היכלי התרבות הפזורים ברחבי הארץ הגישו עתירה לבג"ץ כנגד שר התרבות חילי טרופר ומשרד התרבות. העתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין טל מישר ועדיאל זימרן ממשרד אגמון ושות' ורוזנברג הכהן ושות', הוגשה על רקע העובדה שמשרד האוצר יחד עם משרד התרבות הקצו סכום של 200 מיליון שקלים לטובת התמודדותם של מוסדות התרבות עם משבר הקורונה, בעוד היכלי התרבות אינם זכאים לכספי התמיכה הללו. הכסף יועד באופן בלעדי לטובת מוסדות תרבות יוצרים, אשר נתמכים באופן שוטף על ידי המשרד.

כתוצאה מכך, ייתכן שהיכלי התרבות שנפגעו קשות מהפסקת פעילותם, לא יוכלו להמשיך בפעילותם החשובה – הנגשת התרבות לציבור הרחב בכל חלקי הארץ, בתקופת המשבר ולאחריה. היכלי התרבות מבוססים כמעט באופן בלעדי על הכנסות עצמיות ממכירת מנויים וכרטיסים, כאשר הכנסתם ירדה בתקופה זו, בחלק מהמקרים עד כדי 90%. במצב זה, בלא תמיכה משמעותית של משרד התרבות, חלק ניכר מהיכלי התרבות לא יוכלו לצלוח את המשבר, ואזרחי ישראל רבים לא יוכלו להמשיך ולצרוך תרבות איכותית כפי שהם רגילים בימי שגרה.

חילי טרופר, יאיר לפיד (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)
חילי טרופר, יאיר לפיד (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)

בעתירה נטען, כי "מדובר לא רק בהפליה מנהלית, אלא חוקתית, הפוגעת בזכות יסוד של אזרחי המדינה לנגישות לתרבות. זאת משום שהיכלי התרבות אינם גופים פרטיים הפועלים למטרות רווח עצמי, כי אם עמותות וחברות הפועלות אך ורק לטובת רווחת הקהילה והציבור הרחב. מדובר בחלק אינטגראלי ממערך התרבות הלאומי אשר נושא בחובת המדינה לספק לכל אזרחיה את זכות הגישה לתרבות. העובדה כי בימי שגרה מצליחים המוסדות המארחים לעמוד באתגר במאמץ כביר – אין בה כדי לפטור את אחריות המדינה ביחס למוסדות אלה בעת צרה ומצוק". עוד נכתב כי "אחריותה של המדינה ובפרט של משרד התרבות להיכלי התרבות, נגזרת באופן ישיר מחובתה של המדינה לספק לאזרחיה את הזכות לתרבות".

מכאן, שזכותם של מרבית אזרחי ישראל אשר אינם מתגוררים בסמוך למוסדות תרבות, ובאופן מיוחד אלה אשר בחרו את מקום מושבם בפריפריה - תפגע באורח קשה ביותר. בניגוד לאלו המתגוררים בסמוך למוסדות אלו ושגישתם לעולם התרבות איננה נמנעת. ראש מועצת מזכרת בתיה, גבי גאון, שהמרכז הקהילתי ביישובו בין העותרים, אמר "לצערי, שוב מדובר בפספוס של הממשלה. במקום לעבוד בשיתוף פעולה ולתמוך ברשויות המקומיות שנאנקות תחת אילוצי תקציב, מחלישים אותן". 

שוקי קרומר, מנכ"ל "בית העם", היכל התרבות העירוני ברחובות הצטרף גם הוא ואמר "אנחנו חושבים שבתקופת הקורונה נכון יהיה לשפות ולתמוך בהיכלי התרבות, שהם לב ליבו של המרכז התרבותי העירוני. טוב יעשו באוצר ובמשרד התרבות שיקצו כסף לכמאה היכלי תרבות שיש להם סדרות מינויים קהל צופים קבוע ורוכשי כרטיסים".