התוכנית למתן מענק עידוד לתעסוקת עובדים בחל"ת שהוצעה למעסיקים הסתיימה השבוע בכישלון. על פי נתונים שרוכזו בלשכת רואי החשבון, כ־18% בלבד מיצו את הטבות התוכנית. מתוך 5 מיליארד שקל שהוקצו מראש לעידוד המעסיקים נוצלו כמיליארד שקל בלבד.

בשלב זה לא ברור מה נעשה עם הכסף שלא נוצל לצורך חשוב זה. המענק נועד לתמרץ את מי שהחזיר עובדים מחל"ת, והתהליך היה מסובך ומורכב. כדי לזכות במענק צריך לקבל את אישור העובדים שהוחזרו לעבוד ולמלא טפסים עם נוסחאות קשות ומסובכות.

המעסיקים אמורים היו לקבל מענק בסך 7,500 שקל בארבעה חלקים: עבור יוני־ספטמבר או עבור יולי־אוקטובר. התשלום היה מותנה במשכורת מינימום של 3,300 שקל לעובד. במקום התוכנית שהסתיימה הוחלט על מענק חדש לשימור עובדים בספטמבר־אוקטובר, תקופת הסגר השני.
המענק יעמוד על סך 5,000 שקל והוא מתופעל על ידי הרשות לעסקים קטנים. אולם גם ניצול המענק השני הפך לבלתי אפשרי.

איריס שטרק  (צילום: ניב קנטור)
איריס שטרק (צילום: ניב קנטור)

"ביקשתי אתמול ממס הכנסה להעביר לרשות לעסקים קטנים את המידע הנוגע לזכאות למענק", אומרת נשיאת לשכת רואי החשבון איריס שטרק. אני מקווה שיאריכו את לוח הזמנים להגשת הבקשה, תוך מתן מענקים פשוטים יותר למי שגייס עובדים. פניתי לשר האוצר, לוועדת הכספים ולערן יעקב, כדי שיתמכו במהלך".

"לרשות המסים יש הרבה השפעה גם לצורך מתן האישורים לקבלת פטור מארנונה. היא חייבת להגדיל את הזיכוי ממס לנותני תרומות מ־35% ל־50%, כי בעקבות משבר הקורונה הגופים הנזקקים הפסיקו לקבל תרומות", הוסיפה שטרק.

במקביל, מבקשת נשיאת לשכת רואי החשבון לעודד חברות לחלק דיווידנד מרווחים כלואים, באמצעות הוראת שעה שתפחית את תשלום המס מ־33% ל־25%. מהלך זה, כמו אישור פחת מואץ, יגדיל את הפעילות במשק, הנמצאת כעת בהאטה. ההצעות של שטרק נבחנות בימים אלה בצמרת האוצר.