מזה כשנתיים מנהלת עמותת איל"ן למען ילדים ובוגרים עם מוגבלויות פיזיות, מאבק לתיקון עוולה מתמשכת בתקנות הנגישות בדבר פטור מתורים. על-פי תקנה 13 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ילד או בוגר עם מוגבלות שכלית, מוגבלות נפשית או אוטיזם מעל 50% נכות, זכאי לקבל שירות ציבורי ללא המתנה בתור. ההתאמה מכונה "פטור מתור". נכון להיום, ילדים ובוגרים עם מוגבלות פיזית אינם זכאים להתאמה זו.  

טל בן דוד, אביו של ליעד, נער בן 16 עם מגבלה פיזית, מספר למעריב: "ליעד מתמודד עם שיתוק מוחין, ו-FMF (קדחת ים תיכונית) קשה מאוד. המוגבלות שלו באה לידי ביטוי בקושי בעמידה ובתנועה ובשל מוגבלותו ליעד נאלץ לעבור במשך כ-12 שנים ניתוחים קשים ומורכבים בשני רגליו. הליך השיקום קשה ומורכב. אבל המדינה שלנו יצרה מעמדות בין המוגבלויות השונות.

חולה בכיסא גלגלים (צילום: אינג אימג')
חולה בכיסא גלגלים (צילום: אינג אימג')

איך ייתכן שאנשים עם מוגבלות פיזית מופלים לרעה בפטור מתור, או בתשלום עבור מלווה? האם ילד עם שיתוק מוחין שעומד עם הליכון, אביזרי עזר או פרוטזה, לא זכאי לפתור מתור? ואגב מבחינת המדינה נטען טיעון הזוי שגם ככה נכה יושב בכיסא. כאילו שאין לו מישיבה ממושכת פצעי לחץ, כאילו שאם הוא צריך שירותים באותו מקום אז הוא יכול ללכת כאחד האדם". טל מוסיף: "בעקבות הזעקה של איל״ן נציבות השוויון החליטה להעלות לסדר היום את תקנת פטור מהתור, אבל גם בדיון האחרון שלנו נשמעו טענות הזויות מצד משרד הבריאות שהדבר יוביל לניצול של מי שאינו ראוי לפטורים הללו. זה נמשך כבר שנתיים וטרם מצאו את הנוסחא כיצד להכניס אותנו פנימה".

 מנכ"ל איל"ן, בועז הרמן, אומר למעריב: "התקנות הקיימות כיום בחקיקה מפלות לרעה ציבור גדול של ילדים ובוגרים עם מוגבלות פיזית-מוטורית ביחס לאוכלוסיות עם מוגבלויות אחרות ומחריגות אותם מקבלת פטור מתור. איל"ן נחושה להוביל שינוי במציאות מפלה זו ולתקן את העוולה הקיימת בחסות המדינה.

נכה פגוע גפיים, אילוסטרציה (למצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אביר סולטאן, פלאש 90)
נכה פגוע גפיים, אילוסטרציה (למצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אביר סולטאן, פלאש 90)

ילדים ואנשים עם מגבלה פיזית הנעזרים בסדים וקביים להליכה או בכיסא גלגלים לניידות, נדרשים כיום לעמוד בתורים ארוכים, לעיתים תוך כאבים וסבל, רק משום שהמדינה מסרבת להכיר בנכותם מסיבות בירוקרטיות. דווקא הנכים המוטוריים - ילדים ובוגרים המתקשים בהליכה או מתניידים בכיסאות גלגלים, נשארים בסוף התור. תופעה זו, לא רק שעומדת בניגוד לכל היגיון, היא גם פוגעת בעקרון השוויון ואינה מוסרית בעליל".

 ב- 23.9 האחרון ערכה איל"ן ועידת וירטואלית בנושא בהשתתפות נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, משרד הבריאות, משפחות איל"ן וארגונים נוספים. כעת ממתינים בעמותה שהנציבות תגיש הצעה לתיקון התקנות המדוברות.