שורדי שואה חגגו היום (שני) באירוע מרגש בכותל את בר ובת המצווה, שנגזלה מהם בתקופתם בעקבות השואה. את האירוע הובילו מוזיאון ידידי ישראל, תחת חזונו של ד"ר מייק אוונס, בשיתוף עם עמותת 'יד עזר לחבר'. אל הפרויקט נרשמו עד כה כ-300 שורדי שואה, ואלו עתידים להשתתף בו במהלך השנה הקרובה, במספר קבוצות.

האירוע החל בצעדה שמחה אל רחבת הכותל. בהגיעם לשם, הגברים הניחו תפילין וטלית ועלו לתורה ביחד עם רב הכותל, והנשים חגגו עם ברכות ושירי בת מצווה.

אחד מהשורדים שהגיעו לחגוג בר מצווה הוא אברהם אלסטר בן 83 מחיפה, אשר לא חגג מעולם בר מצווה: "זה יום גדול עבורי. אני לא זכיתי לחוות בר מצווה, אלא חוויתי בריחה מתמדת בזמן מלחמת העולם השנייה, עם רעב קשה. משפחתי נהרגה אל מול עיני ואני חי בזכות 20 דקות תמימות שהצילו אותי מהנאצים". הוא הוסיף כי "לחגוג בר מצווה מעניק לי מרגוע, והיום אני חוזר להיות נער בן 13".

שורדי השואה בכותל (צילום: יד עזר לחבר)
שורדי השואה בכותל (צילום: יד עזר לחבר)

שורדי השואה הגיעו לאירוע לאחר שלנו בפרויקט חדש, בית הארחה לשורדי שואה שהוקם בקמפוס מוזיאון ידידי ישראל בירושלים, בו יוכלו ניצולי שואה להתארח ללא עלות. הפרויקט נבנה בעלות של כעשרה מיליון שקלים, וכולל שבע דירות אשר מותאמות ומונגשות לשורדים.

ד"ר מייק אוונס מייסד מוזיאון ידידי ישראל אמר לשורדים שהשתתפו באירוע "אתם האור שמאיר את האנושות כשהעולם חשוך". עוד הוסיף כי "אני גאה ומתרגש ללוות את שורדי השואה בבר ובת המצווה המאוחרת שלהם. אין לי מילים לתאר את גודל המעמד וחשיבותו אל מול הזוועות שעבר העם היהודי. בליל אמש פתחנו לפעילות בית ההארחה עבור שורדי השואה שיוכלו תמיד לבקר בירושלים וללון בו. בית זה תמיד יהיו פתוח עבורם, ועבורנו מדובר בכבוד גדול".

מייסד ומנכ"ל עמותת יד עזר לחבר שמעון סבג הוסיף: "כל כך חשוב לכל ילד לחגוג בר מצווה ולכל ילדה בת מצווה, אירוע שנזכר בחייהם לנצח נצחים. כואב ועצוב שאותם ניצולי שואה שהיו בתקופת הצורר הנאצי כנערים קטנים, ולא זכו לחגוג את חגיגת הבר מצוה שלהם שהוא אירוע מכונן וחשוב".

"על כך התודה מקרב לב לד"ר מייק אוונס שהבין מיידית את המשמעות הזאת, יישר כוח לאוונס, הוא החזיר להם את חגיגת הבר מצווה שגזלו להם הנאצים", סיכם סבג.