התקדמות עם סודן: שני גורמים בכירים בממשלת סודן, חשפו היום (חמישי) כי בכוונתו של ראש ממשלת בסודן, עבדאללה חמדוק, להמשיך ולנרמל את היחסים עם מדינת ישראל, זאת ברגע שפרלמנט המעבר שטרם הוקם יאשר את הצעד. ניכר כי הצהרה זו היא סימן המובהק לכך שחמדוק נתון בלחץ רב מצד המעצמה האמריקאית, ולכן מוכן לשקול את חידוש המשא ומתן ליצירת קשרים עם ישראל, היריבה לשעבר.

רה"מ רומז על הסכם שלום עם סודן

נציין כי ככל הנראה המהלך לא יקרום עור וגידים בקרוב, זאת מכיוון שעדיין לא הוקמה מחדש האסיפה שתכריע בנושא, מאז הפלתו של השליט היחידני עומר אל-באשיר בשנת 2019. נציין כי ממשלתו של חמדוק דחתה עד כה כל ניסיון אמריקאי להתקדמות שמטרתה לדחוף את סודן ללכת בעקבותיהן של איחוד האמירויות הערביות ובחריין, אשר חתמו שתיהן על הסכמים לכינון קשרים פורמליים עם ישראל בבית הלבן במהלך החודש שעבר.

ראש ממשלת סודן עבדאללה חאמדוק (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת סודן עבדאללה חאמדוק (צילום: רויטרס)

חילוקי דעות בסודן

ניכר כי אנשי הצבא המובילים את המהפך הפוליטי בסודן הביעו נכונות לביסוס קשרי נורמליזציה, אולם הקבוצות השמאל האזרחיות והפעילים הפוליטיקאים האסלאמיסטים נרתעו. בדבריהם ציינו הבכירים כי "ראש הממשלה ימשיך בצעדים שנקט עבד אל-פתאח אל-בורחן כדי ליצור קשרים עם ישראל אם המועצה המחוקקת, לאחר הקמתה, תאשר את ההחלטה לנרמל את הקשרים".

בנימין נתניהו (צילום: לע''מ)
בנימין נתניהו (צילום: לע''מ)

כזכור, דיווח זה מגיע שעות ספורות לאחר חתימת הסכם התעופה עם בחריין, יומיים לאחר חתימת הסכם התעופה עם איחוד האמירויות. "כנראה שבמזרח התיכון השמיים הם באמת לא הגבול", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא והדגיש: "היום חתמנו הסכם היסטורי נוסף, הסכם תעופה עם בחריין כמו שעשינו עם האמירויות. אנשים וסחורות יטוסו הלוך וחזור".

עוד הוסיף ראש הממשלה ברמיזה על הסכם השלום האפשרי עם סודן: "זה טוב לכלכלה, טוב למסחר, טוב לתעסוקה וטוב לתיירות. ועם זאת, אני יודע שקשה לעצמאים, קשה לעסקים. עשינו הרבה, אבל אני אעדכן על הצעדים הבאים שנעשה כדי לעזור לכם כל הזמן".