לאחר ההכרזה על הכוונה לעשות כן, לפני קרוב לחצי שנה, שר החוץ, גבי אשכנזי, ושרת החוץ של קוסובו, מליסה חרדינאי, חתמו היום (שני) על הסכם כינון היחסים בין המדינות. הטקס נערך לראשונה באמצעות מערכת קיום שיחות הוידאו "זום".

במהלך הטקס אמר אשכנזי "אנחנו יודעים את מחיר המלחמה. ישראל רוצה שמדינות הבלקן יהיו יציבות, ישראל מגדירה את סרביה כחברה קרובה ואנחנו נפעל כדי להמשיך לתמוך בשלום הזה". והוסיף: "נעבוד ביחד גם בכל מה שקשור למגפת הקורונה". 

עוד הוסיף: "היום הסרנו את הלוט מעל שלט הכניסה שיוצב בפתח השגרירות. מאמין שעד פסח נחנוך סופית את שגרירות קוסובו בירושלים, בירת ישראל. כינון היחסים בין ישראל לקוסובו הוא צעד היסטורי חשוב ומרגש, המשקף את השינויים הרבים שחווה האיזור בחודשים האחרונים. היום, מצטרפת קוסובו רשמית למעגל המדינות השואף לשלום ויציבות והמכיר בישראל וירושלים בירתה".

משרד החוץ מסר כי לטקס קדמה פגישה בילאטרלית בהשתתפות שני שרי החוץ והצוותים המקצועיים, במהלכה "הדגישה שרת החוץ של קוסובו את מחויבותה של קוסובו לדזיגנציה של חזבאללה".

"תודה שהבאתם לי את הכבוד לחתום בשמכם היום. אשכנזי, תודה על העבודה הקשה שלך לקדם את היחסים שלנו", אמרה חרדינאי והוסיפה: "תודה גם על התמיכה שלכם ארצות הברית, זה לא היה קורה בלעדיכם". 

"קוסובו חיכתה הרבה זמן לכונן את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל, ביום ההיסטורי הזה ישראל היא המדינה ה-170 שמכירה בעצמאותה של קוסובו, תודה לכם", הדגישה. 

כמו כן, בטקס הוירטואלי השתתף גם מת׳יו פאלמר, סגן עוזר מזכיר המדינה לנושאים אירופאיים ואירו-אסייתיים במחלקת המדינה בארה״ב.

שר החוץ אשכנזי (צילום: דוברות משרד החוץ)
שר החוץ אשכנזי (צילום: דוברות משרד החוץ)

כזכור, הנשיא האמריקאי לשעבר, דונלד טראמפ, הכריז בתחילת חודש ספטמבר של השנה שעברה כי סרביה תעביר את השגרירות שלה בישראל לירושלים. כמו כן, הוא הכריז כי במסגרת הסכם עם ארצות הברית, קוסובו תכיר רשמית במדינת ישראל, ולהפך.

ההכרזות הגיעו במסגרת הסכם נורמליזציה בין סרביה וקוסובו, עליו הכריז טראמפ. נשיא קוסובו, האשים טאצ'י, בירך על ההסכם בציוץ בטוויטר והתחייב כי גם השגרירות הקוסוברית בישראל תוקם בירושלים.