ויכוח התפתח לפני מספר ימים בין השר לבטחון פנים, אמיר אוחנה, לבין המשנה ליועמ"ש, עורכת הדין עמית מררי, באשר להחלטתו שלא לחסן אסירים בטחוניים בשלב זה. רן גולדשטיין, מנכ"ל 'רופאים לזכויות אדם', שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב ב-103FM, תמך במררי והסביר למה הוא בעד מבצע התחסנות בשב"ס: "לשר אוחנה אין את הסמכות למנוע מהאסירים את החיסון הדרוש כל כך".

ארגוני זכויות אדם עתרו נגד סירובו של השר אוחנה לחיסון אסירים. למה העתירה הזו?
"כי אנחנו חושבים שגם לכלואים מגיעה הזכות להתחסן, ובכלל הזכות לבריאות בדיוק כמו כל בן אדם אחר. במקרה הזה, לשר אוחנה, אין את הסמכות למנוע מהאסירים לקבל את החיסון הדרוש כל כך".

אתה יודע שיגידו לך שמדובר ברוצחים\ אנסים, ומחבלים. אנשים מתחתית הסולם החברתי. אז למה שהם יתחסנו בכלל?
"אכן אומרים לנו את זה, אגב, כולל השר אוחנה. העניין הוא שאנחנו כחברה מענישים אנשים, כולאים אותם בבתי הכלא ושוללים את חירותם, אבל באף פסק דין לא כתוב שיש לשלול את בריאותם, או לפגוע בהם באיזושהי צורה אחרת. יותר מזה, אפילו תקנות שב"ס מדברות על כך שהבריאות של האסירים צריכה להיות ככל האפשר כמו הבריאות של האזרחים שנמצאים בחוץ.

זאת אומרת, שגם לאסירים מגיעה הזכות לבריאות ולכן גם אסירים יכולים לראות רופאים מומחים כשצריך, לעבור ניתוח, או כל דבר אחר בדיוק כמוני וכמוך. מעבר לזה, גיל האסירים הכרונולוגי לא דומה לגיל הפיזי שלהם. משמע שאם אסיר הוא בן 50 אז יש להתייחס אליו כבן 60 ואפילו כבן 65".

למה?
"כי למרות הכל בכלא שירותי הבריאות אינם כפי שהם בחוץ, ובכלא יש תנאים סניטרים יותר קשים. יש צפיפות, ויש אוויר פחות טוב ממה שיש בחוץ. כל התנאים האלה מובילים לכך שבריאותם של האסירים נפגעת, ולא רק בישראל כמובן".

לא כולם במצב קטסטרופלי. אתה יודע. חלקם מקבלים שם תנאים לא רעים בכלל, יוצאים וחיים עוד 20 ו־30 שנה  אחרי זה. כלומר, תלוי באיזה גיל אתה יוצא משם. 
"תראי, העובדה שהאסירים נמצאים בבתי הכלא לא אומרת שהם על אי בודד ולא נקבל אותם במערכת הבריאות הציבורית. גם עכשיו כשהיו אסירים חולי קורונה הם התאשפזו בבתי חולים כמוני וכמוך. העומס על מערכת הבריאות מגיע גם מבתי הכלא. הנתון האחרון שאנחנו יודעים עליו הוא בסביבות 80 אסירים שחולים בקורונה. 48 אנשים נדבקו באירוע אחד". 

ומה עושים איתם? מבודדים אותם?
"אנחנו יודעים על ניסיונות כאלה, אבל אין מספיק חדרים בכדי לקיים את הבידוד הזה במלואו. מעבר לזה, ממה שידוע לי באחד מבתי הסוהר הקצו אזור המיועד לחולים, ואליו מעבירים אסירים חולי קורונה". 

יש לך מושג כמה סוהרים הצליחו להידבק?
"לא. זה נתון שאין לי". 

כי גם זה מסוכן. מי מטפל במאומתים האלה?
"שירות בתי הסוהר. מעבר לזה, מערכת הבריאות של שב"ס מתנהלת קצת כאי בודד. שכן, שב"ס אינו כפוף לחוק הבריאות הממלכתי, והרופאים של שב"ס אינם חברים בהסתדרות הרפואית. מה גם שההחלטה של השר אוחנה מלמדת אותנו עד כמה חשוב להכפיף את מערכת הבריאות בשב"ס לגורם שמבין ויודע. כך, החלטות שיילקחו בתחום הזה יילקחו רק מטעמים של בריאות".