המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עורכת הדין עמית מררי, שלחה היום (שישי) מכתב לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה בו העבירה ביקורת על החלטתו שלא לחסן אסירים בבתי הכלא בעקבות "חוסר סמכות", במכתב נגדי, אוחנה תקף בחזרה והדגיש כי כל עוד הם לא חלק מהממשלה, הם לא יכולים להחליט".

"יש לכם, ולכל מי שמעוניין בכך, עד יום 21.2.4 להגיש את שמכם באחת מרשימות המועמדים לכנסת ה-24 ,ובמידה ותיבחרו לכנסת ולממשלה, בהחלט תוכלו לעשות כן. עד אז, הואיל והאחריות על כלל הגופים הכפופים למשרד הבט"פ מונחת על כתפיי, ואת הדין וחשבון לציבור אתן אני, ולא אתם - החלטתי תעמוד בעינה", פירט אוחנה במכתבו.

בפתח מכתבו הסביר אוחנה את המניעים להחלטתו: "לאחרונה הנחיתי כי יש להשלים את חיסוני סגל שירות בתי הסוהר, שלהבדיל מהאסירים - נכנס ויוצא מבתי הסוהר ועל כן מידת הסיכון בקרבו גבוהה יותר, בטרם מתחילים בחיסוני אוכלוסיית האסירים. גם לאחר שיושלם המהלך של חיסוני הסגל, אבחן את חיסוני האסירים ביחס להתקדמות החיסונים בקרב אוכלוסיית אזרחי ישראל שאינם אסירים. תאמתי את עמדתי זו עם עמיתי הממונה על פרופסור גרוטו, שר הבריאות חה"כ יולי אדלשטיין".

כאמור, בדבריה מחתה עורכת הדין מררי ביקורת על החלטתו של אוחנה, באומרה כי "אנו סבורים שהחלטה זו ניתנה בחוסר סמכות, ולפיכך
אינה יכולה לעמוד . זכותם של אסירים ועצורים לקבלת טיפול רפואי מעוגנת בחוק ובפסיקה, ובהתאם לכך – על שירות בתי הסוהר לספק להם שירות רפואי באופן שיבטיח כי זכות זו לא תיפגע כתוצאה מכליאתם. אין בחקיקה כל מקור סמכות המאפשר לפגוע בזכות זו בהנחיה המנוגדת למתווה משרד הבריאות בנושא זה".

המשנה ליועמ"ש בביקורת על השר אמיר אוחנה by maariv on Scribd

בתוך כך, יצאו איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית נגד אוחנה גם הם. "עמדת ארגוני בריאות בעולם ובישראל היא להתייחס לאסירים כאוכלוסייה שבויה, בהקשר של הקורונה מדובר באוכלוסייה בסיכון, הן בשל מחלות רקע והן בשל הימצאותה בתנאי צפיפות המגבירים את הסיכון לתחלואה ותמותה".

עוד הוסיפו כי "זאת אוכלוסייה אשר קיימת גם לה הזכות לבריאות כזכות אדם בסיסית. ישנה חובה אתית על מדינת ישראל להציע את החיסונים לאוכלוסיית האסירים. עמדת השר לבטחון פנים מנוגדת להנחיות הבריאות ומסכנת חיי אדם".