ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפאו נשאו הצהרה משותפת, יחד עם שר החוץ הבחרייני עבד א-לטיף בן ראשד א-זיאני. בהצהרתו, אמר פומפאו כי "הסכמי אברהם חשובים מסיבות רבות. הם חשובים לכל העולם ואזרחים רבים מודים לנו על כך. ההסכמים האלה פותחים הזדמנויות רבות לכלכלה ומסחר, מלמדים אותנו על הצורך לעמוד נגד האויבת הגדולה באזור - איראן, וגם מקדמים חופש דתי בכך שאזרחי בחריין ואיחוד האמירויות יוכלו להתפלל בירושלים וישראלים יוכלו לעשות עסקים במפרץ". 

"זהו תענוג עבורי לבקר בישראל בשם מלך בחריין ואני רוצה להביע את הערכתי אליכם. ההזמנה לקדם את הסכמי השלום זה מאוד מוערך וחשוב. היום זכיתי להיפגש עם הנשיא ושר החוץ ואני מצפה לפגישות עם נתניהו ופומפאו", אמר שר החוץ של בחריין והדגיש: "אנחנו מקווים שהסכם השלום בין ישראל ובחריין יוכל לקדם הסכמי שלום נוספים בכל המזרח התיכון. על הסכסוך עם הפלסטינים להסתיים ולהגיע לתוצאות טובות".

הוא גם הוסיף כי הוא "שמח על פתיחת השמיים בין ישראל לבחריין ועל האפשרות לטוס כעת לבחריין ולקדם טיסות מסחריות וטיסות משא. אזרחי המדינות לא ידרשו לויזות מיוחדות לטיסות בין שתי המדינות. אני מצפה לפתיחת השגרירויות במדינות. אנחנו נקדם גם תכנים של תיירות ותרבות בין שתי המדינות". 

נתניהו ניצל את ההזדמנות כדי להודות לארצות הברית על עזרתה בתהליך, ובמיוחד לנשיא דונלד טראמפ: "רק לפני חודשיים עשינו היסטוריה בוושינגטון וחתמנו על הסכמי אברהם. אני רוצה להודות לדונלד טראמפ, מייק פומפאו וג'ראד קושנר על החזון והמנהיגות שהובילו להסכמים בזמן כה קצר. המזכיר פומפאו, אתה מקדם ידידות אמת במזרח התיכון. אני מבקש ממך להעביר לנשיא טראמפ את תמיכת כל מדינת ישראל על סיועו למדינה ולשלום. ישראל ובחריין היו בעלות קשרים רבים לאורך השנים, אך הסכמי אברהם לא היו קורים ללא עזרתו של טראמפ. אני רוצה להודות לו בשם אזרחי ישראל ובחריין. אנו לוקחים צעד חשוב לקראת שלום רחב".

כאמור, מוקדם יותר היום שר החוץ של בחריין ומשלחתו הגיעו הבוקר לביקור רשמי ראשון בישראל אחרי חתימת ההסכם לנרמול היחסים בין המדינות. לאחר מפגש עבודה ביניהם, נשאו שר החוץ הבחרייני עבד א-לטיף בן ראשד א-זיאני ושר החוץ הישראלי גבי אשכנזי הצהרות לתקשורת במשרד החוץ. ב-4 בדצמבר צפוי אשכנזי לטוס לביקור ראשון פומבי ורשמי של שר ישראלי בבחריין.

הראשון לשאת דברים היה שר החוץ הישראלי, שבירך את עמיתו: "ברוך הבא  ידידי לביקור הרשמי הראשון בישראל אי פעם. כל האזור עבר שינוי חיובי בחודשים האחרונים והביקור שלך היום הוא סמל לשלום. אנו מדברים כבר חודשיים ונהיינו אני חושב חברים קרובים. אני מתרגש לפגוש אותך פנים אל פנים כאן בישראל, אבל אנחנו יותר מחברים, אנו שותפים לדרך שחולקים חזון ומטרה של שגשוג ושלום באזורנו".

"אנו מאוחדים במטרת השלום ומחויבים ליישום מלא של השלום ונרמול היחסים בין ישראל לבחריין", אמר אשכנזי והוסיף: "כפי שאבינו המייסד בן גוריון אמר במאי 48', הצהרת העצמאות: 'אנו מושיטים את ידינו הפתוחה לשלום לשכנותינו מדינות ערב'. אנו מובילים את המזרח התיכון לעתיד טוב יותר של שלום, שגשוג כלכלי וביטחון".

גבי אשכנזי ועבד א-לטיף בן ראשד א-זיאני (צילום: מירי שמעונוביץ', משרד החוץ)
גבי אשכנזי ועבד א-לטיף בן ראשד א-זיאני (צילום: מירי שמעונוביץ', משרד החוץ)

לאחר מכן הודה אשכנזי למלך בחריין "על ההחלטות האמיצות לעשות שלום ולייצר מציאות אחרת לאזור". לדבריו, "האזור שלנו ידע יותר מדי קונפליקטים ומלחמות, הגיע הזמן לשלום".

עוד אמר, כי הוא "מברך על החלטת הפלסטינים להחזיר את התיאום הביטחוני עם ישראל. דלתנו פתוחה לחידוש המו"מ ואני דוחק בפלסטינים לחזור לשיחות".

שר החוץ הישראלי הבטיח כי "נפתח שגרירות במנאמה ושגרירות בחריין תיפתח בישראל מוקדם ככל האפשר. הוריתי לדיפלומטיה הישראלית להמשיך לקדם יחסים כלכליים ביננו כדי שכל אזרח ישראלי ונתין בחרייני ייהנו מפירות השלום. שמח להודיע שאזרחי בחריין יוכלו לבקש ויזה אונליין לישראל. מבטיח לבוא לבקר במנאמה בקרוב ונמשיך את הדיון שהתחלנו בו היום כדי להמשיך ולקדם את היחסים בינינו, אינשאללה סלאם עליכום, וולקאם".

שר החוץ הבחרייני אמר בפתח דבריו: "תודה על המילים היפות, ועל ההזמנה לעשות את הביקור ההיסטורי הראשון אי פעם של משלחת בחריינית בישראל. לפני 43 שנים כמעט סאדאת ביקר לראשונה בישראל, זורע את הזרעים של השלום האזורי שאנו נהנים מהם היום. אני חושב שהולם שאני עורך את הביקור הזה כל כך קרוב ליום השנה הזה. הוא האמין בחשיבות השלום, דו קיום, כבוד הדדי וקבלת האחר. אלו הערכים שתמיד הובילו את אומת בחריין ושעודדו את בחריין לפעול עבור שלום לכולם".

"אני מעודד מאוד מהפתיחות והיעילות של השיח עם אשכנזי", אמר א-זיאני והוסיף: "יש רצון הדדי לגרום לשיתוף הפעולה הזה לעבוד ולהדגים כיצד הוא יביא תוצאות חיוביות ברורות למדינותינו ולאזור".

"ביקשתי מאשכנזי לפתוח שגרירות בחריינית בירושלים וכן אישרנו את בקשת ישראל לפתוח שגרירות במנאמה. דנו בדרכים בהן מדינותינו יכולות לעבוד ביחד כדי להשיג שלום ארוך טווח באזור ויציבות אזורית תוך מאבק בטרור וליצור תרבות של שיח והבנה. הזמנתי את אשכנזי להצטרף אלינו בחודש הבא במנאמה להמשך הדיאלוג והוא הסכים. מאמין שזו תהיה הזדמנות לייצר שיח ושיתופי פעולה ביטחוניים ומצפה לארח את אשכנזי במנאמה", סיכם.

במהלך הביקור ייפגש שר החוץ הבחרייני עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וייחתם הסכם התעופה בין המדינות בהשתתפות שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו. 

המשלחת הבחריינית התקבלה בטקס חגיגי בנתב"ג. לאחר מכן התקיימה כאמור פגישה אישית בין א-זיאני לאשכנזי ולאחריה פגישת צוותי עבודה. בהמשך, צפוי מפגש טרילטרלי בהשתתפות נתניהו ופומפאו, ובסיומו ימסרו הצהרות משותפות לתקשורת. לסיום, תתקיים פגישה אישית בין שר החוץ הבחרייני לנתניהו. 
טקס חתימת הסכם השלום עם איחוד האמירויות ובחריין (צילום: רויטרס)
טקס חתימת הסכם השלום עם איחוד האמירויות ובחריין (צילום: רויטרס)
כזכור, בשבוע שעבר אישרה מליאת הכנסת את הסכם הנורמליזציה בין ישראל וממלכת בחריין, ברוב של 62 תומכים מול 14 מתנגדים. לפני חודש בדיוק המריאה המשלחת הישראלית הרשמית הראשונה למנאמה בירת בחריין, שם חתמה על סדרת הסכמים בילטרליים ושיתופי פעולה במגוון תחומים צבאיים ואזרחיים כאחד.
נתניהו הכריז על הסכם שלום עם בחריין

שר החוץ הבחרייני נפגש עם הנשיא ריבלין

בהמשך היום נפגש א-זיאני עם נשיא המדינה ראובן ריבלין. השניים נשאו ברכות ונאומים משותפים בבית הנשיא וקראו להמשך קידום מאמץ השלום באזור, וטרחו לציין את המאמץ לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

בנאומו התייחס הנשיא ריבלין למשבר הקורונה העולמי וייחל ליום בו תיירים ישראלים יוכלו לבקר בבחריין ותיירים בחריינים יוכלו לבקר בישראל. בנוסף, התייחס לשיתוף הפעולה המדעי והטכנולוגי הנרקם בין המדינות: "ישראל פועלת רבות ובגאווה למען פיתוח טכנולוגיות מים, ביטחון תזונתי, בריאות, איכות הסביבה, ועוד. אנו חולקים רבים מהאתגרים הללו, יחד נוכל להתגבר עליהם. יחד נוכל לעשות רבות למען עתיד טוב לכל עמי האזור. וכן כוונתי היא עתיד טוב יותר, לכל העמים, גם כמובן שכנינו הפלסטינים".

ריבלין המשיך ואמר: "הידידות החדשה בין ישראל לבחריין, ולבין מדינות נוספות באזורנו, מבהירה כי השלום אפשרי, והעולם לא יחכה. לפלסטינים ברצוני להבהיר כי ישראל רוצה לחיות בשלום במרחב. יהודים ומוסלמים, כולנו בניו של אברהם, ישראלים ופלסטינים- לא נגזר עלינו לחיות יחד, נועדנו לחיות יחד. הגיע העת לבנות אמון ולעשות שלום".

בנוסף, התייחס נשיא המדינה למותו של ראש ממשלת בחריין לאחרונה, ח'ליפה בן סלמאן אאל ח'ליפה. ריבלין הביע את תנחומיו ואיחל לשני העמים להמשיך לחיות בשלום ובשגשוג. בנוסף, הודיע הנשיא ריבלין לשר החוץ הבחרייני על כוונתו להזמין לביקור בישראל את מלך בחריין.

שר החוץ הבחרייני עם טראמפ בבית הלבן (צילום: REUTERS/Al Drago)
שר החוץ הבחרייני עם טראמפ בבית הלבן (צילום: REUTERS/Al Drago)

שר החוץ הבחרייני הודה לנשיא ריבלין על מילותיו החמות והביע את נכונות ממשלתו להמשיך ולקדם את תהליך השלום באזור. בדבריו אמר א-זיאני: "אני מגיע ממדינה המאמינה בשלום ודו קיום, סובלנות וכיבוד האחר. אני מאמין גדול בשלום והמלך ח'מד פועל נמרצות לשלום. יש לנו את האמונה ששלום באזור הוא אכן בר השגה. להשיג שלום אין אומר שיגיע בקלות, אך כשותפים עלינו לעבוד יחד ולהרוויח את פירותיו. אין לנו ברירה אלא להשיג את השלום".