מספרם של חללי מערכות ישראל משנת 1860 ועד 9.4.2021 עומד על 23,928 - כך עדכן הבוקר (שישי) משרד הביטחון, לקראת יום הזיכרון התשפ"א. בשנה האחרונה נוספו 43 חללים למניין הנופלים ועוד 69 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל.

לאחר הסגר אשתקד, השנה חוזרים לחגוג ביום העצמאות בחוצות ובאירועים בחלק מהמקומות, אבל עדיין במתכונת מצומצמת. טקס הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים יתקיים בערב יום העצמאות בנוכחות של 900 צופים בלבד, בכפוף למתווה התו הירוק, והכניסה תותר למחלימים ולמחוסנים בלבד.

גם הטקס המסורתי של אירוח 120 החיילים המצטיינים במשכן נשיא המדינה בירושלים יתקיים במתכונת מצומצמת, ורק חלקו יועבר בשידור ישיר. חידון התנ"ך העולמי לנוער יהודי יתקיים בתיאטרון ירושלים במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך יואב גלנט, אך עם קהל מצומצם של מוזמנים בלבד, והוא יועבר בשידור ישיר. טקס הענקת פרסי ישראל יתקיים גם השנה ללא קהל, והוא יצולם מראש וישודר ביום העצמאות.

בסיסי צה"ל, שעד לפני שנתיים משכו אליהם מאות אלפי מבקרים ביום העצמאות, לא ייפתחו גם השנה לביקורים. בשעות הבוקר יתקיים המטס האווירי המסורתי של חיל האוויר ברחבי הארץ. ההערכות הן שלנוכח המגבלות והמופעים המצומצמים ברוב הארץ, מאות אלפים יבלו את יום העצמאות בפיקניקים ובמנגלים ויהיו רבים נוספים שיעדיפו לנצל את היום לטיולים.

לאור הירידה בתחלואה מקורונה, בצה"ל קיבלו אתמול החלטה כי ביום הזיכרון הזה יפקדו חיילי צה"ל את כלל קברי הנופלים, כפי שנהוג בכל שנה. בבוקר יום הזיכרון לצד כל קבר של נופל יעמוד משרת בצה"ל. החיילים ואנשי הקבע אשר יפקדו את בתי העלמין יצדיעו לנופלים, יוקירו את זכרם ויקבלו את פני המשפחות השכולות. כבר בתחילת השבוע הבא, בטרם יום הזיכרון, יקבלו מפקדי צה"ל וחייליו בשיתוף נציגי משרד הביטחון את הבאים לבתי העלמין. יחד עם תלמידים מרחבי הארץ יניחו על קברי הנופלים נרות זיכרון, זרי פרחים ודגלי ישראל.

חיילים בהר הרצל (צילום: מרק ישראל סלם)
חיילים בהר הרצל (צילום: מרק ישראל סלם)

אירועי יום הזיכרון ייפתחו ביום שלישי, א' באייר תשפ"א (13.4.21), בשעה 20:00 בערב, תישמע בכל רחבי הארץ צפירת זיכרון באורך דקה, שתציין את פתיחתו של יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. מייד לאחר הצפירה יחלו עצרות הזיכרון ברחבי הארץ. הטקס המרכזי יתקיים ברחבת הכותל בירושלים. כלל הטקסים ואירועי הזיכרון יתקיימו השנה בהתאם להנחיות משרד הבריאות ועל-פי כללי התו הירוק. 

ביום רביעי, ב' באייר תשפ"א (14.4.21), בשעה 11:00 בבוקר, תישמע צפירת זיכרון באורך שתי דקות, ולאחריה יתחילו טקסי הזיכרון הממלכתיים ב-52 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ ובאתרי ההנצחה. הטקס המרכזי יתקיים בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל בירושלים. מיד לאחר הצפירה, ב-11:02, יחלוף מעל ההיכל מטס מיוחד של מטוסי קרב במבנה חסר. 

אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, האחראי על אירועי יום הזיכרון, קורא לציבור הרחב לפקוד את בתי העלמין במהלך "שבוע הזיכרון" (מיום שישי ה-9.4 ועד ערב יום הזיכרון ה-13.4). עובדי משרד הביטחון וחיילי צה"ל יקבלו את פני המגיעים ויחלקו להם מים ופרחים. ביום הזיכרון עצמו הציבור יתבקש לכבד את המשפחות השכולות ולאפשר להן להגיע לבתי העלמין ולהתייחד עם זכר יקיריהן תוך שמירה על בריאותן.

לקראת יום הזיכרון השלים אגף משפחות, הנצחה ומורשת את הכנת 52 בתי העלמין הצבאיים, את אתר ההנצחה ללוחם הבדואי בצומת המוביל, מאות חלקות קבורה צבאיות ואלפי קברים הפזורים ביישובים השונים מקריית שמונה ועד אילת. העבודות כללו שיפוץ, הנגשה, אחזקה, ניקיון, גינון וכן ליטוש והחלפת מצבות פגומות או ישנות.

שמותיהם של כלל חללי מערכות ישראל ישודרו ברצף בערוץ 26 (פרטנר, יס והוט), בסלקום TV ובעידן פלוס בערוץ izkor לפי סדר תאריך נפילתם, החל מערב יום הזיכרון  (יום שלישי, א' באייר תשפ"א 13.4) בשעה 20:45, ועד למוצאי יום הזיכרון.