במשכן הכנסת התקיים היום (חמישי) - יום הזיכרון לשואה ולגבורה, טקס "לכל איש יש שם", שבמהלכו הקריאו נשיא המדינה, יו"ר הכנסת, ראש הממשלה, נשיאת בית המשפט העליון, שרים, חברי כנסת ואישי ציבור נוספים שמות של נספים בשואה. הטקס, המתקיים זו השנה ה־32, עמד הפעם בסימן "עד היהודי האחרון – 80 שנה לראשית ההשמדה ההמונית".

הראשון לשאת דברים היה נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין: "אנחנו מתכנסים פה היום, כדי להמשיך ולעשות במלאכת האבל והזיכרון הקדושה על אחינו ואחיותינו, בנות ובני משפחה, בנות ובני עמנו, שנספו בשואה", אמר הנשיא. "בשנה שעברה, בצל המגיפה העולמית שמוסיפה לרחף מעלינו, קיימנו את האירוע הזה במתכונת מיוחדת, ובכפוף להנחיות. עשינו זאת מכיוון שיש דברים שהם בקודש הקודשים שלנו, ושבלעדיהם – אין. גם ברגעים החשוכים ההם לפיד הזיכרון לא כבה, ואורו לא הועם".

עוד אמר ריבלין, כי "בעוד קצת יותר מחודש נציין אני ובני משפחתי עוד שנה ללכתה של נחמה, רעייתי האהובה. שנים ארוכות נהגנו להגיע לבית הזה ביום הזה, לטקס הזה, יחד. בשנה האחרונה לחייה מצבה הבריאותי לא אפשר לה להגיע ומאז עשיתי לי נוהג בימי הזיכרון הללו לקרוא בשמה את שמותיהם של בני משפחתה שנספו בשואה, שהרי אנחנו הגענו לפני 210 שנים לארץ מתוך מחשבה שהגיע הזמן לא לתקווה שנות 2,000, אלא מספיק 1,800 שנה. באתי היום לקרוא בשמה ובשמה לזכור".

אחריו עלה ראש הממשלה בנימין נתניהו שנשא נאום שנכתב על ידי רעייתו שרה: "הרצון להנציח את מתינו טבוע עמוק בטבע האנושי והוא מקבל משנה תוקף בעמנו שאיבד מיליונים. את הרצון הזה ראינו בטקס הדלקת המשואות שמרגש בכל שנה מחדש. מניה ביגונוב, ממדליקות המשואות, הקדישו את חייה, מרצה וזמנה כדי להנציח כל אחד מ-2,000 היהודים שנספו בעיירתה.

שמואל בן ארצי, אביה של רעייתי שרה, היה חלוץ וחמק מהשואה. הוא העמיד דורות של תלמידים, חלקם מוכרים לכם, שאמרו שהוא היה המחנך והמורה. הוא הביא לעולם ארבעה ילדים, אבל נטל השואה לא עזב אותו לרגע. דיברנו איתו ואמרנו לו 'בוא תחזור, תבקר את מחוזות ילדותך'. הוא לא רצה לחזור, אבל הוא רצה לשחזר והוא שחזר באמצעות שיריו הנפלאים והמטלטלים".

במהלך הטקס הודלקו שישה נרות זיכרון על ידי ניצול השואה משה קפטן, ניצולת השואה חנה גרוסמן, דור שני לניצולי שואה יאיר בן משה מלווה בבתו ח"כ יעל רון בן משה, דור שני לניצולי שואה יעל אורבך מלווה בבנה ח"כ ניר אורבך, ניצולת השואה ג'רמן ג'ורנו מלווה בנכדתה ח"כ אמילי מואטי ודור שני לניצולי שואה גלינה קושניר מלווה בבנה ח"כ אלכס קושניר. ח"כ אחמד טיבי עזב את האולם כשהגיע תורו של ח"כ איתמר בן גביר לקרוא את שמות נספי עיראק.

יועז הנדל מדליק נר בכנס לזכר קורבנות השואה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
יועז הנדל מדליק נר בכנס לזכר קורבנות השואה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)


הרבנים הראשיים קראו תהילים ואמרו קדיש, והחזן הראשי לצה"ל נשא תפילת "אל מלא רחמים". הזמר קובי אפללו ביצע בטקס את השיר "שמע". השחקנית אביב בוכלר הקריאה על במת הטקס את עדותה של ניצולת השואה כריסי אלקוצר.

אבתיסאם מראענה מדליקה נר זיכרון בכנסת לזכר הנספים  (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אבתיסאם מראענה מדליקה נר זיכרון בכנסת לזכר הנספים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

 חברי כנסת מדליקים נר לפני תחילת הטקס ליום הזיכרון לשואה ולגבורה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
חברי כנסת מדליקים נר לפני תחילת הטקס ליום הזיכרון לשואה ולגבורה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

אחמד טיבי ואבתיסאם מראענה בטקס בכנסת (צילום: אריק בנדר)
אחמד טיבי ואבתיסאם מראענה בטקס בכנסת (צילום: אריק בנדר)


בתום הקראת העדות עלו אלקוצר ובני משפחתה, ביחד עם יו"ר הכנסת יריב לוין, לשירת ההמנון הלאומי "התקווה".