בעייתיות בחזית האכיפה: על רקע מקרי ההתעללות האחרונים בבעלי חיים שתועדו וזכו לביקורת רבה, לרבות סרטון של תושב בת ים שתועד מכה את כלבו ועורר זעם ציבורי גדול, פרסמה היום (שלישי) ועדת הפנים והגנת הסביבה כי רק 16 וטרינרים בכל הארץ מוסמכים להטיל קנסות על עבירות הנוגעות לבעלי חיים. 

עוד ציינו בוועדה כי 82% מהתיקים שנפתחו בעבירות נגד בעלי חיים נגנזו, וכי ברוב התיקים הללו זהות העבריינים אינה ידועה או שישנו חוסר בראיות. יו"ר הוועדה, מיקי חיימוביץ', אמרה כי "אין כתובת אחת שמרכזת את הנושא הזה - גם חברי הכנסת לא מגיעים לדיון. אם היו מגיעים, היו מקבלים תמונת מצב מדאיגה ומכעיסה". 

מהנתונים שהוצגו בפני הוועדה עלה כאמור כי רק 16 רופאים וטרינרים, רובם לא בתקן מלא, מוסמכים לחלק קנסות לעברייני חוק צער בעלי חיים. כמו כן, ביחידה הייעודית לטיפול בעניין במשרד החקלאות הוכשרו 90 רופאים וטרינרים, שאינם חלק מהרופאים המוסמכים לעסוק בענייני אכיפה כעת. 

הכלב שעבר התעללות בבת ים (צילום: משרד החקלאות)
הכלב שעבר התעללות בבת ים (צילום: משרד החקלאות)

מבחינת התיקים שכן נפתחו בנוגע להתעללות בבעלי חיים, 6% בלבד עברו לטיפול בפרקליטות או במחלקת התביעות, בעוד 3% מהתיקים בהליך סגירה ו-3% מהם עדיין בהליכי חקירה. בתוך כך, בין השנים 2015-2018, מספר כתבי האישום שהוגשו בנוגע להפרת חוק צער בעלי חיים הסתכם ב-30 בלבד, זאת לעומת 61 כתבי אישום בשנת 2019. יש לציין כי בחמש השני האחרונות, 84 תיקים הסתיימו במאסר בפועל, לצד 114 תיקים שהסתכמו במעצר על תנאי ו-71 בקנס כספי. 

חיימוביץ' שוחחה עם משרד המשפטים לקראת כינוס הוועדה, ודרשה לפרסם נוהל המחייב את הגברת שיתוף הפעולה בין כלל גורמי האכיפה בתחום בעלי החיים, עליו חתם היועמ"ש.

הכלב שעבר התעללות בבת ים. צילום: משרד החקלאות

הדיון היום נערך בנוכחותם של מישל טרוני ודניס צ'רקוב, אושיות הרשת שתועדו בסרטון ההתעללות בכלב מבת ים, שהוביל למחאה המונית של כאלף אנשים מול ביתו של המתעלל ולעלייה בתלונות שמתקבלות בנוגע להתעללות בבעלי חיים ברחבי הארץ. 

גם מנכ"לית תנו לחיות לחיות יעל ארקין השתתפה בדיון ואמרה במהלכו כי "הציבור פונה אלינו כי הוא לא יודע למי לפנות. התמונה שמציג רואי מנהל יחידת הפיצו"ח רחוקה מהמציאות. אני מגישה עשרות תלונות בחודש. חובתם לתת לי מספר פניה. הודיעו לי על סגירת תיקים בשלושה מקרים מתוך 100 שהוגשו. כאוס גדול ובתוכו מי שסובל הם בעלי החיים. הציבור לא פונה כי אין מענה".

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ' סיכמה: "הוועדה תקיים דיון מעקב בעוד חודש. הוועדה מבקשת מהשלטון המקומי להעביר לה התייחסות מדוע טרם הוסמכה כמות גדולה של וטרינרים בכל הארץ. הוועדה מבקשת מרשות האכיפה והגבייה להעביר לה את נתוני שנת 2019 ביחס לקנסות שנגבו עבור יחידת הפיצו"ח במשרד החקלאות ביחס לעבירות צער בעלי חיים".