סערה התעוררה היום בכנסת ובמערכת הפוליטית בישראל בעקבות משיכתה של הצעת "חוק איי התיירות" מסדר היום, רגע לפני שעלתה להצבעה בכנסת. ההצעה הייתה אמור לעלות הערב (שני) לקריאה שנייה ושלישית במליאה, אך בעקבות אי הסכמה להסתייגויות שהעלה בשם הממשלה, ביקש שר הבריאות, יולי אדלשטיין, למשוך את ההצעה ולבטל אותה וגרם למהומה בכנסת. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם אדלשטיין, השר המקשר בין הממשלה לכנסת דודי אמסלם ויו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר. בשיחה סוכם כי השרים ויו"ר הועדה ייפגשו מחר במטרה להגיע להבנות על מנת לסיים את החקיקה של חוק ״האיים הירוקים״ באילת ובים המלח בהקדם האפשרי.

בסביבת שר הבריאות מדגישים כי הבעיה אינה בפתיחת עסקים באילת, אלא בהפיכת החוק המדבר על האזורים הספציפיים לרשימה פתוחה של ערי ישראל. מנגד, מקורביו של ח"כ אשר אומרים כי לא הגיוני לקדם חוקים פרסונליים ויש עוד ערים במדינה שמחכים לבשורה, עם כל ההבנה של המצב בעיר אילת.

השר אדלשטיין הסביר בריאיון לחדשות 12 מדוע משך את הצעת החוק הממשלתית להגדרת אזורי תיירות מיוחדים באילת וים המלח: "חברי כנסת פופוליסטים לקחו את אילת כבת ערובה לגחמות שמסכנות את שלום הציבור. כל אחד נהיה אפידמיולוג ומומחה בריאות מטעם עצמו", תקף בחריפות. "הגשתי את הצעת החוק בשיתוף פעולה עם ראש עיריית אילת, כדי להציל את אילת. אמרתי מראש שלא אאפשר לנצל זאת כדי להביא להפקרות בריאותית".

"לצערי, ברגע שזה הגיע לכנסת העמיסו על זה אזורים נוספים ופעולות מסוכנות אחרות. אמרתי: בואו נצביע על הצעת החוק הממשלתית. לצערי הפופוליזם ניצח. אחזיר את הצעת החוק בתנאים שלא יסכנו את תושבי אילת ואת תושבי יתר המדינה. הגל הפופוליסטי העכור הזה צריך לעבור מהעולם".

שר הבריאות יולי אדלשטיין (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
שר הבריאות יולי אדלשטיין (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

דוברות עיריית אילת מסרה כי המשמעות של דחיית החוק להגדרת העיר אילת כ"אי תיירותי" היא הרת אסון לעיר. ״מלחמת אגו וקרבות פוליטיים גזרו הערב חרפת רעב על אלפים מתושבי אילת והפכו אותם לבני ערובה בתוך המאבקים הפנימיים", אמר ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, וקרא לראש הממשלה נתניהו לכנס בדחיפות ישיבת ממשלה לדיון מיוחד בעניין העיר אילת והטלטלות הקשות שהיא חווה בעקבות משבר הקורונה ומשברים אחרים. 

ראש העיר הוסיף כי "בהמשך להכרזת יו"ר ועדת הכנסת לגבי הצעת החוק הפרטית, אנו מצפים מכנסת וממשלת ישראל, להגיע להסכמות מהירות על הצעת החוק ולאשר אותה עוד השבוע בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת ובכך להציל את העיר אילת, אחרת, הכנסת וממשלת ישראל יצטרכו לקחת אחריות על התוצאות ההרסניות הנובעות מהחלטה האומללה הזחוחה וחסרת החמלה הזו". 

מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

כחול לבן מסרו כי בעקבות משיכת החוק על ידי שר הבריאות, הנחה יו"ר המפלגה שר הביטחון בני גנץ את יו"ר הסיעה ח"כ איתן גינזבורג לקדם בהקדם את הצעת החוק הפרטית שהגיש לפתיחת אזורי התיירות אילת וים המלח. "שפכו את התינוק עם המים בשל התנהלות רשלנית", אמר גנץ. "לא נפקיר את העיר אילת ואת עתידה התיירותי והבריאותי. כחול לבן תדאג להביא לפתרון עבור תושבי אילת וים המלח בהקדם האפשרי".

יו"ר ועדת חוקה יעקב אשר מסר: "מצער שמשרד הבריאות הולך שבי אחר יועצי תקשורת ומתנהג בכוחנות שלוקחת את אילת כבת ערובה במאבקי אגו שאינם רואים את טובת העיר וענף התיירות. כפי שראש העיר אילת אמר בוועדה, החוק ללא ההסתייגויות שהעברנו בוועדה לא יוכל לסייע לעיר. חבל שמשרד הבריאות מסרב להכיר בסמכות הכנסת לחוקק ומשך את החוק".

יו"ר סיעת ימינה, ח"כ איילת שקד: "הקואליציה לא מתפקדת, מסוכסכת והעיר אילת מדממת. מעל 50 אחוזי אבטלה והממשלה לא מצליחה להעביר חוק שייתן לעיר אויר לנשימה. מעל עשרת אלפים עובדים שרוצים להתפרס בכבוד ראו הערב את תאטרון האבסורד. כשממשלה לא מושלת ומאבדת את הרוב הצבעה אחר הצבעה, היא צריכה להחזיר את המנדט. חיים של אנשים נהרסים, נחרבים והם מתקוטטים".

שקד אף המשיכה וכתבה: "זה מה שצריך לעשות כדי להציל את אילת: מחר בוועדת החוקה להעתיק את הצעת החוק הממשלתית לפרטית. שהוועדה תוותר על ההרחבה, משרד הבריאות יוותר על ההתנגדות לפתיחת המסעדות ועל ההסתייגות השלישית יצביעו במליאה. אפשר להעביר את החוק מחר. אם גם את זה הקואליציה לא עושה שיעלו הצעה לפיזור הכנסת".

יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ': "‏מריבות קטנוניות של הקואליציה הפילו עכשיו את הצעת החוק שאמורה הייתה לאפשר הזרמת חמצן קריטי לעיר אילת. ממשלה שלא מסוגלת לתפקד ועסוקה בלשים מקלות בגלגלים של עצמה לא ראויה לאמון הציבור ולא יכולה להמשיך לתפקד. בושה וחרפה".

יו"ר סיעת ישראל ביתנו ח"כ עודד פורר: "שערוריה! ממשלת ישראל עסוקה בסיבובים פוליטיים ובמריבות בתוך הקואליציה, בזמן שאילת וים המלח בדרך לקריסה מוחלטת. הספינים והלהטוטים הפוליטיים של נתניהו, אדלשטיין וגנץ לא אמורים לעניין את בעל העסק או את בית המלון שיסגרו בגלל העסקים והמלונות בגלל ההחלטה האומללה הזו".

מליאת הכנסת (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
מליאת הכנסת (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

לפי ההצעה שעלתה לדיון, הממשלה תהיה רשאית להכריז על אזורים נוספים כאיי תיירות ובמסגרת כך תוכל לבחון הקלות לאטרקציות, עסקים ופעילויות נוספות באזורי איי התיירות. עוד הממשלה תהיה רשאית לשקול להקל על מי שיישא "אישור החלמה". 

לאחר מספר דוברים שהביעו את זעמם ודרשו להחיל את החוק על עוד ערים, עלה השר אדלשטיין והציג את הסתייגויות הממשלה להצעת החוק, ביניהן ההסתייגות בנושא קביעת אזורים נוספים מלבד אזור אילת וים המלח כ"אזור תיירות מיוחד": "הסיבה שהן נבחרו היא בגלל ייחודיותם הגיאוגרפית כאיי תיירות, האפשרות לנתר באופן יעיל את הכניסה והיציאה ולשמור עליהם כאזורים סטריליים. בנוסף, מבחינה כלכלית מרבית התושבים בעיר מועסקים על ידי עולם התיירות וסגירתם משפיעה על רוב האוכלוסיה". 

הוא גם סיפר ששוחח עם ראש עיריית אילת והבטיח לנסות לעזור להם, על אף שזו "משימת התאבדות", וכעס על הדוברים שעלו לפניו: "היה לנו דיון עם שרת התיירות. גם היא רצתה בהתחלה דברים נוספים והסברתי לה שהמצב לא מאפשר דברים נוספים והיא קיבלה את זה, ומסתבר שאפשר גם אחרת. אפשר לקבל את הטיעונים של משרד הבריאות ולומר קבל עם ועדה - אני מקבלת. לא כך בכנסת. עלו כאן דוברים אחד אחרי השני והסבירו עד כמה שהם רוצים לעזור לאילת. איך? להוסיף סעיף על טבריה. חייבים גם להכניס לתוך החוק שהממשלה תכריז על אזורים נוספים. למה לא?". 

לאחר שהסתייגויותיו לא אושרו, ביקש אדלשטיין לעצור את ההצבעה והכריז כי על פי סמכותם, הממשלה מבקשת למשוך את הצעת החוק ולבטל אותה ומהומה גדולה פרצה באולם. 

באמצע הדיון, ביקשה שרת התיירות, ח"כ אורית פרקש הכהן לעלות ולשאת דברים ואמרה כי "כולם היו בניי, הייתי שמחה שענף התיירות ייפתח כולו, בכל הערים, אבל אני רוצה לבקש ממכם חבריי חברי הכנסת לשים את הפוליטיקה בצד. אם אנחנו נגרום לגורמים ממשרד הבריאות לסגת מהדבר הזה, מהניסוי הזה, יש לנו תהליך ארוך, אנחנו צריכים להתחיל את הדבר הזה כמה שיותר מהר כי התהליך הזה יתחיל רק אחרי החוק שיאושר היום". 

"מה אנחנו צריכים להיות? חכמים או צודקים? או האנשים האלה שיתנו את הבשורה הזאת מכאן היום לים המלח ולעיר אילת ושנתחיל סוף סוף לעבוד ולא לדבר? אני לא חושבת שצריך לעשות כאן מאבק כוחות ותחרות של קרדיטים. אני יודעת שזה קשה ולא מושלם אבל אני חושבת שאם זה מה שצריך להעביר בתקופה הזאת כדי לתת זריקת חמצן בצורה של חבילה יצירתית וגיבוי של שר הבריאות, אני מציעה לא לקלקל את זה ולא להוציא את התסכול במקום הלא נכון". 

"שמעתי את ההערות אבל הן בבחינת התפל שגובר על העיקר. המטרה של החוק הזה מובהקת- לתת חמצן מינימלי לעולם התיירות, לעיר אילת", הוסיפה. את הדברים הללו אמרה שרת התיירות בעקבות דבריהם של חברי הכנסת שעלו לפניה.

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) זעם על ההחלטה לאפשר רק לאילת ולים המלח להחשב כ"אזור תיירות מיוחד", והדגיש כי יש עוד מקומות בארץ כמו טבריה שמגיע להן את אותו המתווה. בנוסף, דרש מהממשלה להקל על בעלי העסקים: "אתם לא מבינים לאן אתם גוררים את המגזר העסקי צעד אחר צעד, אתם לא רק לא מאפשרים להם לשרוד אלא גם סוגרים להם את האור בקצה המנהרה. הפכתם את זה לאור של הרכבת שבאה לדרוס את בעל העסק כי אם יכולים לתת מענקים לעסקים על ההוצאות שלהם ואחר כך לבוא ולהגיד להם בשיא המשבר 'תחזירו אותו בחזרה', זה לכבות להם את האור". 

ח"כ קארין אלהרר קראה לממשלה להצביע בעד ואמרה: "איזה תייר יגיע רק לישון בבית המלון ולשחות בבריכה כשהחורף כבר כאן? תראו לי את התייר הזה. לשלם אלפי שקלים ועל מה? לא פותחים את העיר. אז אני אומרת לכם, זה עוול לתושבים. הייתם צריכים לשמוע את ראש העיר שבאמת מדם ליבו מספר שכל התושבים שם יהפכו עוד דקה להיות תושבי רווחה. בואו נעצור את הדבר הזה. בואו נפתח את זה". 

ח"כ אורנה ברביבאי העלתה את מצוקתם הקשה של תושבי העיר אילת, על ריחוקם הגיאוגרפי ועל מצב האבטלה הקשה: "בואו נתקדם מענייני פוליטיקה קטנה ונעזור לתושבי אילת רק בדבר אחד- להתקיים ולהתפרנס בכבוד". גם ח"כ מיקי לוי וח"כ רם בן ברק ממפלגת יש עתיד-תל"ם הביעו את דעתם על החוק והמליצו לתמוך בו: "נכון, זה לא נוח אבל אין ברירה. כשהעיר נסמכת על 85% מתושביה בבתי המלון זה הצורך שלנו כשליחי ציבור לסייע להם".

מלון דן אילת  (צילום: אורי אקרמן)
מלון דן אילת (צילום: אורי אקרמן)

כאמור, לפי המתווה, קבינט הקורונה יהיה רשאי להכריז על העיר אילת ועל מתחם בתי המלון בים המלח כ'אזור תיירות מיוחד'. הכרזת קבינט הקורונה על "אי תיירות" תיכנס לתוקף לאחר 24 שעות כדי לאפשר היערכות לכלל הגורמים. הכניסה לאזורי התיירות הירוקים תותנה בהצגת תוצאה שלילית עדכנית לבדיקת קורונה. המתווה יאפשר את פתיחת בתי המלון באזורים האמורים תוך הקפדה על שמירת הנחיות משרד הבריאות. בשלב מאוחר יותר ובאופן הדרגתי, החוק שיחוקק אף יאפשר פתיחת עסקים נוספים באזורים אלו, שישרתו את אורחי המלונות.

עוד סעיף שנכנס בחוק האיים בוועדת החוקה היא תעודת המחלים. המשמעות: המחלימים לא נספרים בשום הגבלות, וכך לדוגמה אם יש הגבלה של עשרה מתפללים בבית כנסת אך יש לך תעודת מחלים - ייכנסו עוד 20 כאלה ולא ייספרו. אדם עם תעודת מחלים ייכנס לאי ירוק בלי שום בדיקת קורונה וכ'ו. ועדת החוקה פרטה בחקיקה הראשית את כל המעטפת לבתי מלון באיים הירוקים. אדלשטיין נגד ומכנה את זה רשימת מכולת שתתיר התקהלויות בלתי ניתנות לאכיפה ויעקב אשר בעד. 

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר, קבע בנוסח החוק כי "הממשלה רשאית להכריז על העיר אילת או על אזור עין בוקק - חמי זוהר או על אזור אחר בישראל שהוא רשות מקומית נפרדת או אזור מבודד במועצה אזורית, כאזור תיירות מיוחד, אם התקיימו לגביו התנאים המפורטים ולאחר ששקלה את הפגיעה בזכויות כתוצאה מההכרזה".

עוד התייחס אשר לאפשרות להחיל את ההקלות על ערים נוספות: "תהיה חובה לממשלה לפעול בשוויוניות - הסכמתי להצעה שהגיע גם ממשרד הבריאות שיהיה כתוב אילת וים המלח ותינתן אפשרות לחשוב. אנחנו כוועדת החוקה לא יכולים להיות לא שוויוניים. אני לא בא ומכתיב או משנה משהו אלא אומר שנקבל אם הממשלה לא תקבע ערים נוספות לאחר שזה נבדק. אתם יכולים להסתייג ואנחנו רוצים להעביר את החוק הזה".