48.6% מכלי הרכב שנבדקו על ידי ניידות הבטיחות של משרד התחבורה והמשטרה בשנת 2020 נמצאו עם ליקויים, חלקם עם ליקויי בטיחות חמורים. כך מתריעים בעמותת אור ירוק.

על פי הנתונים, 31,498 כלי רכב נבדקו בשנה שעברה, וב־15,315 מהם נמצאו ליקויים. ב־85 כלי רכב נמצאו ליקויים חמורים שחייבו את הורדתם מהכביש בגרירה.

עוד עולה מהנתונים כי 4,040 כלי רכב (12.8%) הורדו מהכביש בגין ליקויים מחייבי תיקון וב־11,190 כלי רכב (35.5%) שנבדקו, נמצאו ליקויים מזעריים המחייבים תיקון.

14,690 כלי רכב נשקלו, במטרה לבדוק אם הם חורגים מהמשקל המותר וב־2,660 מתוכם (18.1%) נמצאו חריגות משקל מעל המותר.
390 רישיונות נהיגה ורכב נפסלו אשתקד וסכום הקנסות הסתכם ב־476 אלף שקל.

במסגרת מבצע תקינות צמיגים נבדקו 4,576 כלי רכב וצמיגים של 1,603 (35%) נמצאו לא תקינים. מתוך 1,932 משאיות (מעל 10 טון) שנבדקו, 57.5% נמצאו עם ליקויים המחייבים תיקון או ליקויים מזעריים (1,112 משאיות). 208 משאיות (10.8%) אף הורדו מהכביש בשל הליקויים החמורים שנמצאו. 

148 אוטובוסים מהתחבורה הציבורית נבדקו בשנת 2020, כאשר 18.9% מהם (28) נמצאו לא תקינים. 76 רכבי הסעות נבדקו בשנת 2020, כאשר ב־68.4% מהם נמצאו ליקויים (52 כלי רכב). 14.5% מרכבי ההסעות (11 כלי רכב) הורדו מהכביש בשל ליקויי בטיחות מחייבי תיקון. רק ב־24 רכבי הסעות לא נמצאו ליקויים.

4,156 כלי רכב נבדקו במסגרת מבצע רכב בחברה הערבית. 2,433 מהם (58.5%) נמצאו לא תקינים. 16.8% מהם הורדו מהכביש בשל ליקויים המחייבים תיקון. 

באור ירוק התריעו עוד על בעיות בטיחות חמורות בכלי רכב פלסטיניים. 683 כלי רכב פלסטינים נבדקו ו־565 מתוכם (82.7%) נמצאו עם ליקויים. 54.5% (372 כלי רכב) הורדו מהכביש בגין ליקויים מסוכנים או מחייבי תיקון.

951 אופנועים וקטנועים נבדקו כאשר ב־32.2% מהם נמצאו ליקויים (307 כלים דו־גלגליים). ב־11.8% מהאופנועים והקטנועים (111 כלי רכב) נמצאו ליקויים מסוכנים אשר חייבו את הורדתם מהכביש.

"נתוני הבדיקות מצביעים על תמונת מצב מסוכנת. כמעט כל כלי רכב שני לא תקין, וחלק מכלי הרכב שנבדקו הם פצצות מתקתקות שמסכנות את החיים של כולנו", אמר מנכ"ל אור ירוק ארז קיטה והוסיף, "מול הנתונים הקשים במשרד התחבורה רוצים להאריך את משך הטסט לרכב משנה לשנתיים. החלטה כזו עלולה להוות פגיעה קשה בתקינות כלי הרכב ופגיעה בבטיחות".

לדבריו, יש צורך להוסיף ניידות בדיקה ולבצע הרבה יותר בדיקות תקינות דרכים, כדי ליצור הרתעה בקרב הנהגים שנוסעים עם כלי רכב, שיכולים להוות מלכודת מוות במקרה של תאונת דרכים.

בתוך כך, משרד התחבורה גיבש תוכנית מקיפה להטמעת טכוגרף דיגיטלי, הרושם את פעילות הרכב ברציפות, בכל המשאיות והאוטובוסים החדשים המיובאים לישראל. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לאחרונה תקנות חדשות, שהוגשו על ידי שרת התחבורה מירי רגב.

# 4,040 כלי רכב (12.8%) הורדו מהכביש בגין ליקויים מחייבי תיקון
# 2,433 כלי רכב שנבדקו בחברה הערבית (58.5%) נמצאו לא תקינים
# 683 כלי רכב פלסטינים נבדקו ו־565 מתוכם (82.7%) נמצאו עם ליקויים