שר התקשורת וחבר הכנסת יועז הנדל מקדם בחודשים האחרונים את "תוכנית הסיבים", אשר תאפשר תשתית אינטרנט מהירה לכל תושבי מדינת ישראל. 

כחלק מהתוכנית תונח תשתית לסיב אופטי שתאפשר גלישת אינטרנט במהירויות גבוהות מאוד. מכיוון שחברת בזק טוענת שחיבור הפריפריה לתשתית זו אינה כלכלית עבורה, הוקמה קרן שהיא למעשה קרן ממשלתית אשר תסבסד את הנחת התשתית באזורי הספר. 

ראש מועצת שומרון יוסי דגן טען כי על פי החלטת שר התקשורת, יתועדפו כל יישובי הגבול - יישובי הספר מעוטף עזה דרך הנגב, הגליל, הערבה - כולם מלבד יישובי יו"ש . 

בעקבות כך פנה דגן במכתב דחוף לשר הנדל, זאת לאחר שנפגש ושוחח עם השר, בו הוא קרא לו לחזור בו מהחלטתו להדיר את יו"ש מהתוכנית לתיעדוף יישובי ספר לחיבור לתשתית האינטרנט המתקדמת וכתב: "לתדהמתי התברר לי כי בהחלטה תמוהה ביותר, בחר משרד התקשורת לתעדף את כלל אזורי הספר במדינת ישראל -  מלבד אזור יו"ש אשר איננו מתועדף. דבר זה אושר הן על ידך בפניי והן בכתב על ידי יועצך בפני המועצה האזורית שומרון".

"לא ייתכן שמשרד התקשורת של מדינת ישראל יחרים בצורה ברורה חצי מליון אזרחים של מדינת ישראל", כתב דגן והוסיף: "יישובי הר חברון הם פריפריה לא פחות מהנגב הצפוני, והישובים איתמר ואלון מורה הם לא פחות אזור קו עימות ואזור ספר מעוטף עזה (שתיהן צמודות לרשות הפלסטינית ושתיהן סופגות טרור)".

לדבריו, "החלטה זו הלכה למעשה הופכת את כל תושבי יו"ש לסוג ב', והטענה שבשלב מסוים כל הישובים בארץ יחוברו לתשתית אינטרנט נאותה אינה רלוונטית משום שאם מתעדפים את כל אזורי הספר מלבד יו"ש אנחנו נהיה אחרונים ויש לכך משמעויות דרמטיות". 

בסיום פנה דגן לשר הנדל וכתב: "כמי שאני מכיר אותך כאיש ישר דרך, אני קורא לך להפוך את ההחלטה משום שאחרת אתה גוזר על יו"ש בעוד שלוש שנים להיות שנות דור אחורה. זאת, בזמן שגם כך יו"ש סובלת מבעיית תשתיות, בהן תשתיות אינטרנט, קשה".

יהודה ושומרון, ארכיון (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
יהודה ושומרון, ארכיון (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

מלשכת שר התקשורת נמסר בתגובה כי "לצערנו יוסי דגן לא הצליח להבין את הרפורמות בשוק התקשורת. תושבי השומרון לא זקוקים לאוויר בתקשורת אלא לתשתיות תקשורת. מה שכתב זה גיבוב של פרטים לא נכונים. אין ביניהם לבין המציאות שום קשר. אנו מציעים לו לפנות לחבריו ראשי המועצות באיו״ש שנהנים מהמהפכה בשוק התקשורת, למען רווחת תושביהם. הם יסבירו לו על עבודת משרד התקשורת ואיך מקדמים תשתיות".

עוד מסרה הלשכה, כי "רק השבוע חוברה העיר מעלה אדומים לסיבים אופטיים, אריאל בדרך, בזק ושאר החברות קיבלו רישיון כדי לתת שירות באיו״ש אחרי 36 שנה. שר התקשורת מציע למועצה לקחת פרויקטור לעניין שמבין בתחום התשתיות".

בסביבת שר התקשורת הסבירו כי במתווה סיבים שהובא לממשלה ע"י השר הנדל ואושר, כתוב כך: "על שר הביטחון להנחות את המפקד הצבאי להטמיע, בשינויים המחויבים וככל הנדרש, את יישום החלטה זו לגבי תשתית התקשורת ביהודה ושומרון, וכל הוראה רלוונטית אחרת שתינתן בהמשך לה, וכן להנחות את שר התקשורת לערוך התאמות על מנת לאפשר יישום של ההחלטה כאמור באזור יהודה ושומרון, ככל שיידרשו.

בנוסף, בתזכיר חוק שנמצא על שולחן הממשלה כתוב שתהיה פריסה בכל מקום בישראל ובכלל כך באזורי יהודה ושומרון, הן על ידי בזק והן על ידי קופת התמרוץ". 

מהמועצה אזורית שומרון נמסר: "על פי התגובה כנראה שבמשרד התקשורת שכחו אמת מה היא. בכדי לדייק את העובדות: הערים אריאל ומעלה אדומים חוברו לתוכנית הסיבים משום שמדובר בישובים גדולים שחיבורם לתשתית הסיבים האופטיים כלכלית לבזק. הבעיה נוצרה בישובים הקטנים שחיבורם לתשתית הסיבים אינה רווחית לבזק, דוגמת יישובים בערבה, בגולן וביו"ש, ועל כן משרד התקשורת הקים קרן ממשלתית שתסבסד את החיבור של יישובים אלו לתשתית האינטרנט המתקדמת, אלא שבהחלטה תמוהה כאמור הוחלט להדיר את יו"ש. המועצה אזורית שומרון והמחנה הלאומי כולו ייאבקו ויסכלו את ההדרה הזו שכמוה אין באף משרד ממשלתי. פרויקט הסיבים הוא הפקרה של יו"ש והפיכת התושבים לתושבים סוג ב'".