שופט בית המשפט העליון מני מזוז הודיע אתמול על פרישתו מן התפקיד בחודש אפריל. פרופסור יואב דותן מהאוניברסיטה העברית שוחח היום (שלישי) ב-103FM עם אריה אלדד ורועי עידן התייחס להודעת הפרישה והביע את דעתו על העמדות הפוליטיות שמייצג מזוז, שפעמים רבות נתפס כליברלי ואקטיביסט. "אני לא מקבל שאלה היו עמדותיו. למזוז היו עמדות מסוימות בכל מיני נושאים, אפשר לשייך את העמדות לצד היותר ליברלי בהקשרים מסוימים ולצד הפחות ליברלי בהקשרים אחרים, הדברים מורכבים".

הודעה מפתיעה אתמול של שופט ביהמ"ש העליון מני מזוז שהוא מתכוון בחודש אפריל לסיים את כהונתו ולפרוש. הכותרות בעיתון אמרו שאולי זה הסוף של הרוב הליברלי או האקטיביסטי בביהמ"ש העליון. האם עד כדי כך?
"המונחים ליברלי ואקטיביסטי הם מנוחים יחסיים, אקטיביזם אין בכלל הסכמה מה זה. אני לא חושב שיש כרגע רוב אקטיביסטי או ליברלי בביהמ"ש העליון. יש שופטים עם השקפות כאלו ואחרות בעניינים שונים כך שאני בוודאי לא מדבר במונחים כאלה לשום כיוון".

העובדה שמני מזוז נשא במשך שנים רבות דגל של שמאל מבחינתי. האומנם? 
"אני לא מקבל שאלה היו עמדותיו. מזוז היו עמדות מסוימות בכל מיני נושאים אפשר לשייך את העמדות לצד היותר ליברלי בהקשרים מסוימים ולצד הפחות ליברלי בהקשרים אחרים, הדברים מורכבים. אנחנו מדברים על פסיקות משפטיות והשיקוף של הדברים כפי שנעשה הרבה פעמים על ידי אמצעי התקשורת הוא מאוד בעייתי משום שהוא פשטני ושטחי בראש ובראשונה. אני לא רואה הבדלים כאלה גדולים, יש שופטים שמנו אותם ברשימה של השופטים הלא ליברלים, אני עוקב אחר פסיקת בג"ץ בצורה מאוד מדוקדקת ואתה יודע שבכלל 99 אחוז מהחלטות בג"ץ אין בהם בכלל דעת מיעוט".

משהו טוב או רע?
"אני אומר את זה בתור עובדה. זה לא בהכרח משהו רע". 

הצהלה בימין והבכי בשמאל לא לעניין?
"נכון".

למה הוא עושה זאת?
"אני לא מייצג פה אף אחד. אנשים לא מודעים לזה, השיפוט בעליון הוא לא מלכות, הוא קודם כל עבדות האנשים האלה ראויים לכל הערכה כי אני בספק אם יש מישהו במדינת ישראל שעובד קשה כמוהם".

אני בטוח שיש כמה.
"אני לא מכיר, במערכת המשפטית אין".

מבחינת שעות עבודה?
"שוב, אני חושב שלא כל כך מבינים את זה, ביהמ"ש העליון האמריקני דן בערך ב-70 מקרים בשנה, הישראלי דן ב-10,000".

כי יש זכות עמידה.
"זו אגדה אורבנית".

זה לא הדלת שהם פתחו אלא הקוטריות של העם הציוני?
"הם בית משפט לערעורים אזרחיים ופליליים, על רצח, על אונס, על עבירות של פשיעה מאורגנת".

העתירות זה העומס העיקרי?
"סטטיסטית זה לא נכון, עתירות לבג"ץ הן בקושי 25 אחוז מהתיקים לביהמ"ש העליון. הם עסוקים בערעורים אזרחיים בעניינים שלא מעניינים את הציבור ברובם המכריע, גם העתירות לבג"ץ ברובן המכריע עוסקות בענייניים לא פוליטיים לכן העומס העצום על ביהמ"ש העליון, ההרחבה של זכות העמידה בשיפוט שאני באופן אישי התנגדתי לה, זה לא מה שיוצר את העומס על ביהמ"ש העליון, זה פשוט לא נכון". הפרישה המוקדמת של מזוז היא לא הראשונה וזה נובע להערכתי בראש ובראשונה מהעומס הכבד הנוראי שמוטל על שופטי ביהמ"ש העליון ולא כל אחד מוכן לעשות את זה עד גיל 70".