אחרי הגשמים העזים שירדו אמש ברחבי הארץ וגרמו לשיטפונות והצפות בערים רבות, מזג האוויר הסוער צפוי להיחלש מעט היום (שישי), עם גשם מקומי בצפון הארץ ובמרכזה יחד עם עלייה קלה בטמפרטורות. בשעות הצהריים קיים חשש קל משיטפונות בבקעת הירדן, במדבר יהודה ובים המלח.

הגשם צפוי להמשיך לרדת גם בסוף השבוע, כאשר בשבת יהיה מעונן חלקית עד מעונן. בצפון הארץ ובמרכזה עדיין צפוי גשם מקומי. במדבר יהודה וים המלח קיים חשש קל משיטפונות. תחול עליה קלה נוספת בטמפרטורות והן תהיינה רגילות בעונה. בימים ראשון ושני לא צפוי גשם ולא יהיה שינוי ניכר בטמפרטורות. 

רכבים נתקעו בהצפות בהרצליה. צילום: אנשי הדממה בפייסבוק

המשקעים הרבים שירדו אתמול הביאו למבצעי חילוץ דרמטיים, קריסת תשתיות, נזקים כבדים לרכוש ועומסי תנועה כבדים, והוכיחו שוב כי מדינת ישראל בשנת 2020 לא ערוכה עדיין להתמודדות עם כמויות גדולות של גשם.

צוותי כבאות והצלה, משטרה ומד”א הוזעקו למאות אירועי הצפות ושיטפונות ולחילוצים של עשרות לכודים. בחלק מהאירועים אף היה חשש לפגיעה בחיי אדם ולנזקי גוף, אך למרבה המזל החילוצים הסתיימו ללא נפגעים. “בכל פעם זה חוזר על עצמו. כמה שעות של גשם - והכל קורס”, התלונן נהג כאשר גילה שצומת גלילות נחסם בשל הצפות.

הצפות בהוד השרון. צילום: מתן וסרמן

ההצפות והשיטפונות התמקדו הפעם ברחובות ובצירי תנועה מרכזיים בערי השרון, בצפון תל אביב וברמת אביב, בבני ברק, בדרך בגין ברמת גן, והגיעו עד אשקלון. מבצע החילוץ המורכב ביותר היה בהוד השרון, שבה הוצפו הרחובות האודם, שביל התיכון וז’בוטינסקי. כוחות גדולים של כבאות והצלה הוזעקו לסייע בחילוצם של כ־40 ילדים מגני ילדים ברחוב שביל התיכון.

למקום הוחשו גם סירות גומי, ששטו בכבישים שהפכו לנחלים זורמים. בתום מבצע דרמטי הילדים חולצו ללא פגע מהגנים המוצפים, ולהורים המודאגים נשלחו הודעות כי לא נשקפת סכנה ליקיריהם. במקביל, חולצו שישה בני אדם נוספים בהוד השרון. 

צוות חילוץ בהצפה ברחוב שביל התיכון בהוד השרון (צילום: כבאות והצלה)
צוות חילוץ בהצפה ברחוב שביל התיכון בהוד השרון (צילום: כבאות והצלה)

ההצפות גרמו לנזקים כבדים לכלי רכב, חניונים תת־קרקעיים ומעליות באזור, ודיירים לא יכלו לצאת מבתיהם. “כמעט בכל שנה הסיפור הזה חוזר על עצמו - הכביש והצומת מוצפים, ואז המים מציפים גם את החניון והכניסה לבניין”, התלונן תושב ותיק המתגורר ברחוב האודם בהוד השרון.
הצפות אירעו בערים נוספות בשרון, ובהן רעננה, כפר סבא, הרצליה ורמת השרון.

בהרצליה נסגרה תחנת הרכבת, ונוסעים שהיו בתחנה פונו בסיוע סירות שהובאו למקום על ידי צוללני יחידת להבה של כבאות והצלה. “כל המנהרה בתחנה הייתה מוצפת, והזהירו אותנו שלא לנסות לצאת מהתחנה. המתנו בחוסר ודאות - עד שחולצנו בסירה שהובאה למקום”, סיפרה אחת הנוסעות.

ברמת גן היו הצפות ברחובות החי”ל, הבנים, שדרות ירושלים ודרך בגין שעל גבול תל אביב. בבני ברק חולצו דיירים מדירות שהוצפו ברחוב הר עמיאל. באירוע נוסף בבני ברק הוצפה דירה ברחוב אשל אברהם, ושמונת הדיירים חולצו מתוכה. 

נהג על גג מכונית ברחוב שהוצף ברמת גן (צילום: יואל מילר)
נהג על גג מכונית ברחוב שהוצף ברמת גן (צילום: יואל מילר)

בראשון לציון הוצפה דירה ברחוב דוד המלך, והדיירים שנלכדו בתוכה חולצו על ידי צוות החירום. ברחוב מבצע סיני בחולון קרס חלק מתקרה בקומת הגג של הבניין והדיירים חולצו מהדירה. בנהריה הוצפו רחובות מרכזיים בעיר ותושבים נלכדו בדירותיהם. המשטרה חסמה את הרחובות הסמוכים לנחל מחשש שיעלה על גדותיו.

כוחות חילוץ גם הוזנקו לסייע לנהג שנתקע עם רכבו ברחוב אלי כהן באשקלון, שהוצף בשל הגשמים. סמוך לצומת זיקים, לכיוון גברעם ליד כביש 4, שקע רכב מתחת לגשר במים ורק הגג נותר חשוף. למרבה המזל האירוע הסתיים ללא נפגעים. במרינה בהרצליה נפל רוכב טרקטורון כן 56 לתוך בור שנפער במדרכה. הוא פונה על ידי מד”א במצב קל לבית החולים מאיר, כשהוא סובל מחבלת ראש. 

גם צירי תנועה בין־עירוניים נחסמו בשל הצפות, ונוצרו שיבושים קשים ופקקי תנועה ענקיים. צומת גלילות נחסם לתנועת כלי רכב מדרך נמיר ויוניצמן בשל הצפה. בנוסף, משטרת התנועה נאלצה לסגור את כביש 2 ממחלף שפיים לכיוון דרום וכביש 5 ממערב לכביש 2 לצפון. 

חילוץ רכב בשטפון בגברעם (צילום: דוברות כבאות והצלה)
חילוץ רכב בשטפון בגברעם (צילום: דוברות כבאות והצלה)

ההצפות ובעיות התשתית לא פסחו גם על בסיסי צה”ל, בעיקר במרכז הארץ בבסיסי גלילות ובבסיס הקריה בתל אביב. ההצפות גרמו לנזק למבנים וגם למערכות תקשוב ומחשבים בשל המים שהציפו מבנים, חדרי מגורים ומשרדים וגם שטחים גדולים בתוך הבסיס. בסרטונים שהפיצו חיילים ברשתות החברתיות נראו מחזות שבהם טרקטור מעביר חיילים באמצעות הכף בשל הצפה בתוך הבסיס.

בבסיס ההדרכה של חיל המודיעין, המים הציפו את מגורי החיילים והגיעו לגובה חצי מטר לפחות. בצה”ל עדכנו אתמול כי המשקעים הרבים שירדו בשעת הבוקר גרמו לנזק למבנים ולמערכות תקשוביות, אבל הוסיפו כי לא נגרמה פגיעה בכשירות המבצעית של אותם בסיסים בקריה בתל אביב ובגלילות.

טרקטור מחלץ חיילים בבסיס שהוצף (צילום: דובר צה''ל)
טרקטור מחלץ חיילים בבסיס שהוצף (צילום: דובר צה''ל)

שיא המשקעים בכפר הירוק: 70.6 מ"מ

באזור השרון ובצפון תל אביב נמדדה אתמול הכמות הגבוהה ביותר של משקעים במערכת החורפית הנוכחית. על פי נתוני השירות המטאורולוגי בבית דגן, בתחנת הכפר הירוק נמדדו 70.6 מ"מ. מרבית המשקעים ירדו אתמול בבוקר במשך כשלוש שעות ברציפות. בתחנת ראש הנקרה שבגליל המערבי ירדו 30.2 מ"מ, בצמח, שבדרום הכנרת – 38, בחיפה 30, באשקלון – 29.6, ובנגבה – 16.6. 

מפלס הכנרת עלה במהלך היממה הקודמת ב־2.5 ס"מ. אף שהחורף רק החל, המפלס נמוך כעת ב־1.155 מטרים מהקו האדום העליון. חוץ מהגשם הרב שירד הלילה, מתחילת המערכת החורפית נרשמו 2,097 ברקים ברחבי הארץ - נתון גבוה פי 16 מהממוצע החודשי. כך על פי מעבדת הברקים של חברת החשמל.

על פי התחזית, בצפון הארץ ובמרכזה צפוי היום גשם מקומי, ובשעות אחר הצהריים קיים חשש קל משיטפונות בבקעת הירדן, במדבר יהודה ובים המלח. במקביל, תחול היום עלייה קלה בטמפרטורות. מידות החום בתל אביב יגיעו ל־20 מעלות, בירושלים – 16, בלוד – 21, בטבריה – 20, בחיפה – 17, בצפת – 13, בבאר שבע – 20, ובאילת – 25.

מחר צפוי עדיין גשם מקומי בצפון הארץ ובמרכזה, ובמדבר יהודה קיים חשש קל משיטפונות. שמורות הטבע באזור נסגרו לתנועת מטיילים. עם זאת, צפויה  עלייה קלה נוספת במידות החום, והן יהיו רגילות לעונה. בימים ראשון ושני לא צפוי שינוי ניכר במזג האוויר.