ביקורת חריפה: התנהלות המשטרה במהלך ההפגנות מול ראש הממשלה בנימין נתניהו שנערכו הערב (שבת) במאות מוקדים ברחבי הארץ העלו טענות קשות על אלימות מופרזת שהפעילו שוטרים על מפגינים ואכיפת יתר של תקנות הקורונה, כשמנגד המשטרה אינה פועלת לשמור על ביטחון המפגינים ולעצור את הפוגעים בהם - אחרי שלפחות שבעה אירועים בהם הותקפו מפגינים נרשמו הערב ועד כה לא נעצרו החשודים בתקיפה. מנגד, המשטרה מסרה כי חולקו מאות דוחות למפגינים בתל אביב בגין הפרת תקנות. 

באופוזיציה מיהרו להגיב והודיעו כי יפעלו בדרכים הפרלמנטריות לבירור התנהלות המשטרה. ח"כ עפר שלח בחר להתבטא בחריפות כלפי אלימות המשטרה וקרא למפגינים לא לשלם את הקנסות שקיבלו. "אל תשלמו את הקנסות - תבחרו לעמוד לדין.  אני וכל נבחר ציבור ישר נהיה שם להילחם בשבילכם", כתב שלח. 

עוד הוסיף כי ״התנהגות המשטרה הערב היא תוצאה ישירה של טירוף המלחמה בהפגנות של ביבי, והכניעה המוחלטת של כחול לבן לטירוף הזה. התשובה היא הגברת המחאה, ועוד דבר: אל תשלמו את הקנסות. תבחרו לעמוד לדין. נראה אותם מביאים אלפי מפגינים לבית המשפט. אני וכל נבחר ציבור ישר נהיה שם להילחם בשבילכם״. 

ההפגנה נגד נתניהו בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)
 
 יו"ר ועדת הפנים, ח"כ מיקי חיימוביץ', הגיעה למתחם ההפגנה בכיכר הבימה לאחר שמפגינים פנו אליה בטענה על אלימות משטרתית שמופעלת כנגדם וכליאתם במתחם ללא יכולת יציאה: "הגעתי לשטח על מנת לראות את הדברים, ואני מודאגת מאוד. ניסיתי לדבר עם מפקדי האירוע בשטח על מנת למנוע אלימות, אבל לצערי ללא הצלחה. המשטרה השתמשה הערב בכוח לא סביר, ונראה שכמעט כל פעולה שנעשתה, הלהיטה את הרוחות. אני מקווה שממלא מקום המפכ"ל אכן יגיע לדיון שזימנתי בוועדת הפנים, ואני מבקשת מהמפגינים להיות הצד האחראי ולא להגיע לאזור".
מיקי חיימוביץ' במחאה מול הבימה (צילום: אבשלום ששוני)
מיקי חיימוביץ' במחאה מול הבימה (צילום: אבשלום ששוני)

אחרי דבריה של חיימוביץ' פנתה אליה ח"כ אורנה ברביבאי בבקשה לקיים דיון דחוף בנושא מדיניות האכיפה כלפי אזרחים המפגינים כחוק: "הערב פורסמו דיווחים רבים של אזרחים על מדיניות אכיפה מחמירה כנגד אזרחים המפגינים כחוק. יש לבדוק את ההצדקה להגשת הדו"חות על ידי המשטרה וכדי להבטיח שזכות היסוד להפגין לא תפגע. הנושא לא סובל דיחוי ואני מצפה שהדיון יתקיים עוד השבוע, במיוחד לנוכח העובדה שהתחייבת לכך ואף הצבעת כנגד החוק שנועד לפגוע בחופש הביטוי", כתבה ברביבאי בפנייתה.

הפגנות בת"א: מעצר סמוך לכיכר דיזינגוף (צילום: אבשלום ששוני)

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לעובדה שראש הממשלה בנימין נתניהו לא גינה עד כה את אירועי האלימות נגד המפגינים, גם לא אחרי ניסיון הדריסה ביום חמישי: "העובדה שראש הממשלה לא טרח עד כה לגנות את האלימות המזעזעת כלפי מפגינים ברחבי הארץ היא אולי לא מפתיעה, אבל היא בהחלט חרפה!", כתב.

שר הביטחון בני גנץ הסתפק בגינוי האלימות שהופנתה כלפי המפגינים וקרא למשטרה למצות את הדין עם התוקפים. "תקיפת המפגינים הערב ובימים האחרונים בלתי מתקבלת על הדעת. ההפגנות המתקיימות לפי ההנחיות הן דבר לגיטימי וחיוני בדמוקרטיה. אני קורא למשטרה לשים את ידה על התוקפים ולמצות עימם את הדין". בתגובה ענו לו "הדגלים השחורים": "מילים לא מספיקות: כל עוד אתה משרת את הנאשם אתה אשם באותה מידה כמוהו- תתפטר!".

התקיפה בקריית יובל בירושלים (צילום: נעה ריצ'קה)

חיצי הביקורת כוונו גם לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה. ארגוני המחאה קראו לו להתפטר מתפקידו עוד הערב על רקע האלימות המשטרתית, מקרי האלימות נגד מפגינים ואכיפת היתר האלימה וחסרת האבחנה של המשטרה במוקדי ההפגנות. "במקום לדאוג לשלום המפגינים, המשטרה הגיעה לשטח על מנת להתעמר בהם באלימות. האחריות הבלעדית לאובדן המצפון של המשטרה היא של השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה. אוחנה הפך את המשטרה למשטרה פוליטית בשירות הנאשם בפלילים. ניכר שרוחו המסיתה חלחלה מהפיקוד הבכיר לשטח".

"בשבועות האחרונים המשטרה לא בוחלת באמצעים כדי לדכא את המחאה ונוקטת באלימות קשה ומכוונות כלפיי מפגינים שומרי חוק, אך אינה מגינה עליהם מפני תוקפים פורעי חוק. מנחם בגין הדגיש בנאומיו דברים אודות המשטרה שנראים כאילו נכתבו היום: 'לא ימהר שום שוטר במדינה חופשית להפעיל את אלתו נגד אזרחים-מפגינים; זכות ההפגנה היא זכות טיבעית, שאינה ניתנת לערעור או לנטילה'. ולכן אנחנו דורשים מהשר אוחנה להתפטר עוד הערב וקוראים לשרי כחול לבן להצטרף לדרישה זו ולהחזיר את המשטרה להיות המשטרה של העם".

ח"כ מיקי לוי כתב: "זה לא סוד שהמשטרה יקרה לליבי ואני מרגיש בשר מבשרה. ההתלהמויות שהיו כלפיה וכלפי שוטרים שבסה"כ ניסו לעשות את תפקידם, חרו לי. לכן הייתי מעורב באינספור מקרים בתקופה האחרונה בינסיון לגשר בין גורמים במשטרה למפגינים כדי להוריד את גובה הלהבות".

"לצערי, לתחושתי, ואני אומר את זה במלוא הזהירות, ההתערבות של השר לביטחון הפנים באופן ישיר מול מפקדי המחוזות חורגת ממה שהיה נהוג וראוי במשך שנים ומעמידה את המשטרה ואת בכיריה במצב בלתי אפשרי. נוטלים מהם את החופש לקבל החלטות מושכלות. אסור למשטרה להיתפס כמי שלוקחת צד בעימות הפוליטי. המשטרה אינה חומת המגן של נתניהו וגם היא לא תצליח לשבור את רוח העם. העימותים המיותרים הללו רק מוסיפים שמן למדורה. המשטרה צריכה להכיל את ההפגנות השכונתיות בלי להתנכר למפגינים ולהתמקד במוקדי התחלואה. זה צו השעה".

ח"כ עופר כסיף כתב: "‏נתניהו הוציא "חוזה" על ראשיהם של המפגינים. הוא עודד אזרחים לרדוף ולהכות "מפיצי מחלות" ואת המשטרה הוא שלח לדכא את ההפגנות באמצעות קנסות ומעצרי שווא אלימים. נתניהו רוצה מלחמת אזרחים. לא ניתן לו. כאשר ידכאונו כן נרבה וכן נפרוץ. כשהממשלה נגד העם, העם נגד הממשלה!". ח"כ תמר זנדברג כתבה: "איך זה יתכן שבערב כזה עם כל כך הרבה דיווחים על תקיפות אלימות של מפגינים ברחבי הארץ, המשטרה עוצרת וקונסת דווקא את מפגינים ואף לא מעצר אחד של אלה שתקפו אותם?".

ח"כ מרב מיכאלי שהשתתפה בהפגנות בתל אביב הוסיפה: "לא יכול להיות שבמקומות שבהם לא יכולנו להיות תהיה אלימות משטרתית קשה כלפי אזרחיות ואזרחים שנאבקים מאבק דמוקרטי לגיטימי. נתניהו שולח את המשטרה להתייחס למוחות ומוחים כאל איום טרור. אסור למשטרה ליפול בפח הזה. שוטרים ואזרחים נהיה כאן הרבה אחרי נתניהו, אל תתנו לו לשרוף לנו את המדינה".