יום המשפחה, שיצוין הערב ומחר, הוא הזדמנות לחשוף את סיפוריהן של כמה מהמשפחות האלטרנטיביות, שהאימוץ בהן אינו רשמי אבל מאוד מעשי. בישראל ישנם סוגים רבים של משפחות, כגון אלו שבהן הורות משותפת, הורות יחידנית, משפחת אומנה ואימוץ, אבל לא רבים מודעים למשפחות שמלוות נערים ונערות רבים אשר מגיעים לפנימיות ואינם זוכים לתמיכה ממשפחתם הביולוגית. 

משרד העבודה והרווחה, בשיתוף עמותת ילדים בסיכוי, מעניק לאותם נערים ונערות את ההזדמנות להגיע אל משפחות מלוות ולזכות בעורף משפחתי שאליו הם כל כך כמהים. כיום ישנן יותר מ־200 משפחות מלוות שכאלה הדואגות לכ־20% מהנערים והנערות בפנימיות שאינם יכולים לחזור בסופי השבוע אל משפחתם. משפחה מלווה היא משפחה שמוכנה ללוות ולארח ברציפות ולאורך זמן נער שמתחנך בפנימייה ושמשפחתו אינה יכולה לטפל בו ולדאוג לצרכיו או תלמיד פנימייה שהתייתם. האירוח מתקיים בשישי־שבת אחת לשבועיים, בחגים ובחופשות ארוכות. 
כך לדוגמה החליטו לפני שמונה שנים קמילה מילנר ובני משפחתה כי הם רוצים ללוות נערה, והיא מספרת: "יצאנו לאחד המסעות המשמעותיים כמשפחה כשבחרנו להרחיב אותה באופן קצת שונה ומיוחד". 

כני זוג צעירים בני 33, החליטו קמילה ובן זוגה אלון לאפשר לב' להיות חלק ממשפחתם, שכבר מנתה שני ילדים ביולוגיים. "בסופו של דבר, ב' לימדה ומלמדת אותנו בכל המסע הזה שיעור לחיים", הוסיפה קמילה. "מהרגע שנכנסה לחיינו, היא הפכה אותנו ואת הילדים לאנשים טובים ורגישים יותר. הילדים שלנו זכו באחות גדולה ונעשו מודעים חברתית יותר ומעריכים יותר את מה שיש להם".

גם ירון בראון, מנכ"ל עמותת ילדים בסיכוי, מתפקד בעצמו כמשפחה מלווה עבור שימי ב־12 השנים האחרונות. מאז עברה משפחתו עם שימי הכל - מגיוסו לצבא, דרך לימודיו האקדמיים ועד לנישואיו. ”שימי בשבילי הוא בני הבכור, ואני אסיר תודה על המסע המשמעותי עבורי שמשפחתי והוא עושים יחד". 

שלומית בירנבוים, מנהלת תחום באגף בכיר חוץ ביתי של משרד הרווחה, מוסיפה: "בני נוער רבים אשר שוהים בפנימיות מאופיינים בהיעדר עורף משפחתי המשפיע עליהם בממדים מגוונים, בדגש על הליך ההתבגרות האישי, המשפחתי והחברתי שלהם. המשרד מסייע לאותם נערים ומצליח לחבר בין משפחות מלוות אשר פותחות את לבן וביתן לבין הנערים, על מנת לסייע להם ככל הניתן". 

בראון מוסיף: "השנה כולנו חווינו טלטלה בשל משבר הקורונה, ולכן למשפחה מלווה ישנה חשיבות רבה עוד יותר. אנו מחפשים כיום עוד משפחות מלוות בכל הארץ, שיוכלו לפתוח את הלב והדלת עבור אותם ילדים ובני נוער שגדלים בפנימיות ואין להם לאן לצאת כדי לקבל את הליווי והחיבוק שהם כל כך זקוקים להם".