זינוק חד בפניות למוקד 118 של משרד העבודה והרווחה בעקבות הקמפיין לעידוד דיווח על אלימות במשפחה. מנתוני המוקד שהגיעו לידי "מעריב", עולה כי מאז שעלה הקמפיין זינק מספר הפונים בנוגע לאלימות במשפחה כמעט פי שניים בהשוואה לימים שקדמו לעלייתו לאוויר בסוף החודש שעבר. על פי הנתונים, מ־14 פניות בממוצע ביום בנושא אלימות במשפחה - לאחר עלייתו התקבלו מדי יום כ־24 פניות בממוצע.

מעליית הקמפיין לאוויר ב־24 בנובמבר ועד 5 בדצמבר התקבלו במוקד 580 פניות בנושא אלימות במשפחה בסך הכל. זאת לעומת 380 פניות בתקופה המקבילה בשנת 2019, עלייה של כמעט 50% במספר הפונים. 61 מהפניות שהתקבלו הופנו למשטרת ישראל.

הקמפיין הוא יוזמה של משרד הרווחה והוועדה הבין־משרדית למאבק באלימות במשפחה, והוא עלה לאוויר ערב היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים שצוין בסוף החודש שעבר. קמפיין המשרד הפנה לאתר אינטרנט ייעודי שבו שאלון לאבחון עצמי עבור אנשים שלא מעוניינים לפנות למוקד.

מודעת אבל שנתלתה מול ישיבת הוועדה למאבק באלימות במשפחה (צילום: פעילות לוט''ם)
מודעת אבל שנתלתה מול ישיבת הוועדה למאבק באלימות במשפחה (צילום: פעילות לוט''ם)

מנתוני האתר עולה כי בסך הכל נכנסו אליו 84 אלף אנשים כאשר ב־25 בנובמבר, שבו צוין היום הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים, נכנסו לאתר מספר שיא של 13 אלף מבקרים. עוד עולה מהנתונים, כי מתוך האנשים שנכנסו לאתר עד כה, 31 אלף החלו למלא את השאלון לאבחון עצמי כאשר קרוב ל־15 אלף מהם השלימו את כולו.

67% העידו כי הם ממלאים את השאלון כדי לאבחן את מצבם האישי, בעוד ש־33% העידו שהם ממלאים את השאלון כדי לאבחן מצב של אדם קרוב אחר. מתוצאות השאלונים עולה כי מרבית הנשאלים, כ־12 אלף, קיבלו תוצאה המעידה על רמת מסוכנות נמוכה, 2,234 קיבלו תוצאה המעידה על רמת מסוכנות בינונית, ו־201 מהאנשים שמילאו את השאלון קיבלו תוצאה המעידה על רמת מסוכנות גבוהה.

איריס פלורנטין, סמנכ"לית שירותים חברתיים ומי שעומדת בראש הוועדה הבין־משרדית לטיפול באלימות במשפחה, אמרה: "אנחנו ממשיכים לפתח מענים לאנשים הנמצאים במעגל האלימות והשאלון שגיבשנו בשיתוף פורום מיכל סלה ז"ל הוא כלי נוסף שבו אנשים יכולים להעריך בעצמם את מידת הסיכון שבה הם נמצאים. הצעד הבא בתוכנית הוא פתיחת ארבעה מרכזי חירום ברחבי הארץ שיהיו פתוחים 24/7 ומאוישים באנשי מקצוע מכל המקצועות הרלוונטיים לטיפול באלימות במשפחה".

שר העבודה והרווחה איציק שמולי הוסיף: "ההיענות לקמפיין מעידה עד כמה התופעה הקשה הזאת היא רחבה. הקמפיין הלא פחות חשוב הוא המהלך שאני מוביל בממשלה ביחד עם שר המשפטים לשורה של שינויי חקיקה שיאפשרו לנו התמודדות טובה יותר עם מצבים כאלו ובראשם טיפול שיקומי חובה לגברים אלימים".

את השאלון לאבחון מצבי סיכון ניתן למצוא בכתובת i-risk.co.il.