל קנסות בסך 1,000 ש"ח, צריך לזכור שההפגנות מותרות במרחק של עד 1,000 מ"ר מהבית בלבד". 

במשטרה מבהירים כי יאכפו את התקנה האוסרת הגעה להפגנה מעבר למרחק הנקוב, כך שגם במתחם בלפור, במקרה בו תהיה התקהלות יתרה, תשקול המשטרה את הרחבת המתחם או פיזור ההתקהלות - הכל לפי המתווה שיאשר היועמ"ש. נכון לרגע זה, בשטח הנתון ניתן להכיל עד 2,000 מפגינים.

רמ"ח המבצעים במשטרה מציין כי הם ממתינים לאישור המתווה ובינתיים דאג להפיץ תוכניות לכל המחוזות כדי שיוכלו להיערך לקראת אכיפת התקנות. "המשטרה תיפרס בכוחות מתוגברים במקומות מתוכננים. אנחנו נערכים בשני צירי פעילות: ציר אחד מיועד לוודא את איסורי היציאה מהבתים וציר שני מתייחס למחסומים בצירי תנועה ובצמתים מרכזיים. אנחנו משתדלים להתאים את הפריסה שלנו במחסומים ככל שניתן כדי למנוע פקקי תנועה מיותרים. במחסומים יתושאלו האזרחים ומי שלא יציית להנחיות יקבל קנסות בדיוק כפי שקרה השבוע".

עוד הוא מוסיף ואומר כי במשטרה מתכוונים "למקד את הפעילות בתוך הערים בעיקר על מנת לפזר התקהלויות אסורות. נטפל במחאות והפגנות שאין להן תכלית של מחאה אמיתית, אלא ניסיונות התרסה מול החוק או זרועות אכיפת החוק, כמו הפגנות בחוף הים או כאלו שלוו בהתבטאויות מוקדמות מצד המוחים. מול הדברים האלו לא נהיה סובלניים. בנוסף, חל איסור לעישון במקום  המחאות כי זה מחייב הסרת מסיכות ואנחנו נאכוף במלוא החומרה".

ומה לגבי יום כיפור?
"עד ליום כיפור נקיים פעולות הסברה מול הרשויות המקומיות, המועצות הדתיות, הרבנים והקהילות על מנת לתת מענה ולדעת שעומדים בתקנות גם בתחום רגיש זה. ביום כיפור המשטרה תצמצם את כמות המחסומים, אולם האכיפה והביקורת תתבצע בתוך הערים ועדיין אנחנו מצפים מהציבור שיגלה אחריות ביום הקדוש הזה לעם ישראל. רכיבת אופניים ביום כיפור מוגדרת כפעילות ספורטיבית ונכון להיום מותרת ללא הגבלת מרחק".

המשטרה צפויה להפעיל סד"כ של כ-7,000 שוטרים וחיילים בפריסה רחבה, במטרה להתמודד עם ריבוי המשימות הצפויות לה במהלך שלבי הסגר: "למדנו לדוגמא את שעון הפעילות של התנועה וכפי שראו מהמערך הרחב שהנהגנו בראש השנה, צמצמנו במחסומים, שינינו מיקומים והזרמנו תנועה. היו דברים שלמדנו תוך כדי, כמו למשל להתמקד במרכזי קניות שמפעילים סופרים וחנויות אופטיקה כדי למנוע הפרות והתקהלויות אסורות" אומר נצ"מ שלם. הוא הוסיף: "בימים שבהם התחלואה עולה בצורה משמעותית ונקלענו למצב חמור וצריך להבין שלא נוכל לאפשר הקלות ואנחנו מצפים למשמעת מצד הציבור ועמידה בדרישות ושמירה על הכללים".

יחד עם כל ההגבלות החמורות, מסתמן כי הורים גרושים יוכלו להעביר את הילדים למשמורת בן או בת הזוג, אלא אם יהיה שינוי בתקנות. בנוסף, ככל הנראה יותר למשפחות השכולות שיקיריהן נפלו במלחמת יום הכיפורים להגיע אל בתי העלמין במסגרת התקנות.