"אחרי חורף ארוך מאוד, אפשר לשבת סוף-סוף בבית קפה. התחושה היא כמו של פריחת הצומח ותקווה לעידן חדש", סיפרה תלמה יובל, תושבת ותיקה ברמת גן, על רקע השולחנות המלאים בלקוחות, שהגיעו ל"קפה שקד" בשכונת רמת חן ברמת גן, שנפתח לראשונה להושבה לאחר כחצי שנה. 

"בצהריים שלפני ערב ראש השנה עשיתי כאן מסיבת סיום ואז קיפלתי את השולחנות והכיסאות. כל הזמן המצאתי את עצמי מחדש במשלוחים וטייק וואי, אבל קיימת התרגשות רבה לחזור להושבת לקוחות", סיפר מני שקד, הבעלים של קפה שקד – "אין תחליף לישיבה בבית קפה".

כבר משעות הבוקר הגיעו לקוחות רבים והיו אף שהביאו זרי פרחים והרעיפו ברכות על הפתיחה המחודשת להושבה. "ראית געגועים אצל אנשים לשבת בבית קפה", סיפר עוד שקד – "בינתיים לא פתחנו במתכונת מלאה של הושבה בחוץ, כי עדיין חסרים עובדים, קשה מאוד לגייס בעידן החל"ת".

בחוץ, ההושבה היא על פי התוואי של התו הסגול ובפנים על פי מתווה התו הירוק. "כל מי שנכנס לשבת בתוך בית הקפה, מתבקש להציג תעודת מתחסן או מחלים. לפחות הפסקנו עם מדידות החום", סיפר עוד שקד.

עופר מילנר, הבעלים של הקפה של דבורה בשכונת רמת חן, נראה טרוד מהחזרה לשגרה המלאה. "אני עדיין מחפש עובדים, אבל רואים התרגשות מהבוקר. אנשים חיכו לזה. אני רק מקווה שלא יהיה סגר נוסף. נהיה חכמים יותר אחרי הבחירות". אחותו, אורנה, אמרה לאחר החודשים הארוכים ללא שולחנות וכיסאות בבית הקפה: "זה יום חג לנו וללקוחות".

אורנה פותחת שולחן בקפה של דבורה (צילום: משה כהן)
אורנה פותחת שולחן בקפה של דבורה (צילום: משה כהן)

בקפה אקלייר ברחוב נגבה ברמת גן, המשיכו להגיש את המשקאות בכוסות חד פעמיים ולא בספלים. "בגלל מחסור בעובדים, שלא רוצים לשוב מחל"ת, לא פתחנו את המטבח וההגשה היא עדיין בטייק-אווי, אבל הפעם אפשר לשבת", סיפר הבעלים, חיים לאלזרי.

ראובן זינגר ומרק רודניצקי, שישבו לראשונה לאחר חצי שנה בחזית בית הקפה, סיפרו: "התגעגענו לשבת ביחד ולשתות קפה בחוץ. זה לא כמו טייק-אווי, בית קפה הוא לישיבה, זה מוסד".

במרכז המסחרי בשכונת מרום נווה בתי הקפה היו שוקקים. "רואים התרגשות רבה. קיבלנו הרבה ברכות מזל טוב מלקוחות. אנשים מבסוטים לשבת בבית קפה", סיפרה איריס, מנהלת משמרת בקפה לה פטיט, על רקע השולחנות והכיסאות שהוצבו בחזית בית הקפה.

חוזרים לשגרה בקפה לה-פטיט (צילום: משה כהן)
חוזרים לשגרה בקפה לה-פטיט (צילום: משה כהן)

ברחוב ביאליק מרבית בתי הקפה נפתחו והרחוב שמצוי בעיצומה של מהפכה של מעבר מחנויות מסורתיות לעסקי בילוי ופנאי, נראה שוקק.

"זה כמו לפתוח עסק מחדש. בחודשים האחרונים אני ואחי עבדנו מבוקר עד לילה, כדי לשרוד ועשינו משלוחים ומכרנו בטייק-וואי, ללא העובדים שהוצאו לחל"ת", סיפרו האחים ויטלי ואיגור קורמן, שלפני כשנה ושמונה חודשים פתחו את בית הקפה "המעגל" ברחוב ביאליק, אבל נקלעו בהמשך לשנת הקורונה.

ויטלי ואיגור בקפה המעגל  (צילום: משה כהן)
ויטלי ואיגור בקפה המעגל (צילום: משה כהן)

"התחלנו לפני שבוע להתארגן לקראת החזרה להושבת לקוחות. הזמנו סחורה, גייסנו עובדים וצבענו את המקום. כשבבוקר לקוחות התחילו להגיע ולשבת, הייתה התרגשות גדולה. קשה לעכל שהכל חזר".

עם זאת, עדיין קיים חשש שעלול להיות סגר נוסף. "יש כל הזמן חששות, אבל למדנו להסתדר עם זה. היום נולדנו מחדש", הם הוסיפו – "גם רחוב ביאליק נולד מחדש. 20 עסקים נסגרו בשנה האחרונה, אבל במקומם נפתחים עסקים בתחום המזון, הפנאי והבילוי והביגוד". הם סיפרו עוד, שבית הקפה עדיין לא חזר לפעילות מלאה, בשל מחסור בעובדים. "קשה לגייס עובדים", היא ציינו.

אחת מהעובדות שתחזור בשבוע הבא, לאחר תקופה ארוכה תהיה מאיה, שהגיעה לביקור במקום שהפך לשוקק. "מרגש ביותר לראות את הכל חוזר למה שהיה לפני הקורונה ומצפה כבר לחזרה", היא סיפרה.

אוראל שוקר, הבעלים של פאב קרמיט בשדרות הילד, נערך לקראת הפתיחה בערב. "חבר'ה צעירים כבר מתקשרים מסוף השבוע ורוצים לחזור. כולנו חיכינו ליום הזה", הוא סיפר.

בין העסקים שנפתחו לאחרונה ברחוב ביאליק נמנים מסעדת העריקאדה ואבו כנאפה. "אנחנו מקווים שהקורונה כבר מאחורינו. חיכינו ליום הזה שנוכל לפתוח להושבה", ציינו באבו כנאפה.

בפידל בר ברחוב ביאליק שטפו את הכיסאות והשולחנות, שהעלו אבק בחודשים הארוכים שהיו מאוחסנים. "בשלב הראשון נפתח להרצה ואז נמשיך בקצב מלא. אנשים מחפשים מקומות לבילוי", סיפר דניאל, שעסק ביחד עם עובדים נוספים בהכנות האחרונות לקראת הפתיחה.

לא הרחק משם, בחומוס האחים שברחוב ביאליק 64, שנפתח לפני כשלושה חודשים, העריכו שהחזרה לשגרה מלאה לא תהיה מהירה.

"חלק מהלקוחות התרגלו למשלוחים ולטייק-וואי ויקח עוד זמן עד שהם יחזרו לשבת", הסבירו במקום – "יש ברכה בחזרה להושבה ועכשיו אנחנו עובדים כדי להחזיר את הלקוחות".